Wikia

Empress Teta
Empress Teta
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Vrouw

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Groen

Biografie
Thuiswereld:

Koros Major

Titel/Rang:

Empress

Bijnaam:

Warrior Princess

Affiliatie:

Galactic Republic

Quote: "Launch my battleships. We must defend our world with our blood. Beautiful Cinnagar must not fall to the Sith!"
-- Empress Teta

Empress Teta was een belangrijk figuur in de geschiedenis van de Republic. Ze was de overwinnaar in de Unification Wars en werd daarna een van de speerpunten in de Great Hyperspace War tegen de Sith.

BiografieEdit

Empress Teta regeerde vanaf 5.010 BBY over Koros Major. Tijdens de Unification Wars kon Teta zes stelsels onderwerpen aan haar gezag, waaronder Koros Major. De stad Cinnagar werd de hoofdzetel van haar bestuur. De regio lag op de Koros Trunk Line in de Deep Core en grote hoeveelheden Carbonite waren te vinden in de stelsels.

Ondanks Teta’s ijzeren hand streefde ze naar oprechte welvaart voor alle planeten in haar gebied. De zes andere stelsels leefden een wetteloos en armtierig bestaan en Teta wilde hen absoluut meetrekken in de welvaart. De Unification Wars eisten een grote tol op de regio, maar Teta werd als de overwinnaar gelauwerd. Teta werd bijgestaan door de Jedi Memitt Nadill als adviseur. Odan-Urr, een Padawan scholar die vooral tijd spendeerde in archieven en tussen documenten, was een grote hulp tijdens het conflict door het toepassen van Battle Meditation in de strijd. Hierdoor werden vele slachtoffers gespaard en werd de strijd eerder gestaakt.

Toen het puin werd geruimd in de nieuwe verenigde planeten van Empress Teta reisden de ontdekkers Gav en Jori Daragon in een noodkreet naar het verloren Sith Empire van Naga Sadow en Ludo Kressh. Het was Odan-Urr die in visioenen de terugkeer van de Sith had gezien en dit vertelde aan Nadill en Empress Teta.

Op Coruscant geloofde men de praat van Odan-Urr en Teta niet, maar de Empress begon voorbereiden te nemen op de terugkeer van de Sith. Alvorens dit gebeurde, belandde Jori Daragon terug in de Republic. Zij was door Naga Sadow met opzet teruggestuurd met een zender aan boord zodat de Sith haar koers kon volgen.

Jori werd gevangengezet op Ronika, maar kon ontsnappen en Empress Teta waarschuwen voor wat er was gebeurd met haar broer en de Sith. Teta zorgde voor een indrukwekkende afweergordel in de Great Hyperspace War in haar stelsels en Memitt Nadill leidde de legers op Coruscant. In ruil voor amnestie bood Teta zelfs aan de verslagen rebellen uit de Unification Wars de kans aan om mee te vechten tegen de Sith. De stijd bleek bijzonder moeilijk te worden, maar eens de Sith illusie van Naga Sadow was doorbroken en de legers van de Sith veel kleiner bleken te zijn in werkelijkheid, keerde het tij. De vloot van Teta achtervolgde de gehavende vloot van Sadow naar Korriban waar Sadow uiteindelijk kon vluchten naar Yavin 4.

De Republic had overwonnen, maar de tol was zeer hoog geweest. Empress Teta ging echter de geschiedenis in als een van de helden van dit conflict en het Koros System werd het Empress Teta System in haar eer genoemd.

Helaas zouden haar opvolgers haar niet kunnen evenaren. Een goede duizend jaar later was het Empress Teta System immers de thuishaven van de Krath die een belangrijk aandeel hadden in de Great Sith War.

BronEdit