EV-9D9
EV-9D9 2.jpg
Specificaties
Model:

EV Supervisor Droid

Fabrikant:

MerenData

Programmering:

Vrouwelijk

Lengte:

1.90 meter

Biografie
Eigenaar:

Jabba the Hutt

Affiliatie:

Jabba the Hutt
Chalmun's Cantina

EV-9D9 in Jabba's Droid Pool

Quote: "You’re a feisty, little one, but you’ll soon learn some respect."
-- EV-9D9

EV-9D9 of Ninedenine was een EV Supervisor Droid die werkte in Jabba's Droid Pool en daarna in Chalmun's Cantina op Tatooine.

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

EV-9D9 was een vreedzame mecanicien van Moisture Vaporators op Tatooine totdat ze een fout in haar programmatie ontdekte. Deze fout – die trouwens bij meerdere EV droids werd ontdekt – zorgde ervoor dat ze sadistische neigingen had ten opzichte van andere droids. Ze genoot ervan om andere droids te laten lijden. Nadat 9D9 op een sloperij in Mos Eisley opnieuw werd geprogrammeerd, liet ze bij zichzelf een derde Photoreceptor plaatsen waardoor ze pijn bij droids kon zien.

Door haar gedrag geraakte Jabba the Hutt geïnteresseerd in EV-9D9 en werd ze aangesteld als de supervisor van de Cyborg Operations in Jabba's Droid Pool. Vanuit Jabba's Dungeons stuurde ze alle droids aan in dienst van de Hutt, onder andere 8D8. Toen MerenData de EV Supervisor Droids terug naar de fabrieken riep vanwege de terugkerende fout, bleef EV-9D9 werkzaam bij Jabba.

In 4 ABY zag EV-9D9 hoe C-3PO en R2-D2 werden binnengebracht als geschenk van Luke Skywalker. Nu Jabba zonder protocol droid zat, werd 3PO toegewezen als zijn nieuwe protocol droid. Artoo kon dan weer dienst doen op de Khetanna als ober omdat er veel Astromech Droids waren verdwenen de laatste tijd. Dat was nu net het plan waarop Skywalker en R2-D2 hadden gerekend. De droid droeg immers Skywalkers nieuwe lightsaber.

Na de dood van Jabba's werd EV-9D9 tijdelijk gedeactiveerd, maar uiteindelijk werd ze een barvrouw in de Mos Eisley Cantina in 9 ABY. Waar er tijdens de Galactic Civil War geen droids de cantina mochten betreden, werd de bar nu gerund door EV Supervisor Droids. Daar ontmoette ze onder andere Din Djarin die op zoek was naar een opdracht als premiejager. EV-9D9 antwoordde dat het Bounty Hunters' Guild niet langer op Tatooine werkzaam was. De onervaren Toro Calican bood Djarin echter een job aan.

Legends[bewerken | brontekst bewerken]

  • In Legends bevond EV-9D9 zich eerst op Cloud City waar ze heel wat schade aanrichtte.
  • In Legends werd de droid ontmanteld door een andere droid die haar slachtpartijen op Cloud City had overleefd.
  • De Droid werkte ook een tijdlang bij een Go-Corp repulsor plant.

Achter de Schermen[bewerken | brontekst bewerken]

Verschijning[bewerken | brontekst bewerken]

Bron[bewerken | brontekst bewerken]

Bron Legends[bewerken | brontekst bewerken]