Wikia

Jedi Temple
Jedi Temple Tython
Locatie
Planeet:

Tython

Type:

Jedi Temple

Geschiedenis
Eigenaar:

Jedi Order

Gebouwd:

Ergens tussen 3.650 BBY en 3.647 BBY

Quote: "When the Empire sacked Coruscant and destroyed their long-standing Temple, the Jedi Council chose to rebuild the Temple on Tython and train a new generation of Jedi to battle the Sith menace."
-- HoloNet

De Jedi Temple was een groot gebouw op Tython dat na de Sacking of Coruscant werd gebouwd en tijdens de Cold War als het centrum van de Jedi Order diende.

Lay-outEdit

De Jedi Temple was gevestigd op Tython in een komvormig dal tussen de bergen, dat bereikt kon worden door een pad vanuit The Gnarls. Vanuit het Master's Retreat, waar nieuwe Padawans aankwamen, werd een speederverbinding onderhouden. Via het Elarian Trail stond de Temple in verbinding met de oude ruïnes in Lower Kaleth en Upper Kaleth.

De Temple zag er totaal niet uit als die op Coruscant. Het had drie cilindervormige delen, twee kleinere en één groot centraal deel. Door de ronde en afgewerkte vormen leek het een beetje op de Alderaanse architectuur. Dit was gedaan om de pijnlijke herinneringen met de Sacking weg te nemen, in lijn met de regel uit de Jedi Code die zei dat je niet aan het verleden vast moest houden.

Eye of Zallow

Het Eye of Zallow monument

Het meest opvallende in het interieur van de Temple was het Eye of Zallow monument, dat bestond uit één groot zwevend holocron waaromheen twee kleinere van boven naar beneden bewogen. Op de begaande grond bevonden zich privékamers voor de Jedi. Aan de noordelijke kant was de Temple Market, waar de Padawans Training Blades en kleding konden kopen, terwijl aan de zuidelijke kant de Jedi Temple Cantina was. Op de eerste etage was de Jedi Council Chamber, met aan de ene kant daarvan de Jedi Temple Map Room, een grote kamer met dezelfde functie als die op Coruscant, en aan de andere kant de archieven, waar ook de trainers Muheeda (voor de Jedi Knights) en Wettle (voor de Jedi Consulars) zich bevonden. Aan de achterkant was de shuttle gevestigd voor de reis naar de Republic Fleet.

GeschiedenisEdit

Nadat in de Sacking of Coruscant een aanval op de Jedi Temple werd gedaan en deze daarbij bijna volledig verwoest werd, was de Jedi Order op zoek naar een nieuwe thuisbasis. De Galactic Senate wilde namelijk de kosten voor de wederopbouw niet betalen en gaf de Jedi zelf de schuld van de Sacking. Omdat door Satele Shan de oude thuisplaneet van de Jedi, Tython, weer ontdekt was, besloot de Jedi High Council zich hier te vestigen. Na meditatie en vasten van een week koos de Council de plek waar de Temple gebouwd moest worden. 

In 3.640 BBY was de Jedi Temple het toneel voor een aanval van de Sith op Tython, de zogenaamde Assault on Tython. De Sith verwoestten een groot deel van het omliggende terrein en de Temple en doodden alle Jedi in het gebouw, waaronder een Council-lid: de Nautolan Oric Traless. Na een tegenaanval van de Republic wisten ze de Temple weer in eigen handen te krijgen.

VerschijningEdit

BronEdit