FANDOM

Wiki

Atticon

Tämä artikkeli on asetettu vertaisarviointiin. Artikkelia yritetään parantaa siten, että se täyttäisi suositellun sivun kriteerit. Voit tehdä parannusehdotuksia artikkelille tällä sivulla.

Kal'Shebbol
Kal'Shebbol
Astrologiset tiedot
Alue

Ulkokehän alueet[1]

Sektori

Katholin sektori[1]

Aurinkokunta

Kal'Shebbolin aurinkokunta[2]

Koordinaatit

M-21[3]

Fyysiset tiedot
Ilmasto

Kostea[1]

Maasto yleisesti

Avoimia tasankoja[1]

Tärkeimmät kohteet ja paikat
Sosiaaliset tiedot
Muut lajit
Hallitus

Liittoutuma

"Olen toiminut tiedustelijana TaggeColle. Vuosikymmenen paremmalla osiolla olen uurtanut kulkien eri planeetoilla, Chandrilalta Kal'Shebbolille."
Brynder Zebb[lähde]

Kal'Shebbol oli aurinkokunnan pääplaneetta Katholin sektorissa Ulkokehän alueilla. Planeetta sijaitsi Tritionin kauppareitin varrella, joka yhdisti sektorin suuret maailmat läheiseen Minos Clusteriin. Planeetta asutettiin vuonna 392 BBY Rylothilta paenneiden Twi'lek-orjien toimesta. Vain viisikymmentä vuotta perustamisestaan Kal'Shebbol oli kasvanut pienestä asutuskeskuksesta suureksi kauppaplaneetaksi. Kun Katholin sektori liittyi Galaktiseen Tasavaltaan, valittiin Tasavallan vanhoja alueita lähimpänä sijainnut Kal'Shebbol sektorin pääkaupungiksi.

Kun Tasavallan seuraaja, Galaktinen Imperiumi julistettiin vuonna 19 BBY, Kal'Shebbol liittyi galaksin uuteen hallitukseen. Moffi Kentor Sarne nimitettiin Katholin sektorin kuvernööriksi vuonna 2 BBY ja hän teki Kal'Shebbolista pääkaupunkinsa. Hänen tyylinsä johtaa oli hyökkäävä ja Kal'Shebbolin asukkaat saivat pelätä jatkuvasti. Kaikki planeetan teollisuus kansallistettiin ja matkustaminen muilta planeetoilta tai muille planeetoille oli toistuvasti kiellettyä. Kun keisari Palpatine kuoli Endorin taistelun aikana vuonna 4 ABY, Sarne irroitti aurinkokuntansa Imperiumista ja teki siitä itsenäisen. Kal'Shebbol sai jatkaa aurinkokunnan pääkaupunkina tuon ajan.

Vuonna 8 ABY Uuden tasavallan eliittijoukot joukot lähetettiin vapauttamaan Kal'Shebbolia Sarnen vallasta. Joukot soluttautuivat planeetalle tarkoituksenaan sulkea Kal'Shebbolin suojakilpi ja kaapata Sarne. Vaikka joukkojen onnistui sulkea kilpi, pääsi Sarne pakenemaan toisaalle Katholin sektoriin mukanaan suurin osa oman armeijansa vahvuudesta. Tämän jälkeen Uusi tasavalta nimitti elomin -kansaan kuuluvan Monjain planeetan uudeksi kuvernööriksi miellyttääkseen avaruusolioista koostuvaa väestöä.

Kuvaus

Kal'Shebbol sijaitsi samannimisessä aurinkokunnassa, Katholin sektorissa ulkokehän territorioissa, Tritionin kauppareitin varrella, joka oli tärkein hyperavaruusreitti galaksin lähettyvillä. Kal'Shebbol oli yhdistetty sekä Brolsamin ja Torizen planeettoihin tämän kahteen osaan risteytyvän hyperavaruusreitin kautta, kuten myös kaukaisempaan Pergitoriin Minos Clusterissa.[1] Matka Pergitorista Kal'Shebboliin vei yhdeksän päivää,[5] Torizesta 18 tuntia ja Brolsamista päivän ja kuusi tuntia käyttämällä hyperajomoottoria.[1]

