Wikia

Nal Hutta
Nal Hutta
Astrografisch
Regio:

Mid Rim

Sector:

Hutt Space

Stelsel:

Y'Toub System

Sterren:

Y'Toub

Manen:

5
Nar Shaddaa

Omlooptijd:

413 dagen

Rotatietijd:

87 dagen

Fysisch
Diameter:

12.150 kilometer

Klimaat:

Warm
Vochtig

Terrein:

Moerassen
Bossen

Maatschappelijk
Inheems:

Evocii

Kolonisten:

Hutts (43%)
Mensen (29%)
Vippits (15%)

Taal:

Huttese

Populatie:

7 miljard

Hoofdstad:

Bilbousa

Staatsvorm:

Hutt Grand Council

Affiliatie:

Hutt Space

Hutts EA

Hutts

Nal Hutta TOR

Hutta tijdens de Great Galactic War

Nal Hutta of kortweg Hutta, was de hoofdplaneet van Hutt Space en de planeet die de Hutts als het centrum van hun samenleving beschouwden. Alvorens de Hutts deze planeet bevolkten heette Nal Hutta Evocar. Nal Hutta betekende zoveel als Glorious Jewel in Basic.

Ligging, Klimaat & LevenEdit

Nal Hutta lag in het Y'Toub System en was de 3de planeet in orbit. De planeet had vijf manen waaronder Nar Shaddaa. De planeet lag in het Zuidwesten van Hutt Space op het kruispunt van drie grote en cruciale Hyperspace Routes in Hutt Space: Ootmian Pabol, Pabol Hutta en Shag Pabol. Deze routes lagen niet enkel in Hutt Space maar leidden ook naar andere regio’s. Zo eindigde de Ootmian Pabol slechts bij Gyndine in de Expansion Region. Deze planeet met bosrijke gebieden werd oorspronkelijk bevolkt door de Evocii die ook hun naam aan de planeet schonken totdat de Hutts emigreerden van op Varl en langzaamaan de planeet en zijn bewoners inpalmden.

Eens de Hutts zich hadden gevestigd op Nal Hutta, veranderde de planeet van uiterlijk. De bossen verdwenen en maakten plaats voor moerassen waar spinnen en insecten zich thuisvoelden. De enkele species die overleefden, pasten zich aan hun nieuw milieu aan. Dat milieu werd sterk bevuild door de Hutts wat ook een invloed had op de fauna en flora. De Chemilizard was het resultaat van deze overdaad aan vervuiling op de planeet. Dit was het gevolg van de zware industrie en mijnindustrie die de Hutts hadden meegebracht. De maan Nar Shaddaa werd volledig volgebouwd en diende als een soort transitstation voor alle zakenrelaties van de Hutts. De Guarja Shipyards bevonden zich op Nal Hutta.

De naam ‘Glorious Jewel’ zou afkomstig zijn van een naburige radioactieve gaswolk waarin de planeet Ganath lag.

CultuurEdit

Nal Hutta was de plaats was Hutt Space en alle geledingen van de Hutt samenleving werden geregeld. De Hutt Grand Council zetelde op Nal Hutta en elke Kajidic had bezittingen op Nal Hutta. Vaak waren dit paleizen in de moerasgebieden waar ze plots of samenzweringen tegen de andere Kajidics konden bedenken. In principe mocht enkel Huttese worden gesproken op Nal Hutta maar door het groot aantal slaven, kon men dat in realiteit niet verplichten. Nochtans voelde geen enkele niet-Hutt zich ooit thuis op Nal Hutta met zijn sompig, duister en vochtig klimaat en ondergrond.

GeschiedenisEdit

Rond 15.000 BBY emigreerden de Hutts van de ruïnes van Varl naar Evocar, een rustige planeet. Een deel Hutts hadden zich al op Evocar gevestigd in de eeuwen daarvoor, maar de Evocii konden zonder problemen hun gang gaan op hun eigen planeet. Maar door allerlei legale achterpoorten en geweld grepen de Hutts en hun Vippit slaven de macht op de planeet en lieten de Evocii machtloos op hun eigen planeet. De bossen werden neergehaald en maakten plaats voor vochtige moerassen waar de Hutts zich thuisvoelden. Als kers op de taart hernoemden de Hutts de planeet Nal Hutta.

Daarvoor waren de Hutts betrokken geweest in de conflicten met Xim the Despot waardoor ze respect hadden afgedwongen bij heel wat species. De groei van Nar Shaddaa zorgde voor een ongeziene drukte in Hutt Space en was voor 4.000 BBY bijna de gelijke van Coruscant op het gebied van handel en verkeer. Nadat de Ootmian Pabol belang verloor in 4.000 BBY verloor Nar Shaddaa echter meer en meer van zijn pluimen en evolueerde het naar een oord van verderf.

Doordat Nal Hutta zo diep in Hutt Space lag, kreeg het weinig te maken met de grote conflicten, tenzij rond 1.000 BBY toen de Sith een Sith Academy op Nal Hutta hadden opgericht en de planeet in het gebied van de Sith lag. Tijdens het Galactic Empire werden de grenzen van Hutt Space drastisch ingekort.

VerschijningEdit

BronEdit