FANDOM

Wiki

60px

Tätä artikkelia tai artikkelin osaa on pyydetty parannettavaksi.
Syy: tietolaatikon tarve
Voit auttaa Jedipediaa parantamalla artikkelia. Lisää tietoa saattaa olla artikkelin keskustelusivulla.

Executor

Executor

Executor oli Darth Vaderin Executor-luokan supertähtituhooja, joka toimi hänen lippulaivana. Nimi viittasi ilmeisesti siihen, että sillä oli yleensä Imperiumin laivaston johtajan rooli.

Executorin suunnittelu ja rakentaminen aloitettiin Fondorissa. Joukko Vaderia inhoavia keisarillisia upseereita liittoutui kapinallisten kanssa ja yritti sabotoida alusta, mutta he epäonnistuivat ja saivat surmansa Vaderin toimesta. Executor valmistui ja siitä tuli Imperiumin laivaston lippulaiva.

Vader käytti Executoria, kun keisarilliset joukot hyökkäsivät Yavinin neljänteen kuuhun ja karkottivat kapinalliset päämajastaan. Executor oli myös Hothin taistelussa, jossa se johti Imperiumin avaruuslaivastoa. Aluksen ensimmäinen komentaja oli amiraali Kendal Ozzel, mutta Vader tappoi hänet ja nimitti uudeksi amiraaliksi kapteeni Firmus Piettin. Executor johti Imperiumin avaruusaluksia Endorin taistelussa, mutta taistelu jäi sen viimeiseksi. Kaksi Kapinaliiton A-siipistä tuhosi aluksen suojakilpigeneraattorin. Arvel Crynydin ohjaama kolmas A-siipinen osui suoraan Executorin komentosiltaan, joka aiheutti hetkellisen paniikin taistelualuksen henkilöstössä. Ennen kun toinen komentosilta olisi ehtinyt ottaa Executorin hallintaansa, toisen Kuolemantähden painovoimageneraattori sieppasi aluksen säteensä, ja niin Executor syöksyi Kuolemantähden pintaan, räjähtäen.

Esiintymiset

Kaanonittomat esiintymiset

Lähteet

Melfal Tämä tähti- tai muusta aluksesta kertova artikkeli on tynkä. Voit auttaa Jedipediaa laajentamalla artikkelia. Wp-id