FANDOM

LEGENDS 30px-Era-imp 30px-Era-reb 30px-Era-new

Mon Monthma a Chandrila bolygó szülötte egy fontos politikai alak volt a Galaktikus Köztársaság utolsó napjaiban. Egyike a Szövetség a Köztársaság Visszaállításáért mozgalom alapítóinak és az Új Köztársaság első elnöke. Amikor a Galaktikus Birodalom leváltotta a Köztársaságot, ami több ezer évig létezett, találkozott a Szenátusban a szövetségeseivel, mint Padmé Amidala és Bail Organa. YE 2-ben aláírta a koréliai szerződést Bail Organa, Garm Bel Iblis, Rahm Kota és Galen Marek társaságában, hogy megalakítsák a Szövetséget a Köztársaság Visszaállításáért. A többiekkel együtt az Első Halálcsillagra vitték, bár végül kiszabadították őket. Fontos szerepet töltött be a kirobbanó galaktikus polgárháborúban, és a döntő endori csata után ő lett az Új Köztársaság első elnöke. Volt egy lánya, Lieda és egy fia, Jobin. YU 24-ben békésen hunyt el a Chandrilan.

Életrajz

Korai élet

Mon Mothma YE 48-ban született egy gazdag és befolyásos családba a Chandrilan. Anyja, Tanis Mothma volt a bolygó kormányzója, és az apja a Köztársaság egy hadbíró-tábornoka volt, így nem volt meglepetés, hogy a befolyásos nyomaikat követte, és egy szenátor, majd a Lázadás vezetője lett a Birodalom ellen.

Szenátor

Tizenkilenc évesen megválasztották, hogy képviselje a Bormea szektort a Galaktikus Szenátusban, ezzel a legfiatalabb szenátor lett, amely rekordot Leia Organa döntött meg, aki később Mothma tanítványa és kollégája lett.

Akik ismerték, azoknak Mothma békés és törődő volt, bár néha elfelejtkezett magáról, amikor politikával foglalkozott, ami gyakran a legfontosabbnak tűnt az életében. Kedves nő volt karizmával és politikai hozzáértéssel, így nem tudta elkerülni az ellenségeket sem.

Szenátorként Mothma a helyi rendszerek jogainak képviselője volt. Barátai közé tartozott Bail Organa és Padmé Amidala szenátortársai. Nem sokkal a klónok háborúja előtt a Lojalista Bizottság tagja lett Bail Organa, Padmé Amidala, Fang Zar szenátorok és más neves politikusok társaságában. Organaval, Amidalaval és Onaconda Farr szenátorral Mothma azért harcolt, hogy lecsökkentsék, majd hagyják abba a klónkatonák gyártását, hogy befejezzék a harcot, és elkezdhessék a diplomáciai tárgyalásokat. Amikor Farrt megölte segédje, Lolo Purs Amidala beszéde után, Monthma továbbra is a Szenátusban dolgozott az ügyért, míg Organa és Amidala a bűncselekményt vizsgálta ki. Később aláírta a Kétezrek Petícióját, más szenátorok társaságában, hogy lecsökkentsék Palpatine főkancellár hatalmát. A Kétezrek Delegációja nyújtotta be a petíciót Palpatine főkancellárnak, de a sötét nagyúr hamis ígéreteket adott, hogy feladja a különleges jogait, és elhallgattatta Fang Zart, amikor beszélni készült.

YE 19-ben részt vett Amidala szenátor temetésén a Naboon. Valószínűleg a Naboo népéhez és Apailana királynőhöz hasonlóan ő maga sem hitte el, hogy a "Jedi Lázadás" végzett vele.

Néhány hónappal a Galaktikus Birodalom kikiáltását követően arra ösztönözte szenátortársát, Bail Organat az Alderaanról, hogy ketten álljanak ki Palpatine császár ellen. Ugyanakkor visszalépett, miután tanúja volt a Kashyyyk elfoglalásának, félve hogy népe is hasonló elbánásban fog részesülni.

