FANDOM

Invisible Hand
Näkymätön käsi
Tuotannolliset tiedot
Valmistaja

Free Dac Volunteers Engineering Corps ja Pammant Docks[1]

Malli

Viritetty Providence-luokan kuljetusalus/tuhooja[1]

Luokka

Lippulaiva[2]

Hinta

Ei saatavilla myyntiin (arvoltaan noin 125 miljoonan krediitin arvoinen) [2]

Virittäjä(t)

Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatio

Tekniset tiedot
Muokatut järjestelmät
  • Pääkommunikaatiot ja sensoripodit uudelleensovitettu kreivi Dookun yksityistilojen mukaan.
  • Hangaarit suurennettu täyttämään tilaa yleensä liikehtimille ja reaktoreille
Pituus

1088 metriä[1]

Leveys

198 metriä[1]

Korkeus

374 metriä[1]

Kiihtyvyys

2500G[1]

Huippunopeus (ilmakehässä)

2000 km/h[1]

Moottori(t)

4 Nubialaista Creveld-4 radiaalista ioniajoa[1]

Hyperajo
  • Luokan 1.5[2]
  • Tukiluokka 15[2]
Aseistus
Tulituspaikka: etupää
Tulituspaikka: 4 etupäässä, 5 vasemmalla, 5 oikealla
Tulituspaikka: 6 tykkitornitettua patteria, 2 patteria edessä, 4 patteria vasemmalla, 4 patteria oikealla, 1 patteri takana
Tulituspaikka: 2 patteria vasemmalla, 2 patteria oikealla
Tulituspaikka: Tykkitorneista
Ammukset: 16 torpedoa kussakin[2]
Tulituspaikka: 4 vasemmalla, 4 oikealla
Tulituspaikka: Tykkitorneissa; 4 vasemmalla, 4 oikealla
Täydennykset
Miehistö

600[1]

Matkustajat

1.5 miljoonaa taisteludroidia[1]

Lastitilat

50000 tonnia[2]

Kulutustarvikkeita

4 vuodeksi[2]

Käyttötiedot
Rooli(t)
Aikakausi

Imperiumin nousun aikakausi

Tuhottu

19 BBY (komentosilta jäi ehjäksi)

Taistelut ja tapahtumat
Liittoutuma
Omistaja(t)

Kenraali Grievous

Tunnetut komentajat

Lushros Dofine

Näkymätön käsi (englanniksi Invisible Hand) oli muunneltu Providence-luokan kuljetusalus/tuhooja. Kenraali Grievous käytti sitä lippulaivanaan kloonisotien aikana.

Droidiarmeijan ylikomentajan lippulaivana Invisible Hand oli myös koko Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation lippulaiva. Kloonisotien kuumimpaan aikaan 19 BBY se oli koko galaksin pelätyin sotalaiva.[1]

Erityispiirteet ja aseet

Invisible Hand oli maanpakoon ajettujen kvarrenien tekemä sen jälkeen kun nämä olivat liittyneet separatistien joukkoon yhdessä Pammantin maanalaisen tehtaan, Pammantin sataman kanssa.[1]

Boarding battle ROTS

Näkymättömän käden hangaari.

Alus oli vahvojen asevarusteiden peittämä, joihin kuuluivat turbolasertornit, laserkanuunat, ionikanuunat, lähitaistelukanuunat, protonitorpedolaukaisimet ja flak kanuunoita. Jokainen lähietäisyyden ionikanuuna vapautti suunnilleen yhtä paljon lämpöä kuin 4,8 megatonnin pommi, minkä lisäksi jokaisella turbolaserilla sai tehon, joka oli verrattavissa 10 asteen maanjäristykseen.[1]

Grievouksen lippulaivana Invisible Hand oli kokenut useita suuremman luokan muutoksia. Peräosan reaktorin kokoamishalli oli muutettu ylimääräiseksi hangaaritilaksi, jotta Invisible Handia saattoi paremmin käyttää kuljetus- ja hyökkäysaluksena. Aluksen selkäevämäinen sensori- ja yhteysuloke oli muutettu tilavaksi asunnoksi, jonka kreivi Dooku myöhemmin otti haltuunsa. Tästä tilasta Dooku lähetti useita manipuloituja propagandaviestejä oikeuttaakseen separatistien toiminnan. Sitä kutsuttiin Venhon torniksi ja siihen kuului myös kenraalin asunto.[1]Invisible Hand muistuttaa myös star wars the clone wars:sissa usein esiintyvää Malevolenseä,mutta on vain hiukan erilainen esim.aseistukseltaan ja sisäosastaan.Aseissa poikkeuksia ovat,että Malevolensessä on molemmilla puolilla alusta sähköpallon laukaisimet,jotka lamaannuttavat aluksen ja vievät siitä sähkön,kun taas Invisible Handissa ei sellaisia ole.

