Wikia

Iden Versio
Iden Versio BF2
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Vrouw

Haarkleur:

Zwart, later grijs

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Vardos

Overleden:

34 ABY, Retribution

Functie:

Commander

Vervoer:

Corvus

Affiliatie:

Galactic Empire, Inferno Squad, New Republic, Resistance

Iden Versio was de Commander van Inferno Squad, een Imperial Special Forces Commando eenheid, die werd opgericht na de vernietiging van de Death Star. Na de Battle of Endor hielp ze bij de uitvoering van Operation: Cinder totdat ze samen met agent Del Meeko overliep naar de Rebel Alliance waar ze opnieuw diende als Commander van Inferno Squad tot aan het einde van de Galactic Civil War.

Biografie Edit

Geboorte en Jeugd Edit

Iden Versio werd geboren op de planeet Vardos. Ze was de dochter van Garrick Versio, een Inspector General en later Admiral in het Imperial Security Bureau, en Zeehay Versio, een kunstenaar die bekend stond voor het maken van propaganda voor het Empire. Ze sloot zich op jonge leeftijd aan bij het Galactic Empire en volgde een studie aan de Future Imperial Leaders Military Preparatory School, een militaire school op Vardos onder de jurisdictie van het Imperial Military. Later studeerde ze verder aan de Imperial Academy op Coruscant.

In dienst van het Empire Edit

Iden behaalde de rang van Senior Lieutenant en werd gestationeerd op de Death Star in 0 BBY. Dat jaar vocht ze in de Battle of Yavin waar ze verschillende schepen van de Rebel Alliance wist te vernietigen. Toen de Death Star uiteindelijk werd vernietigd was ze ver genoeg weg om niet door de explosie te worden gedood maar haar TIE Fighter werd wel door brokstukken van het vernietigingswapen beschadigt. Ze landde op Yavin 4, stal een schip en meldde haar vervolgens bij haar superieuren.

Inferno Squad Edit

Na de vernietiging van de Death Star richtte Garrick Versio Inferno Squad op, een speciaal gevormde Imperial Special Forces Commando eenheid, met de bedoeling om dreigingen van de rebellen in toekomst vroegtijdig te neutraliseren. Hun eerste opdracht was het uitschakelen van de Dreamers, een groep rebellen die waren ontstaan uit de overblijfselen van de partizanen van Saw Gerrera. Hun missie werd een succes en Iden werd geprezen als held van het Empire. Tijdens de Battle of Endor opereerde Inferno Squad op Endor. Zowel Iden als de twee overige agents Del Meeko en Gideon Hask waren getuigen van de vernietiging van Death Star II.

Operation: Cinder Edit

Na de Battle of Endor trok de Imperial Navy zich terug en meldde Inferno Squad zich bij Admiral Garrick Versio. Versio lichtte zijn dochter in over Operation: Cinder, het laatste bevel van Emperor Palpatine dat geheel in het teken stond van het vernietigen van zowel de Rebel Alliance als dat van het Empire dat in ogen van Palpatine gefaald had. Met behulp van speciale satellieten, die wanneer ze werden gecombineerd een climate disruption array zouden vormen, werd aan verschillende planeten zware schade toegebracht worden. Iden en de rest van Inferno Squad hielpen mee met de voorbereidingen van de operatie.

In dienst van de Rebel Alliance Edit

Toen alle voorbereidingen voor Operation: Cinder getroffen waren kwam Iden erachter dat een van de eerste doelwitten haar thuiswereld Vardos was ondanks dat Vardos bekend stond als een planeet die extreem loyaal was aan het Empire. Iden kon niet geloven dat het Empire zijn loyale volgelingen bewust de dood injoeg en eenmaal op de planeet verraadde Iden en Dell het Empire, redden een aantal burgers van Operation: Cinder en lieten agent Hask achter. Ze liepen over naar de Rebel Alliance die al snel overging naar de New Republic. Iden en Del namen deel aan verschillende campagnes tegen het Empire en vochtten enkele maanden later ook op Jakku waar tijdens de Battle of Jakku, haar vader sneuvelde aan boord van zijn Star Destroyer. Na de Galactic Civil War trouwde Dell en Iden en kregen ze een dochter genaamd Zay.

Resistance Edit

29 jaar later verdween Dell. Toen Iden en haar dochter op onderzoek uitgingen bleek dat Gideon Hask nog steeds in leven was en dat hij Dell vermoord had. Hask was nu een officer in dienst van de First Order. Iden en Zay besloten om Del te wreken door de Resistance te helpen in hun strijd tegen de First Order. Ze verzamelden onder andere informatie over Project Resurrection en de plannen voor een Dreadnought van de First Order. Tijdens deze zoektocht kon Iden Hask doden maar raakte ze zelf ook dodelijk verwond. Iden Versio stierf tijdens de vernietiging van Starkiller Base.

Verschijning Edit

Star Wars Episode IV: A New Hope (enkel TIE Fighter)

Bronnen Edit