FANDOM

"Á Lyro, zase děláš problémy."
"Neodvedeš ho!
"
Orson Krennic a Lyra Erso[zdroj]

Lyra Erso byla vědeckou partnerkou a manželkou vědce Galena Ersa. Vzali se 3 roky před Klonovými válkami a měli spolu dceru Jyn. Během války byli manželé i s dcerou zajati agenty separatistické Konfederace. Ze zajetí je zachránil Galenův starý přítel Orson Krennic, který jeho výzkum hodlal zneužít pro válečné účely Impéria. Proto se ukryli na planetě Lah'mu, přesto byli vypátráni. Na rozkaz ředitele Krennica Lyru zastřelili death troopeři.

ŽivotopisEditovat

Lyra Erso se narodila roku 47 PřBY na planetě Aria Prime. Vyrůstala jako jedináček a aby mohla studovat na Rudrigské univerzitě, musela si její matka vzít půjčku k zaplacení školného. Peníze jí Lyra vracela z výdělků za nahrávky pro HoloNet.

Po škole Lyra vedla průzkumný tým, který na planetě Espinar objevil a zmapoval rozsáhlý jeskynní systém se vzácnými ložisky krytalů. S Galenem Ersem se setkala, když vědec se svým vlastním týmem přijel tyto krystaly studovat a Lyru si vybral jako průvodce. Lyra a Galen pracovali bok po boku 6 měsíců. Jejich expedice selhala, neboť nenašli žádné krystaly Kyber, na které se Galen specializoval. Espinar ovšem už opustili společně a o rok později byli sezdáni na Coruscantu.

Práce na ValltuEditovat

Dva roky po svatbě, už po začátku Klonových válek, Lyra pracovala v Galenově laboratoři na planetě Vallt, kde zkoumali kyberové krystaly pro společnost Zerpen Industries. Lyra měla navíc cit pro jazyk domorodého druhu Valtii, a tak Galenovi  pomáhala s nimi komunikovat. Během této doby také otěhotněla.

Roku 22 PřBY se na Valltu s pomocí Konfederace nezávislých systémů odehrál státní převrat. Král Chai byl zavražděn a na trůn byla dosazena spojenkyně separatistů maršálka Phara. Galen a Lyra se pokusili opustit planetu, ale byli zadrženi  a uvězněni za špionáž pro Galaktickou republiku proti Konfederaci. Zatímco byl Galen vyslýchán, byla Lyra vězněna ve městě Tambolor, kde se jí narodila dcera Jyn.

6 měsíců po narození Jyn byla Ersova rodina přičiněním Orsona Krennica propuštěna v rámci programu na výměnu vězňů. Byli vyměněni za prominentní separatistické vědce jménem Nan Pakota a Urshe Torr. Po výměně nařídil Krennic republikovým silám vězení zničit, výsledkem byla smrt nejen mnoha místních obyvatel a ale i Galenových vědeckých partnerů a přátel.

V ústraní na Lah'muEditovat

Po vzestupu Impéria už Galen nechtěl být se svým výzkumem součástí válečné mašnerie a ukryl svou rodinu na zapadlé planetě Lah'mu. Po čtyři léta vedla jeho rodina spokojený život v obydlí, které jim obstaral Saw Gererra, přesto se obávali odhalení a v blízké jeskyni si zřídili tajný podzemní úkryt. Nakonec je Orson Krennic přece jen našel a přiletěl Galena přesvědčit, případně přinutit, pro práci pro Impérium.

"Víš, kam máš jít. Věř Síle."
―poslední slova Lyry dceři Jyn[zdroj]
Lyra Erso
Aby Krennicovi nepadla do rukou, poslala Lyra svou dceru Jyn do úkrytu. Ještě předtím jí věnovala přívěšek s malým kyberovým krystalem. Poté běžela na místo setkání Galena s Krennicem. Byla odhodlaná bránit svého manžela i za cenu vlastní smrti, a stihla ředitele Krennica svým blasterem postřelit, než ji zlikvidovali Krennicovi troopeři.

OsobnostEditovat

Přestože Lyra nikdy nepotkala rytíře Jedi, sdílela jejich smysl pro soucit a mírové řešení problémů a studovala jejich historii a filozofii dokonce i v době, kdy Galaktické impérium taková učení zakázalo.  Věřila, že je schopna cítit Sílu, ačkoliv ji nedokázala uchopit a použít jako Jediové. Není známo, zda se jí podařilo spojit s legendami opředeným hnutím Církve Síly, údajně založeným ve stínech Coruscantu. V té době ale nosila šarlatový hábit jednoho z původních rodů měsíce Jedha, uctívajícího Sílu.

Lyřino časté cestování během akademických let studia geologie na Coruscantu v ní probudilo politické cítění. V odlehlých světech daleko od izolovaného Jádra prohlédla oficiální, zkreslené argumenty důsledků Klonových válek a vzestupu Impéria, a přestala Impériu důvěřovat. Stejně tk nevěřila Orsonu Krennicovi a pochybovala o vlasteneckých proslovech, kterými ovlivňoval jejího manžela během výzkumu kyberových krystalů.

Ze zákulisíEditovat

Lyra Erso je postava vytvořená pro film Rogue One: Star Wars Story. Poprvé byla odhalena v  druhém traileru k filmu v listopadu 2016. Hraje ji Valene Kane.

VýskytEditovat

ZdrojeEditovat