Lázadás

A galaktikus polgárháború során Mon Mothma nyíltan szembeszállt a császárral Bail Organa és más szenátorokkal szemben, akik csak titokban támogatták a lázadást. A gondolatai a Birodalomról a Birodalmi Titkosrendőrség, a COMPNOR és maga Palpatine császár figyelmét is felkeltették, így meggátolva hogy még sikeresebb kampányt folytasson a birodalmi uralom ellen. Továbbra is hivatalos csatornákat, szenátori privilégiumokat és politikai kapcsolatokat használt, hogy elhozza a változásokat, továbbra is bízva a kormányzati rendszer használhatóságában, mindegy mennyire is sérült. Ezek alatt az évek alatt gyakran találkozott kollégáival a Coruscanton és más világokon igyekezve felszabadítani a helyi rendszereket a birodalmi rendfenntartóktól és megpróbálta a Szenátus felügyeletét a birodalmi műveletek felé fordítani. Bail adoptált gyermekét Leia Organat politikai és diplomáciai kapcsolatokra oktatta felkészítve őt, hogy apja nyomdokaiba lépjen az Alderaan képviselőjeként a Birodalmi Szenátusban és később a galaktikus ellenállási mozgalom vezetője legyen.

Később Palpatine véglegesen elveszítette a türelmét a szókimondó ellenzéki szerepe és titkos kapcsolatai miatt az ellenálló csoportokkal. Éppen sikerült elszöknie a Birodalmi Titkosrendőrség letartóztatása elől YE 3-ban Bail Organa figyelmeztetése miatt. Organa egy Malan Tugrina nevű testőrt állíttatott mellé. A birodalmi jog kitaszítottjaként a lázadás vezetője lett teljes időben. Ő lett a szervezet arc, olyan röpiratokat aláírva, mint a Lázadás Deklarációja vagy az Egy Okra Hívás.

A lázadás egy különleges történelmi eseménye volt a Koréliai szerződés aláírása YE 2 körül. Organa, Mothma és Garm Iblis írta alá Galen Marek és Rahm Kota jelenlétében, amely a koréliai, alderaani és chandrilai ellenálló erő formális szövetségét jelentette, egy laza koalícióból a Szövetség a Köztársaság Visszaállításáért mozgalom megformálását. Ugyanakkor Darth Vader néhány pillanat múlva megérkezett és rohamosztagosai letartóztatták Mon Mothmat a többiekkel együtt. Valójában Marek Vader titkos tanítványa volt, és gyanútlanul vezette a szenátorokat Vader csapdájába. Vader erői a szenátorokat az építés alatt álló első Halálcsillagra vitték. Úgy tűnt, hogy a lázadást eltiporják, még mielőtt elkezdődhetett volna.

Mareket elárulta Vader, aki elcsábította azzal, hogy a lázadást arra fogják használni, hogy eltávolítsák Palpatine császárt és uralják a galaxist. Vader megpróbálta megölni őt, de elmenekült. Marek, akinek a hűségről eddig is komoly kételyei voltak, úgy döntött, jedi lesz, és pilótája, Juno Eclipse társaságában a Halálcsillag építéséhez utazott. Itt Marek legyőzte Vadert és visszatartotta Palpatinet elég ideig, hogy Mon Mothma és a többi lázadó el tudott szökni feláldozva magát. Egy találka után a Kashyyykon, a lázadó vezetők ráleltek Marek családi címerére, és Leia Organa javaslatára a Lázadó Szövetség jelképe lett. Mon Mothma és a többi lázadó egyetértett.

A lázadás első napjaiban Mothma személyesen vezetett több fontos küldetést. Ezek közé tartozott az X-szárnyú csillagvadászok és az Első Halálcsillag terveinek megszerzése. Raymus Antilles kapitány haláláig jobbkezeként szolgált.

