Wikia

Iridonia
Iridonia
Astrografisch
Regio:

Mid Rim

Sector:

Glythe Sector

Stelsel:

Iridonia System

Fysisch
Terrein:

Canyons
Zure oceanen

Maatschappelijk
Inheems:

Zabrak
Hugglepup

Kolonisten:

Reek

Taal:

Zabraki

Hoofdstad:

Wortan

Bezienswaardig:

Aro-voa Canyon

Affiliatie:

Galactic Republic

Iridonia was de oorspronkelijke thuisplaneet van de Zabrak in de Mid Rim alvorens ze emigreerden naar tal van andere planeten als Dathomir. Iridonia was een trouwe bondgenoot van de Galactic Republic.

Ligging, Klimaat & LevenEdit

Iridonia lag in het noordwesten van het universum tussen de Namadii Corridor en de Celanon Spur. Het was een van de bekendere planeten in die regio die fungeerden als een soort grenswereld naar de Outer Rim. De planeet werd bevolkt door de Zabrak, een zoogdierachtig species met hoorns en tal van rassen.

CultuurEdit

Zabrak stonden bekend voor hun sterke wilskracht, hun uithoudingsvermogen, hun optimisme, hun weerstand tegen pijn en hun trots. Ze waren een zelfverzekerd species dat zeker was dat ze elke taak konden succesvol afronden. De Zabrak waren trots op hun volk en kolonies. Twisten en conflicten tussen deze werelden bestonden maar waren zeldzaam. De Zabrak koppigheid en vastberadenheid leidde tot een groot respect voor het leven. Zabrak waren ook goede krijgers en verkenners. In een lang verleden vochten de Zabrak op Iridonia clanoorlogen tegen elkaar om hun gave in man tegen man gevechten te oefenen. Het oude Sith volk huurde regelmatig Iridonian Zabrak in om als huurlingen te vechten. De Iridonian Zabrak waren meer oorlogsgezind dan de andere Zabrak en stonden er meer op om hun gevechtstechnieken door te geven aan hun kinderen. Elk Zabrak kind op Iridonia moest zich bekwamen in de gevechtstechnieken in speciale scholen. Sommige van de beste man tegen man vechters uit het universum kwamen van Iridonia. Rijke Zabrak die niet op Iridonia leefden, stuurden hun kinderen vaak naar Iridonia om er een opleiding te genieten. Zabrak reden op Iridonian Reeks en gebruikten een staf als wapen.

GeschiedenisEdit

Iridonia werd tussen 20.000 BBY en 15.000 BBY ontdekt door de Republic en de Duros. De Zabrak leefden in acht kolonies in vijf stelsels. Iridonia werd meerdere malen het slachtoffer van een galactisch conflict. In de Great Sith War vond er op Iridonia een gevecht plaats dat werd gewonnen door de Galactic Republic en bleken de Mandalorians de verliezers te zijn. Deze campagne heette de Iridonian Counterattack. Tijdens de Jedi Civil War vond er opnieuw een gevecht plaats dat onbetwist bleef. Terwijl de Sith vertrokken van Iridonia trok de Republic naar de planeet en werd het een locatie waar beide kampen hun troepen onderbrachten. De Zabrak leden zware verliezen tegen de Sith,%2 maar toch gaven ze de strijd niet0op.

Na de Jedi Civil War werden de acht kolonies van Iridonia onafhankelijk, maar werkten ze wel samen. De centrale regering op Iridonia kon hen echter niet meer besturen omdat de planeet zo vaak bezet was.

Hetzelfde herhaalde zich tijdens de Mandalorian Wars waar de Republic opnieuw zegevierde tegen de Mandalorian Neo-Crusaders. Tijdens dit conflict was Iridonia een van de eerste planeten die werd aangevallen in 3.963 BBY. Er vielen zware verliezen en veel slachtoffers omdat de Zabrak zich niet zomaar gewonnen wilden geven na alle voorgaande miserie. Hoewel de Republic Iridonia kon bevrijden, liepen veel Zabrak over naar de Mandalorian manier van leven.

In 1.000 BBY bevond er zich een Sith Academy op Iridonia en lag de planeet in het Sith Empire.

Tijdens de Clone Wars lag Iridonia in de Galactic Republic. Tijdens de Clone Wars speelde het slechts een kleine rol en werden vooral de voormalige kolonies het slachtoffer van protest en politieke destabilisatie omwille van de CIS. De Great Debate op Iridonia ging over een van de kolonies die zich wilde afscheiden van de Galactic Republic. Iridonia besloot om trouw te blijven aan de Republic.

Tijdens de regering van Darth Krayt in 128 BBY werd Iridonia als een van de eerste planeten aangevallen en zwoeren de inwoners trouw aan de nieuwe Sith Emperor.

Achter de SchermenEdit

  • Bepaalde statistieken op andere Wiki konden wij nergens bevestigen en werden dus weggelaten wegens mogelijk fanon materiaal.

VerschijningEdit

BronEdit