FANDOM

Tri-fighter
Kolmihävittäjädroidi
Tuotannolliset tiedot
Valmistaja
Malli

Kolmidroidi[2]

Luokka

Tähtihävittäjä[2]

Hinta
Tekniset tiedot
Pituus

5.4 metriä[1]

Leveys

3.45 metriä[1]

Kiihtyvyys

3,600 G[1]

Megavalo

125[3]

Huippunopeus (ilmakehässä)

37,000 km/h[1]

Hyperajojärjestelmä

Ei ole[1]

Suojakentät

Ei ole[2]

Aseistus
Miehistö

Itsenäiset droidiaivot[1]

Matkustajat

Ei yhtään[2]

Lastitilat

Ei yhtään[2]

Kulutustarvikkeita

Ei ole[2]

Käyttötiedot
Rooli(t)

Tähtihävittäjä

Aikakausi
Ensimmäiseksi nähty

20 BBY

Liittoutuma
"Ne ovat perässäni! Ottakaa ne pois—"
Kloonipilotti Coruscantin taistelussa jouduttuaan kolmitaistelijadroidejen jahtaamaksi[lähde]

Kolmihävittäjädroidi, joka myös tunnetaan nimellä kolmidroidihävittäjä tai yksinkertaisesti kolmihävittäjä, oli tappava Konfederaation droiditähtihävittäjä, joka oli suunniteltu nopeaksi, ketteräksi ja voimakkaaksi avaruustaistelutähtihävittäjäksi ja rakennettu täydelliseksi nopeaan taisteluun.[4] Niitä tultiin käyttämään suuria määriä Kloonisotien myöhempinä osina.[5]

Kehittely

Trifighter trio

Kolme kolmihävittäjädroidia Coruscantin yllä.

Tämän kolmihävittäjädroidin kehitteli Colicoid Creation Nest—kuolettavan droidekan tekjiät—ja valmisti Colla Desings js Phlac-Arphocc Automata Industries. Droidin ohjailtu kolmivartinen kehittely perustettiin Colla IV -planeetalla elävien saalistajien pääkallon ominaisuuksiin. Kolmitaistelijan virkistävät "käsivarret" olivat droidin edistyneiden itsenäisten droidiaivojen ympärillä, sisällettynä kääntyilevään gyroskooppiseen ytimeen. [4] Kolmitaistelijadroidissa oli kolme itsenäistä työntäjää, antaen sille suuren ketteryyden, voimakkaan reaktorin ja kontrollointi/kommunikaationäyttäjä, joka antoi alukselle epätavallisen etäisyyden taistelualukseksi.[4]

Se oli aseistettu yhdellä raskaalla laserkanuunalla, joka osoitti eteenpäin keskusytimestä sekä kevyellä laserkanuunalla kutakin vartta kohti. Ne kykenivät ampumaan itsenäisesti tai yhdessä ja kykenivät näkyvästi jähmettymään raiteelle lisäämään sen tappavaa tähtäystarkkuutta. [4] Nenämäinen kanuuna teki kolmihävittäjädroidista esiintymisessään samankaltaisen DSD1-kääpiöhämähäkkidroidin kanssa, jota myös Konfederaatio käytti.

Kolmihävittäjä kykeni tuomaan taisteluun repijädroideja hävittäjän alapäähän kiinnitetyn diskordiohjuksen avulla. Kun ohjus hajosi, se päästi vapaaksi joukon repijädroideja jotka sitten tarttuisivat vihollisaluksiin ja repisivät niiden komponentit hajalle. Näin kolmihävittäjä nousi pikaisesti V-siipisen tähtihävittäjän tai Aggressive ReConnaissance-170 tähtihävittäjän kilpailijaksi. Vaikkei se kyennytkään voittamaan jedien suosimia Eta-2 torjuntahävittäjiä, se oli suurempi ja raskaammin aseistettu, tehden siitä vaikean haasteen kaikille eläville jedi -, klooni -, tai mille tahansa tähtihävittäjäpilottipilotille]].

Historia

Tris

Kolmihävittäjät tulittavat ARC-170ää Coruscantin yllä.

Kolmihävittäjädroidi esiteltiin Konfederaation laivastoon suhteellisen myöhään sodassa, ja sen käyttö myöhemmin lopettaisi Kauppaliiton vanhemmat kalustot.[6] Yksi sen ensimmäisiä tallennettuja käyttöjä oli Praesitlynillä, jossa ne taistelivat Praesitlynin puolustusvoimien T-19 tähtihävittäjiä vastaan. [7] Kolmihävittäjiä vietiin myös Boz Pitylle Saleucamille ja Belderonelle. Ne aiheuttivat ongelmia jopa jedipiloteille, joka todistui kun kolme kolmihävittäjää tulivat lähelle lähestyvää jediässää, Saesee Tiiniä ennen kuin Anakin Skywalker hoiteli ne.[5]

Monet Konfederaation kolmihävittäjät taistelivat Coruscantin avaruustaistelussa, jossa ne tuhosivat ARC-170 -lentueita.[8] Suuret parvet kolmihävittäjiä taistelivat myös kaupungin sisällä häiriten jedejä ja kloonipilotteja.[5] Kun Darth Sidiousin uusi sithoppilas Darth Vader teloitti Separatistineuvoston jäsenet 19 BBY nämä yksiköt deaktivoitiin. Ainakin yksi kolmihävittäjä liittyi osaksi Imperiumin kaatopaikkaa galaktisen sisällissodan aikana.[9]

Kulissien takaa

Tri-fighter CW

Toinen mahdollinen malli kolmihävittäjästä.

Animoidussa Star Wars: Clone Wars -televisiosarjassa pienempi kolmihävittäjädroidin suurimääräisempi malli esiintyy aseistettuna vain keskuskanuunalla. Nämä taistelijat parveilivat Coruscantin taivaalla viimeisessä kolmannessa elokuvassa nähdyn avaruustaistelun melskeessä. Fanien keskuudessa tästä on silti keskustelua, että onko tämä erilainen malli hävittäjästä vai onko se vain kehittelyvirhe piirretyssä, mikä tuli kanooniin joillakin alueilla. Se voi myös yksinkertaisesti olla tyylillinen muunnelma elokuvan ulkonäöstä.

Star Wars: Battlefront II -videopelissä hävittäjän keskuskanuuna on korvattu ketjutykillä.

Esiintymiset

TriFighter D1600

D-1600 laivaston kolmihävittäjä ampuu ohjusaallon.

Lähteet

Viitteet

Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation tähtihävittäjät.
Torjuntahävittäjät
saalistajadroidi · Kolmihävittäjädroidi · Geonosialainen tähtihävittäjä · Sabaoth tähtihävittäjä
Mankvim-814 kevyt torjuntahävittäjä · C-73 Jäljitystähtihävittäjä · Scarab droiditähtihävittäjä
Pommittajat ja raskaat hyökkäysalukset
Belbullab-22 tähtihävittäjä · Sabaothpuolustaja · Kauppaliiton droidipommittaja