Bail Organa halála az Aldreraan elpusztítása során a Szövetség vezetésében kiegyensúlyozatlansághoz vezetett. Anélkül, hogy Organa vissza tudta őt fogni, Garm Bel Iblis úgy gondolta, hogy Mothma diktatórikus módszerekkel akarja a Szövetséget vezetni, hogy majd Palpatine helyébe lépjen. Tiltakozásul elhagyta a lázadást egy sebet ejtve, amely csak Thrawn hadjárata idejére gyógyult be YU 9-ben. Monthma kinyilvánította az elkötelezettségét a demokrácia iránt elnöki pozícióját két évente megszavaztatva a Szövetség tagjaival. Ugyanakkor a lázadás során soha nem volt kihívója.

Amikor Harkov admirális, a Birodalmi Flotta magas rangú tisztje felvette a kapcsolatot a Lázadó Szövetséggel, hogy átpártolásáról tárgyaljon, Mon Mothma személyesen utazott el a titkos találkozóra, hogy lefolytassa a tárgyalásokat.

YU 4-ben Mon Mothma vezette az eligazítást a lázadó erőknek az endori csata előtt, felismerve, hogy a Szövetség legnagyobb esélye a Birodalom legyőzésére a terrorfegyver (a Második Halálcsillag) és vezetőjének, Palpatinenak a megsemmisítése, ezzel kirántva a kormányzat szívét. Mothma nehéz szívvel tartotta meg a beszédét: nem sokkal előtte egy üzenet érkezett Crix Madine tábornoktól, aki megerősítette fia, Jobin halálát hónapokkal ezelőtt a hothi csata során.

Mothma maga sem értett egyet a terv minden elemével, félve attól, hogy a Szövetség súlyos károkat fog szenvedni. Ugyanakkor határozott kiállt a terv mellett, és az általa feltüzelt lázadó csapatok győzelmet arattak az Endor mellett felrobbantva a harci állomást és véget vetve Palpatine uralmának. A csata után a Lázadó Szövetséget egy állandó kormányzattá alakította, a Szabad Bolygók Szövetségévé. Ez alatt az időszak alatt diplomáciai és hadi koalíciókat épített ki, hogy a Birodalom maradványai és olyan veszélyek, mint a Bakura krízis alatt a ssi-ruukok, a nagaik és a tofok ellen harcoljanak.

Elnök

Ahogy a Szövetség átalakult az Új Köztársasággá Mothma lett az elnöke. Tizenegy éven keresztül vezette a törékeny demokratikus köztársaságot összetartva a több frakciót, ami szétfeszítette azt. Ahogy az Új Köztársaság túlélte az egyik veszélyt a másik után, Mothma karizmája és vezetése alapvetőnek bizonyult.

Mon Mothma elnöksége alatt a Köztársaság visszaszerezte a Coruscantot a Galaktikus Birodalomtól. Ezután Mothmanak meg kellett birkóznia a mesterséges krytos vírussal, egy biológiai fegyverrel, amit a Birodalmi Titkosszolgálat hagyott hátra, és csak a nemembereket sújtotta, valamint csak nagy mennyiségű bactaval volt gyógyítható. A krytos vírus miatti visszaesés igen jelentős próbatétel volt az új kormányzatnak. A Zsinj nevű hadúr utáni hajsza során egy másik testőr, a Tolokai nevű segéd agymosáson ment keresztül. Először Malanra támadt, majd Mothmara. Ahogy Mon Mothma a lépcsők felé futott, elesett és súlyosan megsérült. Mielőtt Tolokai a kését tudta volna használni, megjelent Malan, és legurultak a lépcsőn. A halála nagyon elszomorította Mothmat.

