FANDOM

Transport size chart

Kuljetusalusluokkia.

Kuljetusalukset olivat pieniä tai keskikokoisia avaruusaluksia tai muita aluksia joita tavallisesti käytettiin lyhyen matkan lastinkuljetukseen (tai salakuljetukseen), johon ei tarvittu suurikokoista ja raskasta rahtialusta. Kuljetusalukset varustettiin tavallisesti hyperajomoottoreilla, vaikkei tämä pädennytkään joka tapauksessa. Kuljetuksista tuli laaja valikoima koon ja erityisyyksien eroja ja niitä tuotti suuret määrät yhtiöitä. Hyvä esimerkki tämänlaisesta aluksesta oli Corellian laivanrakennusyhtiön YT-1300 kevyt rahtialus, johon voitiin mahduttaa monia erilaisia tarvikkeita, ihmismatkustajia tai muuta. Tämänlaista avaruusalusta oli erittäin helppo virittää ja oppia käyttämään, sillä se oli suosittu muunmuassa salakuljettajien kesuudessa.

Vaikka suurimman osan kuljetusaluksista omisti ja niitä käytti siviilit ja rikolliset, jopa jotkut asevoimat ja armeijat käyttivät niitä joukkojensa ja/tai varusteidensa kuljetukseen. Tästä esimerkki oli muunmuassa Cygnus Spaceworksin valmistama Sentinel-luokan laskeutumisalus, jota Imperiumin laivasto käytti joukkojen nopeaan kuljetukseen.

Luettelo kuljetusaluksista

Corellian laivanrakennusyhtiö

Falcon NEGVV

Corellian laivanrakennusyhtiön valmistama YT-1300 keyvt rahtialus..

Mon Calamari Shipyards

Sienar Fleet Systems

Cygnus Spaceworks

Kuat Systems Engineering/Kuat Drive Yards

Kuat Systems Engineering

Kuat Drive Yards

Muut

Tunnetut alukset

Ebonhawk

Ebon Hawk

Esiintymiset

Lähteet