FANDOM

Tämä artikkeli kertoo jediakatemioista yleensä. Saatat olla etsimässä saman nimistä videopeliä.

Jediakatemioissa oli tarkoitus kouluttaa Voimalle herkkiä yksilöitä, jotta nämä oppisivat hallitsemaan Voimaa ja voisivat liittyä jediritarikuntaan

Jediakatemioiden koulutustavoissa oli eroja, mutta yleensä ryhmä jedimestareita opetti nuoria padawaneja ja joskus vanhempiakin henkilöitä. Kaikilla akatemioilla oli myös rehtori. Useimmat jediakatemiat oli perustettu ennen jediritarikunnan keskittymistä ja niitä oli hajallaan siellä täällä eri planeetoilla. Tavallisimmin ne oli perustettu lähelle Voiman keskittymiä tai luolia, joista löytyi erityisesti valosapelien rakennuksessa tarvittuja kristalleja. Toisinaan ne oli perustettu myös lähelle jotakin uhkaa, jota oli syytä pitää erityisesti silmällä, kuten Almasin akatemian tapauksessa. Avaruusmatkustukseen soveltuva Chu'unthorin akatemia perustettiin avuksi maantieteellisesti rajoittuneille akatemioille. Galaktisen Tasavallan viimeisinä vuosina jedien kouluttaminen oli keskittynyt jeditemppeliin Coruscantilla, missä Jedien korkein neuvosto saattoi pitää koulutusta silmällä.

Galaktisen sisällissodan aikana Luke Skywalker perusti uuden jediakatemian Yavin IV:lle, jossa alkoi kouluttaa jäseniä uuteen jediritarikuntaan.

Luettelo jediakatemioista

Ennen suurta jedipuhdistusta

Suuren jedipuhdistuksen jälkeen

Esiintymiset

Katso myös