Historia

Asutus ja galaktiseen yhteisöön liittyminen

Planeetta Kal'Shebbolin asuttivat ensimmäistä kertaa vuoden 392 BBY tienoilla twi'lek -orjat, jotka olivat paenneet kotiplaneetaltaan Rylothilta. Se oli ensimmäinen Katholin sektorin asutettu planeetta, ja se sijaitsi Gandle Ottille johtavalla kauppareitillä. Planeetta oli niin eristäytynyt muusta galaksista, että twi'lek klaanit kykenivät elämään siellä rauhassa. Twi'lekit pitivät planeetan avoimia tasankoja ja kosteaa ilmastoa epämukavana, sillä he olivat tottuneet Rylothin kuiviin oloihin ja luoliin, mutta tottuivat pian. He kesyttivät paikallisia chollas-laumoja ja perustivat maatiloja tukeakseen kasvavaa yhteiskuntaansa.[1]

Seuraavan viidenkymmenen vuoden aikana monet suvut matkustivat Kal'Shebbolille tarkoituksenaan asettua planeetalle aloittamaan uusi elämä. Ennen kuin he kykenivät asumaan planeetalla, heidän piti järjestäytyä muodollisesti yhden twi'lek -klaanin johtamiksi. Kal'Shebbolilla oli pian useiden miljoonien suuruinen väkiluku ja se oli muuttunut yksinkertaisesta tyhjästä paikasta Gande Ottiin johtavalla tiellä tärkeäksi kauppapaikaksi.[1]

Kal'Shebbolista tehtiin sektorin pääkaupunki Gande Ottin sijaan kun Katholin sektori liitettiin muodollisesti Galaktiseen Tasavaltaan. Gandle Ott, joka sijaitsi Ottin aurinkokunnassa Tritionin kauppareitin lopussa, oli ollut asutettu 200 vuotta ennen Kal'Shebbolia ja sitä pidettiin ensimmäisenä virallisena siirtokuntana sektorissa. Kal'Shebbol äänestettiin pääkaupungiksi kuitenkin vain siksi, että se oli lähempänä Tasavallan keskusta kuin Gandle Ott. Tähän aikaan Kal'Shebbolia johti joukko klaanien ja kaupunkivaltioiden hallituksia.[1]

Galaktinen Imperiumi

Vuonna 19 BBY kloonisotien päätyttyä ylikansleri Palpatine julisti Galaktisen Tasavallan Imperiumiksi ja itsensä keisariksi.[6] Imperiumin prefektit käskettiin menemään planeetalle ja he eivät kunnioittaneet perinteisiä tapoja, joilla planeettaa oli hallittu vuosisatoja. Klaanien ja kaupunkivaltioiden hallitukset alistettiin keisarillisten henkilöiden alaisuuteen, joilla ei ollut minkäänlaista halua ylläpitää yhteiskunnan perinteistä statusta.[1]

Sarneheadshot

Moffi Kentor Sarne.

Kentor Sarnesta nimitettiin Katholin sektorin moffi vuonna 2 BBY. Kal'Shebbolista tuli sektorin pääkaupunkina hänen henkilökohtainen linnoituksensa ja se kärsi Sarnen painostavista laeista. Yksityinen teollisuus otettiin valtion haltuun ja vapaa matkustaminen planeetalle ja sieltä pois kiellettiin.[1] Vuonna 4 ABY keisari Palpatine kuoli Endorin taistelun yhteydessä.[7] Hänen kuoltuaan Imperiumin komentorakenne hajosi, ja monet vanhemmat upseerit ja sotaherrat irtautuivat imperiumista ja perustivat omia sotalordi-imperiumejaan. Sarne seurasi tätä mallia ja kaikessa hiljaisuudessa irtautui Imperiumista. Sarnea oli enää liian myöhäistä pysäyttää silloin kun tämän toimet huomattiin, sillä kellään ei ollut varaa tuhlata joukkoja luopiomoffin palauttamiseksi. Kal'Shebbolista tuli Sarnen uuden imperiumin pääkaupunki.[4]

Kymmenessä vuodessa, joiden aikana Sarne hallitsi planeettaa sekä virallisesti Imperiumin moffina että omassa imperiumissaan, hän muutti planeetan tavalliseksi linnoitukseksi, jota suojasi sädekenttä ja aseistus, johon kuului turbolasereita ja ionikanuunoita sekä puolustusaseita rannikoilla. Imperiumin hallituskompleksi palveli Sarnen asevoimien ja hallituksen tukikohtana sekä myös tämän yksityisasuntona, joka tunnettiin nimellä "Sarnen palatsi". Rakennus sisälsi laitteet, joilla hallittiin energiasuojakenttää ja aseita, pääkomentokeskuksen (jotta Sarne kykeni ohjailemaan suoraan planeetan puolustusta), moffin henkilökohtaisen huoneiston sekä salaisen hangaarin, jossa oli Carrack-luokan kevyt risteilijä Ambition, Sarnen hätäpakokulkuneuvo.[4]

