Wikia

Super Transport XI

Super Transport XI

Een Container Ship was een soort Transport. Deze schepen werden als de grootste commerciële transports beschouwd.

SpecificatiesEdit

Container Ships waren groot, traag en extreem duur om te onderhouden, maar ze waren de beste manier om een enorme hoeveelheid goederen door het universum te vervoeren.

Container Ships waren efficient door hun snelheid en gemak. Alle containers in deze schepen had een bepaalde standaardafmeting. De kleinste soort was er één van 500 kubieke meter die 1000 ton kon bevatten. In pakhuizen en distributiecentra werden containers geladen. Shuttles, Space Barges en Stock Light Freighters brachten ze naar de ruimte boven de planeet waar het Container Ship arriveerde. Speciale rekken en laad- en losapparatuur zorgde voor een vlot verkeer van goederen. Container Ships moesten zich niets aantrekken van verdeling van vracht of van prioriteiten van opdrachtgevers.

Elke vertraging werd koste wat het kost vermeden. Indien een vracht te laat aankwam, vertrok het schip zonder deze vracht. Een container kon onmogelijk door de bemanning worden geopend tijdens de reis. Sommige containers waren zelfs voorzien van zuurstof, zwaartekracht en levensmiddelen, maar meestal werden organische en kostbare middelen via kleinere schepen getransporteerd.

Omwille van hun grootte konden Container Ships niet landen op planeten. Deze schepen werden geproduceerd door de beste fabrikanten in het universum en waren de vlagschepen van de bekendste corporaties in het universum. Hun krachtige motoren en back-up systemen maakte hen betrouwbaar. De bemanning werd erg zorgvuldig gekozen en de levensomstandigheden aan boord van deze schepen waren vrij goed in vergelijking met het leven op andere Transports. Container Ships waren nauwelijks beschermd of bewapend. Als ze een kostbare vracht vervoerden, werden ze bijgestaan door kleinere escorteschepen.

Container Ships vlogen meestal enkel naar planeten met een dichte bevolkingsgraad, al gebruikte het Empire hen ook om hun vloten te bevoorraden. Het was onwaarschijnlijk dat de Rebel Alliance over Container Ships beschikte door de hoge kost om ze te onderhouden.

BronEdit