FANDOM

Галактическият стандартен календар беше стандартното измерване на времето в галактиката. Тя се основава на слънчевия цикъл на Корусант. Колаускантският слънчев цикъл е бил 368 дни с ден, състоящ се от 24 стандартни часа. За определяне на календарните епохи са използвани множество епохи. Най-новата от тези календарни епохи използва битката при Явин като своя епоха, или "година нула". ПБЯ означава „Преди битката при Явин”, а СБЯ означава „След битката при Явин”.

История

Календарът, наричан също Корусантски стандартен календар, е основният календар, който се използва в галактиката от времето на Галактическата република. Предполага се, че старата република датира от години от основаването си през 25.053 г. ПБЯ. С течение на времето обаче историците са използвали множество събития, променящи галактики, като епохи, за да отбележат нови календарни епохи.

Една особено забележима епоха е Корусантският договор от 3653 г. насам. Календарните епохи преди и след това събитие (наричани съответно "БТК" и "АТК") бяха популяризирани от известния джедайски историк Гност-Дурал. Неговите холографски записи, които използваха тази система за номериране, съдържаха някои от най-пълните записи на много важни събития като Стогодишната тъмнина, Великата хиперпространствена война, Великата война на ситите, Мандалорските войни, Джедайската гражданска война и Великата Галактическа война срещу връщаната империя на ситите. Поради тази причина този метод на номериране остава важен за историците.

Други забележителни епохи са Руусанската реформация от 1000 г. ПБЯ., Голямата ресинхронизация на 35 г. ПБЯ., формирането на Галактическата империя през 19 ПБЯ и битката при Ендор 4 години по-рано. всички в рамките на един и същ век и произлизат от събитията и катаклизмите около възхода и падането на Галактическата империя. Те бяха краткотрайни и използвани от различни историци по това време. През 25 г. СБЯ, Новата република възложи на Новия републикански исторически съвет да стандартизира Галактическия календар. Историческият съвет избра битката при Явин, вместо Битката при Ендор, наричайки първото по-значимо галактическо събитие. От този момент нататък годината, в която се е случила битката при Явин, е епохата, използвана за системата за запознанства. Тя е била използвана от Нова Република, както и от последващия Галактически Алианс. Много региони обаче запазиха своите собствени календари, включително имперските останки.

==
Измерване на времето == Календарът се основаваше на размера и ротацията на планетата Корусант. Това беше луно-слънчев календар, базиран както на орбитата на Корускант около Слънцето, така и на орбитата на нейния първичен спътник, Centax-1. Стандартната единица време беше стандартната секунда. Шестдесет стандартни секунди съставляваха всяка стандартна минута и шестдесет минути съставляваха всеки стандартен час. Всеки ден се състоеше от 24 стандартни часа. Стандартната седмица беше 5 стандартни дни и всеки месец беше седем седмици (35 стандартни дни всеки месец). Стандартната година беше 368 дни, състояща се от десет месеца, три седмици и три празника. Тъй като Hyperdrive Theory позволява на космическите пътешественици да заобикалят относителността, една и съща продължителност от време преминава на всички места равномерно през даден интервал.

60 секунди = 1 минута

60 минути = 1 час

24 часа = 1 ден

5 дни = 1 седмица

7 седмици = 35 дни = 1 месец

10 месеца + 3 фестивални седмици + 3 почивки = 368 дни = 1 година

По време на Старата република бяха използвани поне двадесет варианта на Галактическия стандартен календар, като Републиканското бюро за мерки и стандарти горещо обсъждаше какво да използва. Една част от календара, известна като 10-месечния стандартен календар, беше използвана от Републиканската съдебна власт по време преди войните с клонингите. Друга, съставена от 11 месеца, беше използвана от архивистите, а друга, базирана на шестнадесетична, беше използвана от инфраструктурата. През 23 СБЯ, Републиканското бюро за мерки и стандарти обсъди дали да запази този календар като един от двайсетте официални календара на Република, като Кийлен Ма коментира, че различните изследователи се уморяват да се нуждаят от конвертори на календари на своите подложки.

Дните в седмицата

  1. Primeday
  2. Sentaxday
  3. Taungsday
  4. Zhellday
  5. Benduday

Някои локали имат други имена за дните от седмицата, включително четвъртък и събота. [