"Znovu John Williams překonal má očekávání a složil bohatý, emotivní a vzrušující soundtrack. Každý fanoušek Star Wars - a skvělé muziky - je jeho dlužníkem."
―George Lucas[zdroj]

John Towner Williams je skladatel takřka veškeré muziky, které kdy byla se Star Wars spjata. Složil taktéž hudební podklady k mnoha dalším velmi známým filmům a starším televizním seriálům.

Životopis[editovat | editovat zdroj]

John Towner Williams se narodil 8. února 1932 v N.Y., USA. Jeho otec byl jazzový bubeník v orchestru rádia CBS a v kvintetu Raymonda Scotta. V r. 1948 se přestěhoval do Los Angeles, kde nastoupil na kalifornskou univerzitu, kde studoval orchestrální muziku pod vedení hudebního producenta MGM Roberta van Epse a byl soukromě doučován hudebním skladatelem Mariem Castelnuovem-Tedescem.

V r. 1952 byl naverbován do USAF (United States Air Force), kde strávil 2 roky skladáním a dirigováním v různých armádních sborech. Poté nastoupil na slavnou hudební školu Julliard v rodném New Yorku, kde se soustředil především na hru na klavír pod vedením madam Rosine Levinnové. Po dokončení se vrátil do L.A., kde pracoval jako pianista pro různá filmová studia. V r.1956 se stal aranžérem v Columbia Pictures a poté v 20th Century Fox.

Jako "Johnny" Williams složil hudbu k seriálům jako jsou Wagon Train, Gilligan's Island a Bachelor Father. Tyto projekty ho vynesly nahoru až ke skládání hudby k seriálu Irwina Allena, Lost in Space.

Dirigující John Williams

Větší úspěch se dostavil s filmem F. Sinatry, None But Brave (česky Pouze stateční). Oscarové nominace s Williams dočkal už v r. 1968 za film Valley of the Dolls (česky Údolí panenek) (1967). Čtyři roky na to proměnil 3 nominace (Nejlepší hudba, Hudební adaptace a Originální píseň) za film Fiddler on the Roof (česky Šumař na střeše). Již v té době byl přirovnáván k legendám jako jsou Jerry Goldsmith nebo John Barry. Během pěti let byl 6x nominován a to za Goodbye, Mr.Chips! (česky Sbohem, pane profesore!), The Reivers (česky Pobudové), Images (česky Vidiny), The Poseidon Adventures (česky Dobrodružství Poseidonu), Cinderella Liberty (česky Propustka do půlnoci) a The Towering Inferno (česky Skleněné peklo).

V r. 1974 potkal Stevena Spielberga, v tu dobu začínajícího režiséra, který ho požádal o složení hudby k jeho filmu The Sugarland Express (česky Sugarlandský expres). Pro jejich další film, Jaws (česky Čelisti), vytvořil Williams opravdu nervy drásající skóre hudebně vyobrazující blížícího se žraloka. Jeho motiv byl jedním z hlavním důvodů ohromného úspěchu filmu a zajistil mu jeho prvního Oscara v kategorii Originální filmové skóre.

V r. 1977 složil hudbu k prvnímu Star Wars filmu, Star Wars: Epizoda IV Nová naděje. Jeho hudba je nejvíce prodávaným hudebním podkladem k filmu v historii a zajistila mu dalšího Oscara.

V další letech mu jeho kolaborace se Spielbergem vynesla další 2 Oscary za filmy E.T. Mimozemšťan a The Schindler's List (česky Schindlerův list. Během této doby také skládal muziku k Olympijským hrám.

Se 46 nominacemi na Oscara drží současně rekord za nejvíce nominovaného žijícího člověka.

Spolu se synem, Josephem, vytvořil hudbu pro Star Wars Epizoda VI: Návrat Jediů a Star Wars: Epizoda II Klony útočí.

Zdroje[editovat | editovat zdroj]

[2] [3] [4]