FANDOM

60px

Tätä artikkelia tai artikkelin osaa on pyydetty parannettavaksi.
Voit auttaa Jedipediaa parantamalla artikkelia. Lisää tietoa saattaa olla artikkelin keskustelusivulla.

Greedo

Palkkionmetsästäjä Greedo

Greedo oli rodialainen palkkionmetsästäjä, joka työskenteli yleensä Jabba Desilijic Tiurelle. Greedon isä oli palkkionmetsästäjä Greedo vanhempi. Greedo sai surmansa baarissa Tatooinella, kun salakuljettaja Han Solo, josta luvattua palkkiota hän oli tullut noutamaan, ampui Greedon.[1]

Kulissien takana

Han ampui ensin

Han ampui ensin on lentävä lause, jolla Tähtien sodan fanit osoittavat ärtyisyyttään sarjan luojan George Lucasin alkuperäisiin episodeihin myöhemmin tekemiä muutoksia kohtaan. Esimerkiksi Greedon kuolema Uudessa toivossa on kokenut muutoksia myöhemmissä Special Edition -julkaisuissa.

Alkuperäisessä teatteriversiossa vuodelta 1977 Greedo ei ampunut lainkaan, vaan Solo ampui hänet heti. Vuoden 1997 Special Edition -VHS-julkaisussa Greedo ampuu ensin, mutta ohi, jonka jälkeen Solo ampuu hänet. Lucas on perustellut tekemäänsä muutosta sillä, että se saa Solon teon näyttämään sankarillisemmalta, mutta silti jotkut fanit ovat osoittaneet vastustustaan varsinkin tälle muutokselle. Vuoden 2005 DVD-julkaisussa kohtausta oli jälleen muutettu; laukaukset tulevat lähes samaan aikaan, mutta Greedo ampuu hetkeä aiemmin.

Esiintymiset

Lähteet

Viitteet

BobaFettMain2 Tämä palkkionmetsästäjästä kertova artikkeli on tynkä. Voit auttaa Jedipediaa laajentamalla artikkelia.