M38 Explorer Droid

Explorer Droids waren Klasse 2 Droids die de rol van de organische scout konden overnemen.

Specificaties[bewerken | brontekst bewerken]

Een Explorer Droid was niet hetzelfde als een Probe Droid, al hadden ze op het eerste zich dezelfde functies. De Explorer Droid kon in tal van vijandige gebieden opereren terwijl data werd opgenomen van de atmosfeer, over de ondergrond, van nieuwe specimen en van het water en de lucht. Explorer Droids konden ook strategische doelwitten uitzoeken waar een basis zou kunnen gemaakt worden.

Deze Droids waren uitgerust met tal van sensors, waaronder seismologische sensors. Een Explorer Droid kon ook zoeken naar een speciaal soort grondstof, levensvorm of mineraal. Soms werden deze Droids ook gestuurd naar gevaarlijke crashsites waar er bijvoorbeeld radioactieve straling was.

Het verschil met de Probe Droid was dat de Explorer Droid iets minder gesofisticeerd was, zich minder snel kon aanpassen en nooit bewapend was. Als bescherming bezaten Explorer Droid sterke beplating, maar als het werd aangevallen kon het zich niet verdedigen en vormde de opnames van de Droid het enige toekomstige verweermiddel tegen de vijand.

De Explorer Droid werd meestal via een Shuttle naar een planeet gestuurd terwijl het schip rond de planeet bleef. De Droid moest steeds weer aan boord worden gebracht omwille van de vrij korte reikwijdte van de antenne van deze Droids.

De M38 Explorer Droid was een bekend model van LesTech. De Spelunker Droids van de CIS waren oorspronkelijk ook Explorer Droids.

Bron[bewerken | brontekst bewerken]