Wikia

Kappa-class Shuttle
Kappa Shuttle
Product
Klasse:

Shuttle

Ontwerp:

Republic Sienar Systems

Specificaties
Afmeting:

35 meter

Snelheid:

820 km/h

Hyperdrive:

1.0

Bemanning:

4

Passagiers:

40

Vracht:

50 ton

Voorraad:

1 maand

Affiliaties
Affiliatie:

Galactic Republic
Galactic Empire

Kappa Shuttle Adventure Journal

Kappa-class profiel

De Kappa-class Shuttle was een bekend model Shuttle dat nog voor de Clone Wars in gebruik werd genomen.

Uitzicht & GebruikEdit

De Kappa-class Shuttle was een Shuttle van 35 meter lang. Het was een vrij afgeplat model met een grote cockpit voor vier bemanningsleden. Vervolgens was er de passagiersruimte en achteraan een ruimte voor extra vracht, zoals voertuigen. De Kappa-class was een vrij eenvoudig model dat echter als de voorloper van de Lambda-class Shuttle kan worden beschouwd.

GebruikEdit

De Kappa-class Shuttle werd decennia voor de Clone Wars ontwikkeld door Republic Sienar Systems om als transportschip te dienen van Planetary Security Forces en andere militia. De Kappa was bewapend met twee Blaster Cannons en twee heavy Repeating Blasters om de grondtroepen dekking te bieden. Verschillende elementen van de Kappa-class werden later overgebracht naar de populaire Lambda-class Shuttle, zoals de brede cockpit, de loopplank aan de onderkant van het schip en drie stabiliserende vinnen.

De Kappa was voorzien om troepen in het heetst van de strijd te droppen in een bepaalde zone. De Shuttle kon een peleton aan soldaten droppen, samen met hun voertuigen, en binnen een halve minuut weer vertrekken. De vrachtruimte kon wel worden aangepast, zodat de Kappa niet altijd dezelfde vracht diende te vervoeren. Achteraan bezat de Kappa een ruimte om kleinere voertuigen of Walkers te herbergen. Die konden via lage planken het schip verlaten aan beide kanten.

Tijdens de Galactic Civil War werd de Kappa als een verouderd model beschouwd dat enkel nog door het Empire als een ondersteuningsschip werd gebruikt. De Kappa werd in het Empire vervangen door de grotere dropschepen, die de AT-ATs en AT-STs konden vervoeren. Sommige modellen waren op de privémarkt beland en anderen in handen van de Rebel Alliance of groepen van huurlingen. De Rebel Alliance SpecForces gebruikten maar al te graag de Kappa, al waren ze zelden nog uitgerust met kleinere Walkers als de AT-PT Walker. Indien dat niet langer het geval was, werd de ruimte als een soort briefing gebruikt voor de missie.

BronEdit

In andere talen