Wikia

Operation Fracture
Operation Fracture
Conflict:

Galactic Civil War

Datum:

0 BBY

Locatie:

Jedha
Eadu

Terrein:

Grond

Inzet:

Weghalen van Galen Erso

Uitkomst:

Overlijden van Galen Erso

Partijen

Rebel Alliance

Galactic Empire

Aanvoerders

General Davits Draven

Strijdkrachten

Cassian Andor
X-Wing Starfighters

Operation Fracture was de officiële naam van de missie waarbij de Rebel Alliance hoopte om de wetenschapper Galen Erso te ontzetten uit zijn ambt en hem voor de Imperial Senate laten te getuigen over de gevaren van de zogenaamde Death Star.

SpecificatiesEdit

Toen Captain Cassian Andor van Tivik vernam dat een piloot van het Empire was overgelopen in opdracht van Galen Erso naar Saw Gerrera en dat er sprake was van een planetendoder, greep de Rebel Alliance in. Galens dochter Jyn Erso werd bevrijd en gevraagd om contact te leggen met Gerrera die haar had opgevoed nadat haar vader was vertrokken met het Empire na de dood van haar moeder. Captain Andor moest Galen Erso meenemen en hem laten getuigen voor de Senate over wat dat wapen zou kunnen betekenen en allemaal zou kunnen vernietigen. Maar niet lang later klampte Davits Draven Cassian aan en zei dat de missie was veranderd en dat Galen moest worden uitgeschakeld omdat hij te belangrijk en potentieel te gevaarlijk was om te blijven leven.

Samen met Cassian en K-2SO trok Jyn naar Jedha waar ze uiteindelijk een boodschap zag van haar vader en waarin hij vertelde dat hij de Death Star opzettelijk had gesaboteerd en dat er een zwakte verstopt zat in het ontwerp. De plannen konden worden gestolen op Scarif. Ondertussen was de Death Star in actie gekomen en vernietigde het Jedha om geen getuigen achter te laten.

Operation Fracture was echter nog niet afgelopen want Cassians team was ontsnapt en zette koers naar Eadu waar Galen zich bevond, aldus Bodhi Rook, de overgelopen piloot van het Empire. Ook Orson Krennic trok naar Eadu toen Wilhuff Tarkin hem vertelde waar het lek vandaan kwam dat leidde tot de vernietiging van Jedha.

Nadat hun U-Wing neerstortte, vermoedde Draven dat zijn team was uitgeschakeld en hij stuurde X-wings richting Eadu om de basis aan te vallen. Cassian kon de Alliance niet verwittigen, maar ging met Bodhi op pad om Galen uit te schakelen. Cassian kon echter op het beslissende moment Galen niet doden en zag hoe Jyn dicht was genaderd en hoe Krennic de andere wetenschappers liet vermoorden.

Toen de X-wings Eadu bereikten, staken ze het onderzoeksstation in vuur en vlam. Krennic kon net ontkomen, maar Galen sneuvelde tijdens het bombardement. Hij had echter Jyn nog even kunnen zien en zijn laatste wens werd door Jyn voortgezet: de Death Star moest vernietigd worden.

VerschijningEdit

BronEdit