Wikia

Balamak
Astrografisch
Regio:

Mid Rim

Sector:

Taldot Sector

Stelsel:

Balamak System

Maatschappelijk
Hoofdstad:

Dorum

Affiliatie:

Galactic Republic
CIS

Balamak was een Agriworld in de Mid Rim waar tijdens de Clone Wars de Battle of Balamak werd beslecht.

Ligging & GeschiedenisEdit

Balamak lag in de Mid Rim, ten (noord)oosten van Coruscant. De planeet lag net noordoosten van Kashyyyk en ten noordwesten van Hutt Space. Balamak was een belangrijke Agriworld en lag op de Great Kashyyyk Branch route.

Balamak werd ontdekt tussen 20.000 BBY en 15.000 BBY. Tijdens de Jedi Civil War lag de planeet in het gebied van Revan en zijn volgelingen.

Tijdens de Clone Wars werd de communicatie in de Sector verstoord vanwege een experimentele stoorzender van de CIS. Balamak lag in CIS-territorium, maar viel onder protectie van het Twelfth Army onder leiding van Moff Therbon.

De communicatie stopte toen een kleine vloot van de CIS arriveerde nabij Balamak. Een van de schepen was een Droid Control Ship met een stoorzender aan boord die de signalen van het HoloNet verstoorde.

Een taskforce van de Republic, onder leiding van de Jedi Obi-Wan Kenobi en Nanda-Ree Janoo, confronteerde de vloot van de CIS. Anakin Skywalker vuurde het salvo af dat de stoorzender vernietigde. De overwinning bij Balamak werd vaak opgedragen aan Adar Tallon, de strateeg van starfighter-tactieken, die de aanval gepland had. Hoewel de CIS de stoorzender zag vernietigd worden, beschouwden ze de test toch als een succes.

Na de Battle of Endor werd Balamak een Imperial Fortress World.

BronEdit