FANDOM

Dh-17
DH-17 -sädepistooli
Tuotannolliset tiedot
Valmistaja

BlasTech Industries

Malli

DH-17

Tyyppi

Sädepistooli

Hinta

550 krediittiä[1]

Fyysiset ja tekniset tiedot
Kapasiteetti

500 ammusta[1]

Käyttöetäisyys

30 metriä, 120 metriä (maksimiteho)[1]

Käyttö ja historia
Aikakaudet
Liittoutuma

DH-17 -sädepistooli oli BlasTech Industriesin valmistama kaukoetäisyyden sädepistooli, ja sitä käytettiin pääasiassa vain avaruustaisteluissa vihollisten aluksille tunkeutuessa.

Ominaisuudet

DH-17 negwt

DH-17 -sädepistooli.

DH-17 oli esimerkki tyypillisestä sädepistoolista ja oli tavanomainen sotilaan käsiase Imperiumin laivastossa, Tasavallan palauttajien liiton sotilaiden keskuudessa sekä Uuden tasavallan puolustuslaivastossa. Se oli lyhyen etäisyyden taisteluase joka oli tehokas myös keskiverrolta etäisyydeltä. Sillä oli tavanomainen 30 metrin etäisyys, mutta sen panssarinläpäisyammukset olivat epätarkempia kun ammuttaessa 120 metrin matkan päähän. Panssarinläpäisyammukset olivat silti tehokkaita. DH-17 oli puoliautomaattinen ase ja sitä voitiin myös virittää tulittamaan lyhyen matkan polttopanoksia ja sillä oli matalatehoinen tainnutusvaihtoehto, joka kykeni tainnuttamaan ihmisen jopa kymmenessä minuutissa. Kuitenkin aseen säätäminen täydelle automaattitulitukselle vei voimapakkauksen tyhjiin niinkin nopeasti kuin 20 sekunnissa ja sen käyttäjällä oli suurena riskinä aseen sisäisten komponenttejen ylikuumenemisen ja räjähdys. DH-17:n sädekaasukammio sisälsi kylliksi tibannakaasua 500 ammukselle ja jopa standardi voimapakkaus tuotti energiaa sadalle ammukselle. Taidokas sotilas vaihtoi energiapakkauksen jopa viidessä sekunnissa ja generaattorilla voitiin ladata tyhjentynyt pakkaus viidessätoista minuutissa täyteen. Ase oli erityisen suosittu merivoimissa, sillä se kykeni läpäisemään melkein kaikki mahdolliset vartalopanssarit ilman aluksen rungon läpäisemistä.

Historia

Kapinallissotilaat käyttivät usein tätä sädepistoolimallia sen alhaisen hinnan ja kätevän suunnittelun takia; niitä voitiin käyttää hyvin kylmällä Hothin jääplaneetalla, Echo-tukikohdassa tai Tantive IV:llä. Galaktisen Imperiumin ja Uuden tasavallan aikana ei-armeijan henkilöt eivät saaneet kantaa mukanaan sädepistooleja, mutta DH-17 aseita oli paljon saatavilla mustasta pörssistä ja rikolliskauppiailta.

Kir Kanos nimisen Imperiumin keisarillinen vartijan teidettiin kantavan DH-17 sädepistoolia. Myös Chak Fel käytti myös tämäntyyppistä sädepistoolia käsiaseena 22 ABY toteutetussa tehtävässä Outbound Flightille suositellen, että aseen käyttö jatkuisi Käden Imperiumin joukoissa. 5 ABY 8t88:n kolmisilmäiset kätyrit käyttivät DH-17 pistooleja yrittäessään vangita Kyle Katarnia, jossa he epäonnistuivat. Näin hänkin sai käsiinsä ja tilapäiseen käyttöönsä kyseisen aseen.[2]

Galaktisen sisällisodan aikaan tästä oli saatavilla jopa karbiiniversio.

Kulissien takaa

DH-17 sädepistoolin perusteet tehtiin Sterling L2A3 konepistoolia käyttäen, jota muuten käytettiin myös E-11 -sädekiväärin tekemiseen vaan erilaisella piipulla.

Esiintymiset

Lähteet

Viitteet