FANDOM

Cleanup

Tämä artikkeli on siivouksen tarpeessa.
Tämä artikkeli tai sen osa kaipaa pikaista korjausta kielioppi- ja suomennosasioissa. Artikkelia siivotessasi seuraa Jedipedian tyylioppaan ohjeita. Kun olet mielestäsi hoitanut artikkelin kuntoon, poista tämä malline.

Oikeudelliset joukot, Oikeudellinen laivue tai Oikeudellinen tähtilaivue oli Vanhan Tasavallan Oikeudellisen osaston osio.

Historia

Ruusanin reformaation jälkeen vuonna 1000 BBY Uusien sithsotien lopulla Tasavallan armeija, Galaktisen Tasavallan laivasto ja Tasavallan tähtihävittäjäjoukot olivat miltei kokonaan lopussa. Näiden asevoimien jäänteet pantiin uuden Oikeudellisen osaston alaisuuteen rajoitettujen rauhanturvajoukkojen kanssa, joka oli ennemmin tunnettu Valon armeijana (vaikka Tasavalta jatkoi minimaalisen ja puhtaasti seremoniallisen armeijan ylläpitoa).

Oikeudellisten joukkojen jäsenet pitivät yllään hyvin sopivia tummansinisiä univormuja (joiden kehittelyistä tuli myöhemmin Imperiumin laivaston univormujen perustoja). Sen rajoituksista huolimatta Galaktinen senaatti käytti Oikeudellista laivuetta ajoittain piraattijoukkioita ja muita Tasavaltaa uhkaavia vastaan (kuten Star hyperavaruussodan aikana). Oikeudelliset joukot olivat niiden poliisi -ja tiedustelukapasiteettejen kanssa lähimpänä Tasavallan standardeja sotilaallisia voimia Ruusanin reformaation jälkeen.

Oikeudellisten joukkojen ja koko osaston loppujen tukikohta sijaitsi Oikeudellinen arkologia Coruscantilla. Se käytti Tasavallan entisiä sotilasakatemioita (kuten Raithalin akatemia tai Caridan akatemia) ja ohjasi vaihtelevia rauhanturvajoukkojaan jediritarikunnan kanssa ja alueellisia planetaarisia tai sektorillisia puolustusmiliisejä.

Kloonisotien alettua Oikeudellisesta laivueesta muutettiin taas Galaktisen Tasavallan laivasto ja sen maarauhanturvajoukot imettiin Tasavallan suurarmeijan häikäiseviin kloonijoukkoihin. Se kesti todennäköisimmin Galaktisen Imperiumin päiviin saakka.

Tunnetut Oikeudellisten joukkojen jäsenet

Judicials

Kaksi Oikeudellisten joukkojen jäsentä Naboon saarron aikana.

Lippulaivaluokat

Tähtihävittäjät

Tukialukset

Maakulkuneuvot

Tunnetut alukset

Tunnetut yksiköt

Alueelliset yksiköt

Esiintymiset

Lähteet

Edeltäjä:
Valon armeija
Galaktisen Tasavallan armeija
100022 BBY
Seuraaja:
Tasavallan suurarmeija