Gideon
Moff Gideon.png
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Haarkleur:

Zwartgrijs

Biografie
Functie:

Moff

Affiliatie:

Galactic Empire

Quote: "You may think you have some idea of what you are in possession of, but you do not."
-- Moff Gideon

Gideon was een Moff die in 9 ABY nog steeds actief was binnen het Galactic Empire ondanks het feit dat het Empire officieel in 5 ABY ontbonden was.

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

Gideon was een Imperial die bij het ISB actief was geweest. In die hoedanigheid had hij deelgenomen aan de Purge of Mandalore en kwam hij allerlei informatie te weten. Bovendien slaagde hij erin om de legendarische Darksaber van de Mandalorians in handen te krijgen, een symbool dat Mandalore kon verenigen.

Later werd Gideon een Imperial Moff die talloze misdaden beging. Geruchten gingen de ronde dat de Rebel Alliance of de New Republic Gideon had terechtgesteld vanwege deze wandaden, maar die informatie was niet correct.

Rond 9 ABY had Gideon onder andere Death Troopers en stormtroopers onder zijn bevel. Gideon was op zoek naar The Child dat De Mandalorian in opdracht van The Client moest gaan ophalen. Toen de aflevering van het kindje voor de tweede maal totaal verkeerd dreigde af te lopen, besloot Gideon om er zich persoonlijk mee te komen moeien in zijn Outland TIE Fighter.

Gideon liet zijn troepen het pand van de Client omsingelen en ze openden het vuur op de troopers van de Client, alsook op de Client zelf die sneuvelde door het spervuur. De Mandalorian, Cara Dune en Greef Carga moesten zich schuilhouden. Ondertussen hadden biker scouts het kindje weer in handen, maar dat duurde niet lang aangezien IG-11 tussenbeide kwam.

Gideon zei dat niemand wist welke waarde het kind voor hem had. De Mandalorian wist wie Gideon was, aangezien hij zijn naam kende, een naam die enkel was terug te vinden in de registers op Mandalore. Gideon probeerde te onderhandelen, maar gaf toe dat hij niet te vertrouwen was. Hij gaf het drietal tot het vallen van de avond om zich over te geven. Maar IG-11 zorgde voor heel wat heibel en daarvan probeerden de Mandalorian en zijn trawanten te profiteren om te ontsnappen. Gideon verwondde de Mandalorian echter zwaar door hem te betrekken in een explosie. Toch wisten ze te ontsnappen via de rioleringen die leidden naar The Tribe van de Mandalorians.

Nadat IG-11 zich had opgeofferd, probeerde Gideon in zijn Outland TIE het kindje alsnog te pakken te krijgen. Maar de Mandalorian had een jetpack gekregen van The Armorer en kon hiermee op de TIE belanden. Hij plaatste een explosief op de TIE van Gideon die verderop crashte. Hoewel zijn troepen waren verslagen en de Mandalorian was ontsnapt met het kindje, bleek Gideon echter nog in leven. Hij kwam tevoorschijn met de Darksaber, het symbool dat Mandalore kon herenigen.

Achter de Schermen[bewerken | brontekst bewerken]

Verschijning[bewerken | brontekst bewerken]

Bron[bewerken | brontekst bewerken]

  • Twitter