Historia

Grievouksen lippulaivaksi

InvisibleHandROTS

Näkymätön käsi Coruscantn avaruustaistelussa vähän aikaa ennen tuhoutumistaan.

Kauppaliiton vihamielisyyden lisääntyessä he ryhtyivät tehostamaan laivastoaan lisäämällä siihen taistelualuksia edistääkseen sithien heille antamia päämääriä. Varakuningas Nute Gunray valitsi Invisible Handin lippulaivakseen. Kauppaliiton liittyessä Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatioon he luovuttivat Providence-luokan aluksensa konfederaation laivastolle. Näiden alusten joukossa oli myös Invisible Hand.

Kun separatistien sotilasvoimat luovutettiin Grievousin komentoon Gunray joutui vastentahtoisesti antamaan myös Invisible Handin droidikenraalin käyttöön, koska Darth Sidious määräsi tästä lippulaivan. Gunrayn vastahakoisuutta vähensi hieman se, että hänen sallittiin jättää Lushros Dofine aluksen kapteeniksi, minkä lisäksi komentosillan miehistö ja navigoijat olivat pääasiallisesti neimoidialaisia.[3]

Invisible Hand splits

Näkymätön käsi halkeaa kahtia.

Invisible Hand osallistui moniin taisteluihin, joihin kuuluivat esimerkiksi Belderonen, Humbarinen, Duron ja Coruscantin taistelut ja se myös levitti Loedorvianin aivoruttoa Weemellin sektoriin. Miljoonien murhaajana tunnetun Grievousin lippulaivana Invisible Handista tuli niin pelätty, että konfederaatio käytti kahta "kopiota" Lucid Voicea ja Colicoid Swarmia, pelotellakseen mitään tietämättömiä Tasavallan planeettoja.[1]

Alus oli kuuluisa pystyttyään tuhoamaan tai rampauttamaan lukuisia sota-aluksia, joita väitettiin olleen yli kaksinumeroisen luvun verran, joiden joukkoon luului toista tusinaa tähtituhoajaa. Tämä oli yksi aluksen merkittävimmistä psykologisista aseista taisteluissa, sillä Tasavallan kansalaisia hirvitti ajatus, etteivät heidän parhaat sotalaivansa pärjänneet konfederaation aluksille.

Coruscantin taistelu

Palpatinea pidettiin vangittuna Invisible Handilla, minkä lisäksi kreivi Dooku menetti henkensä Anakin Skywalkerin käsissä Coruscantin taistelun aikana. Tämä taistelu osoittautui legendaarisen Invisible Handin viimeiseksi.

Hyökkäyksen äkillisyydestä ja voimakkaasta kommunikaatioiden häirinnästä johtuen Tasavallan joukot eivät tienneet, että kansleri oli Invisible Handilla ja jatkoivat lippulaivan tulittamista.[3] Venator-luokan tähtituhoaja Guarlaran tulitus vaurioitti pahasti Invisible Handia. Kapteeni Dofinen nopea oivallus käyttää vastavoimavakauttimia ja magneettikenttiä sekä kenraali Grievouksen viimehetken toiminta, hätä tehoste moottoreiden käynnistäminen, saivat aluksen suoristumaan uudelleen vähäksi aikaa.

IH landing

Näkymätön käsi laskeutuu niukasti Coruscantilaiselle kiitoradalle.

Komentosillalla Anakin Skywalkeria ja Obi-Wan Kenobia vastaan käydyn yhteenoton aikana Grievous särki yhden pääikkunoista päästäkseen pakoon, mikä myös imaisi suurimman osan miehistöstä avaruuteen. Dofine ja harvat muut jäljellä olleet miehistön jäsenet pakenivat komentosillalta, mikä jätti Invisible Handin lopulta Coruscantin painovoiman vaikutuksen alaiseksi, minkä seurauksena alus halkesi kahtia ja menetti kiertoratansa.

Kaiken todennäköisyyden vastaisesti Skywalker onnistui laskeutumaan aluksella teollisuusalueelle, missä hän samalla kaatoi yhden tutkatornin. Vaikka kyydissä olleet Skywalker, Kenobi ja Palpatine säilyivätkin hengissä seikkailusta, aluksesta jäi jäljelle vain säälittävä kasa romua.[4]

Esiintymiset

Wiki
Jedipedialla on kokoelma kuvia Näkymättömästä kädestä

Lähteet

Viitteet