Sarnen hallinnon aikana häntä vastusti ainakin yksi vastarintaliike, joka toimi salaisissa huoneissa Kal'Shebbolin lentokentän alapuolella. Vastarintaliikkeen jäsenet tapettiin Sarnen joukkojen toimesta taisteluissa, joista ainoana selvisi Genna Seedar, joka toimi ryhmän lääkintämiehenä.[1] Tämän lisäksi Sarne itse käski useita terroristitoimia toteutettavaksi planeetalla. Hän syytti teoista kapinallisia kääntääkseen julkisen mielipiteen Kapinaliittoa ja sen seuraajaa, Uutta tasavaltaa vastaan. Yksi näistä iskuista vei näyttelijä Shella Inionin perheen hengen. Inion tuli myöhemmin tunnetuksi palkkionmetsästäjä Mistinä.[8]

Uusi tasavalta

"En usko Kal'Shebbolin uusien omistajien sallivan siviilien kantavan aseita kaduillaan."
―Jessa Dajus Gorak Khzamille[lähde]

Vuonna 8 ABY Uusi tasavalta sai selville, että Sarnella olisi hallussaan uudenaikaista teknologiaa. Tasavalta päätti syöstä hänet vallasta ja ehkäistä mahdollisuuden käyttää tätä uutta teknologiaa lähettämällä planeetalle joukon eliittisotilaitaan. He tunkeutuivat Sarnen päämajaan ja sulkivat planeettaa eristäneen suojakilven, vapauttaen näin Kal'Shebbolin. Sarne onnistui kuitenkin pakenemaan planeetalta Ambition -aluksellaan mukanaan joukko omia sotilaitaan, joiden kanssa hän oli vetäytynyt taistelusta.[4]

Asukkaat

Kal'Shebbolin asuttivat alun perin twi'lek -orjat, mutta sinne muutti myös monien muiden lajien edustajia viisikymmentä vuotta ensimmäisen asutuksen tulon jälkeen. Ihmisiä oli planeetalla runsaasti, mutta Kal'Shebbolilla oli valtava määrä muukalaislajien edustajien yhteiskuntia. He kärsivät Galaktisen Imperiumin ihmisten korkeasta kulttuurista, kunnes Uusi tasavalta vapautti planeetan vuonna 8 ABY. Tähän aikaan Uusi tasavalta nimitti Monjain, elominin planeetan kuvernööriksi. Hänen valintansa tyydytti suuria muukalaislajien yhteiskuntia, jotka olivat epäluuloisia ihmisiä kohtaan.[1] Kal'Shebbolilaisia henkilöitä olivat muun muassa Solla Deremot, tutkija joka avusti Imperiumin tiedemiesryhmää MS-133:n arkeologisella tutkimusmatkalla Aaris III:llä,[9] Shella Inion, näyttelijä josta tuli myöhemmin palkkionmetsästäjä Mist,[8] sekä Cal Alder, tiedustelija joka palveli Kapinaliittoa ja Uutta tasavaltaa.[10]

Sijainnit

Kulissien takana

Esiintymiset

Lähteet

Viitteet

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,20 1,21 1,22 1,23 1,24 1,25 The DarkStryder Campaign
  2. Sivulla 5 The DarkStryder Campaign -kirjassa kerrotaan, että kaikki aurinkokunnat ja pääplaneetat Katholin sektorissa jakavat saman nimen, jos muuta ei ilmoiteta.
  3. The Essential Atlas
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 DSCheader "The Saga Begins" - The DarkStryder Campaign
  5. Perustuu faktaan, että The DarkStryder Campaignissa matkustusaika Kal'Shebbolin ja Karidephin välillä on 10 päivää. Kun matkustusaika Karidephin ja Pergitorin välillä on Galaxy Guide 6: Tramp Freighter -kirjassa määritelty 20 tunniksi, voidaan vähentämällä tämä aika kymmenen päivän arviosta, saada tulokseksi matkan kokonaisaika, joka on 9 päivää ja 4 tuntia.
  6. Tähtien sota: Episodi III – Sithin kosto
  7. Tähtien sota: Episodi VI – Jedin paluu
  8. 8,0 8,1 The Kathol Outback
  9. DSCheader "Artifact of Aaris" - The DarkStryder Campaign
  10. SWCCGsmall "Hoth Limited" - Star Wars Customizable Card Game (Kortti: Cal Alder)

Aiheesta muualla