FANDOM

UnderConstruction

HUOM!
Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun. Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

Tämä artikkeli kertoo taistelua kloonisodissa. Saatat olla etsimässä Geonosiksen taistelua galaktisen sisällissodan aikoihin.
Edellinen:

Antar 4:n taistelu

Seuraava:

Jabiimin toinen taistelu (kloonisodat)

Geonosiksen taistelu
Geonosiksen taistelu
Sota:

Kloonisodat

Päivämäärä:

22 BBY

Paikka:

Geonosis

Lopputulos:
Osanottajat

Galaktinen Tasavalta

Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatio

Komentajat
Joukot
Menetykset
  • 179 jediä
  • Useita kloonisotilaita
  • Useita AT-TE ja LAAT -aluksia.
  [Lähde]
"Tämä taistelu on vasta alkua."
kreivi Dooku[lähde]

Geonosiksen taistelu oli vuonna 22 BBY käyty yhteenotto Galaktisen Tasavallan ja Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation välillä. Taistelussa Tasavallan uudet kloonisotilaat kohtasivat ylivoimaisen separatistiarmeijan, joka joutui taistelun lopuksi vetäytymään.

Geonosiksen taistelun tunnusmerkkejä ovat Geonosiksen iskujoukko ja kreivi Dookun ja jedimestari Yodan valosapelitaistelu, jonka seurauksena Dooku joutui pakenemaan planeetalta.

Geonosiksen taistelu on usein merkitty kloonisotien alkupisteeksi, sillä jo muutaman viikon kuluttua taistelusta separatistit alkoivat värväämään planeettoja riveihinsä Tasavaltaa vastaan.

Taistelun kulku

Valmistelut

Jo hyvän aikaa ennen taistelua jedit olivat valinneet keskuudestaan geonosiksen iskujoukon, jonka tarkoitus oli hämätä separatistijoukkoja kloonisotilaiden saapumiseen saakka. Oli jo ennalta laskettu ja aavistettu, että jedien tappiot voisivat olla suuret, ja jälkikäteen katsottaessa voidaan huomata monen suuren mestarin kaatuneen taistelussa.

Jedimestari Yoda oli matkustanut Kaminon planeetalle, jolla kloonit oli tehty ja tarkistanut ja koonnut ne taistelua varten. Joukot asetettiin Geonosiksen kiertoradalle odottamaan maihinlaskua, joka suoritettiin sadoilla laskeutumisaluksilla.

Geonosiksen iskujoukko iskee

Osanottajien kohtalot

"Taidan olla ainoa taistelun veteraani, jolla ei ole painajaisia tuosta paikasta. Painajaiseni on se, että mitä löydän kun herään aamulla."
Mace Windu[lähde]

Galaktinen Tasavalta ja jedit

Selviytyjät

Uhrit

Tuntematon kohtalo

Separatistit

Selviytyjät

Uhrit

Kulissien takana

Esiintymiset

Viitteet

  1. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä AotC ei löytynyt