Wikia

Miser
Astrografisch
Regio:

Outer Rim

Sector:

Greater Yavin
Anoat Sector
Ison Corridor

Stelsel:

Bespin System

Sterren:

Bespin

Fysisch
Atmosfeer:

Normaal

Zwaartekracht:

Standaard

Klimaat:

Gematigd

Maatschappelijk
Kolonisten:

Ugnaught mijnwerkers

Miser was de eerste planeet in het Bespin System, rijk aan metalen.

Ligging & GeschiedenisEdit

Miser was de planeet die het dichtbij de zon draaide in het Bespin System. Het was een kleine planeet die een grote ijzeren en Gententhium kern bevatte. Miser speelde een cruciale rol in de bouw van Cloud City en de planeet bleef daarvan de littekens dragen.

Miser was ondraaglijk om te verblijven. De planeet draaide zeer langzaam rond en was veel te warm. Overdag kon deze maar liefst 530° zijn en ’s nachts koelde alles af tot –210°. Het was dus sowieso verplicht om pakken aan te trekken en dan kon men maximaal drie kwartier op Miser functioneren. De kern van de planeet was zeer sterk magnetisch geladen en zorgde ervoor dat alle apparatuur, die onvoldoende beschermd was, nutteloos werd. Het bereik op Miser wisselde voortdurend van enkele meters tot enkele kilometers.

Tijdens de bouw van Cloud City maakte Ecclessis Figg gebruik van Misers rijkdom aan metalen. De Ugnaughts moesten deze grondstoffen mijnen op Miser in speciale tunnels waar de levensomstandigheden iets gunstiger waren zodat de Ugnaughts er konden werken. Toen Cloud City voltooid was, werden de mijnen niet langer onderhouden. In de tunnels bevonden zich wel nog achtergelaten apparatuur waarvan bepaalde onderdelen nog waarde hadden. Deze tunnels waren eveneens een bron van voedsel voor Mynocks. Een ander overblijfsel waren de diepe kraters op Miser die lang geleden dienden als basissen voor de Ugnaught werkers.

In de laatste twee eeuwen voor de Battle of Yavin werd Miser schaars bewoond door piraten, scavengers en zelfs Stormtroopers. Het Empire had er een geheime basis, geleid door Admiral Grendreef en bijgestaan door de Imperial-class Star Destroyer Desolator.

BronEdit