Wikia

Amilyn Holdo
Holdo
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Vrouw

Haarkleur:

Gekleurd

Oogkleur:

Blauw

Biografie
Thuiswereld:

Gatalenta

Overleden:

34 ABY, Raddus

Functie:

Vice-Admiral

Wapen:

DDC Defender-5

Vervoer:

Ninka

Affiliatie:

Resistance

Amilyn Holdo

Vice Admiral Holdo

Quote: "Godspeed, rebels!"
-- Amilyn Holdo

Amilyn Holdo was een Vice Admiral van de Resistance die een belangrijke rol speelde in de ontsnapping aan de First Order na de vernietiging van Starkiller Base in 34 ABY.

BiografieEdit

JeugdEdit

Holdo was afkomstig van Gatalenta, een planeet bekend voor poëzie en het medeleven van zijn inwoners. Holdo viel op door haar ietwat excentriek uiterlijk. Haar haar was voortdurend gekleurd in een andere kleur en ze droeg opvallende kledij.

In 3 BBY vervoegde Holdo de Apprentice Legislature, een organisatie voor jonge politici op Coruscant. In die periode ontmoette Amilyn Leia Organa en haar vader Bail Organa. Leia zetelde ook in die organisatie en hoewel Leia in het begin Holdo maar een vreemd figuur vond, ontdekte ze langzaamaan dat ze haar wel degelijk kon vertrouwen. Holdo ontdekte Leia's betrokkenheid bij de rebellen op Pamarthe en later hielp ze Leia om de jonge rebellenvloot in het Paucris System net op tijd te verwittigen van de komst van het Empire.

ResistanceEdit

Vele jaren later vervoegde Holdo Leia's Resistance tegen de First Order. Holdo's cruiser was de Ninka, een kleine, maar krachtige Free Virgillia-class Bunkerbuster. Als Vice Admiral assisteerde Holdo bij de evacuatie van de basis op D'Qar na de vernietiging van de Starkiller Base. Maar toen niet veel later Leia Organa in coma belandde na een aanval van de First Order op de Raddus en de hoofdbevelhebbers, zoals Gial Ackbar, waren overleden, werd Holdo de hoogste officier in rang. Holdo verliet de Ninka en kwam aan boord van de Raddus.

De First Order achtervolgde de Resistance vloot die stilaan zonder brandstof kwam te staan. Vluchten in hyperspace had geen zin meer aangezien de First Order hen kon traceren. Hoewel Poe Dameron in het begin onder de indruk was van Holdo's verschijning, ze had naam gemaakt in de Battle of Chyron Belt, vroeg hij meteen wat haar plannen waren. Holdo was niet echt opgezet met Poe's tussenkomst en zei gewoon om koers te blijven zetten. Poe geraakte het niet eens met Holdo en gaf ondertussen toestemming aan Finn, Rose en BB-8 om een geheime missie te ondernemen die de vloot zou kunnen redden.

Nu Leia in coma lag, geraakte Poe echter meer en meer ongeduldig door Holdo's passief gedrag. Zeker toen hij ontdekte dat Holdo ongewapende transports aan het voltanken was, was de maat vol. Holdo liet hem verwijderen vanop de brug, maar niet lang later riep Poe de hulp in van enkele vertrouwelingen en pleegden ze muiterij op de Raddus. Poe trok naar de brug van het schip, maar Holdo zorgde voor verwarring waardoor zij terug de touwtjes in handen kon nemen. Niet veel later werd Poe door Leia verdoofd die uit haar coma was ontwaakt.

Holdo was van plan om de transports naar Crait te sturen, een planeet waar de Rebel Alliance vroeger een basis had. De transports zou de First Order niet kunnen traceren en daardoor zouden ze de planeet kunnen bereiken. Maar daardoor zou er iemand aan boord van de Raddus moeten blijven om de aandacht af te leiden.

Toen Leia en de transports wilden vertrekken, had Holdo haar besluit genomen. Ze reisde niet mee naar Crait en zou zichzelf opofferen door zolang mogelijk aan boord van de Raddus te blijven. Leia en Holdo zeiden elkaar vaarwel. Leia legde aan Poe uit wat Holdo's uiteindelijke plannen waren en Poe realiseerde zich dat dit wel degelijk kon werken.

Holdo bleef aan boord van de Raddus, maar was verrast toen plots bleek dat de First Order de transports wél kon traceren en het vuur op de schepen opende. Holdo maakte rechtsomkeer en sprong met de Raddus in hyperspace, waardoor de Supremacy en de vloot van de First Order zwaar beschadigd werd. Holdo overleefde het niet, maar speelde een belangrijke rol in de overleving van de Resistance.

Achter de SchermenEdit

  • Holdo wordt gespeeld door Laura Dern.
  • Haar naam werd aangekondigd in Vanity Fair (juni, 2017).

VerschijningEdit

BronEdit