A Köztársaság érdekeit mindig a sajátjai elé helyezte, egészen odáig merészkedve, hogy biztatta Leia Organat, fogadja el a hapan herceg, Isolder házassági ajánlatát, hogy megerősítse a Köztársaságot. YU 8-ban ő szentesítette Leia és Han Solo házasságát. Nem sokkal ezután előkerült egy festmény a Tatooine-on, amit elveszettnek hittek az Alderaan pusztulásánál, és a lázadó kémhálózathoz jelentett kulcsot. Elküldte a friss házas Leia Organat és Han Solot Csubakka és C-3PO társaságában, hogy szerezzék meg a festményt.

Thrawn főadmirális egy hadjáratba kezdett, amely majdnem összeroppantotta az Új Köztársaságot. Mintegy egy időben Thrawn támadásával a saját kormányzatán belül szembesült a problémákkal, bothanok egy csoportja majdnem megdöntötte pozícióját, mielőtt a vezetőjük, Borsk Fey'lya ármánykodása kiderült volna. Thrawn halálát követően a feltámadt Palpatine császár, új klón testben megtámadta az Új Köztársaságot kiűzve őket a Coruscantról a Da Soocha V-re és később a Nespis VIII-ra. Palpatinet legyőzték, de az elesettek és más veszteségek száma nagy volt.

Mothma támogatta Luke Skywalker törekvéseit, hogy újjáalapítsa a Jedi Rendet, hogy megvédje és vezesse az Új Köztársaságot. Hivatalos támogatásáról biztosította Skywalkert, hogy találjon és képezzen új jediket. Mothma megszervezte a korábbi lázadó bázis átadását a Yavin 4 holdon, hogy az lehessen az új jedi iskola otthona.

YU 12-ben Mon Mothma felvette a kapcsolatot Kyle Katarnnal és Jan Orsszal, hogy vizsgálják ki a Birodalmi Maradvány bázisát a Kejimen. Miután egy artusi kristállyal tértek vissza az irodájába, tovább küldte őket az Artus Prime-ra további vizsgálatokért.

A szövetségi időszakától eltérően Mothma nem rejtőzködött biztonságban. Diplomáciai vizitje során a Coruscantra, Furgan követ, a Carida követe egy italt öntött Mothma arcába, hogy megsértse őt. Az italban nanogépek voltak, amelyek lassan fejtették ki a hatásukat Mothman. Mothma a visszavonulás mellett döntött, ahogy romlott az állapota és a tanácsnak Leia Organa Solot javasolta utódjául.

Visszavonulás

Az állapota majdnem végzett vele, de az utolsó pillanatban Mothma életét megmentette a mon calamari jedi, Cilghal, aki az Erőt használva megtisztította a testét. A nanogépektől mentesen Monthma állapota javulni kezdett. Néhány héetn belül újra lábra állt, amit Leia korábban remélni sem mert. Leia megpróbálta meggyőzni Mothmat, hogy újra foglalja el az elnöki hivatalát, de Mothma visszautasította az ajánlatot, úgy érezve, hogy eljött az ideje, hogy félreálljon.

Javulása ellenére Mothma sosem épült fel teljesen. Ezután egyre inkább elvonult a közélettől. Ugyanakkor YU 17-ben az almaniai felkelés idején ő lett az aktív elnök, miközben Leia Organa Solo a hivatalban lévő elnök Wedge Antillest és egy flottát vezetett az Almaniara, hogy megtalálja a testvérét, és kiszabadítsa őt a megalomániás Kueller karjaiból. Később lemondott, ahogy Leia visszatért.

YU 19-ben jelen volt a Bastioni Megállapodás aláírásánál és Luke Skywalker és Mara Jade esküvőjén, ahová Talon Karrde, Borsk Fey'lya és Elegos A'Kla társaságában érkezett. Kam Solusar jedi kínálta hellyel, amikor néhány birodalmi rájuk támadt. Állapota lassan, de romlott és nem sokkal a yuuzhan vong háború előtt békésen halt meg álmában. Bátorságáért és elszántságáért az évek során egy új köztársasági Birodalmi-osztályú csillagromboló kapta meg a Mon Mothma nevet.

Személyiség és jellem

A színfalak mögött

Megjelenések