Wikia

Pasaana
Pasaana1
Astrografisch
Regio:

Expansion Region

Sector:

Ombakond Sector

Stelsel:

Midian System

Manen:

1

Fysisch
Diameter:

11.135 kilometer

Terrein:

Woestijn
Plateau's

Maatschappelijk
Inheems:

Aki-Aki

Kolonisten:

Mensen
Ithorian
Snivvian

Populatie:

500.000 (schatting)

Bezienswaardig:

Forbidden Desert
Festival of the Ancestors

Pasaana was een woestijnplaneet in de Expansion Region die een belangrijke rol speelde in het conflict tussen de First Order en de Resistance in 35 ABY. Het was de thuisplaneet van de Aki-Aki.

SpecificatiesEdit

Pasaana lag ten oosten van Coruscant in de Ombakond Sector, ten zuiden van de Nanth'Ri Hyperspace Route.

Hoewel Pasaana een woestijnplaneet was, leefden er heel wat levensvormen. Rotsformaties uit graniet en zandsteen waren een afwisseling in het landschap dat verder bestond uit duinen en bushlands. Hierdoor ontstonden valleien waar water en dus ook leven aanwezig was.

De plaatselijke Aki-Aki erkenden de hardheid en de broosheid van het leven. Op hun Festival of Ancestors waren alle buitenstaanders welkom. Verder leefden ze een sober bestaan dankzij hun ‘desert farming’ waarbij water en sporen van Phedrugrass en Termania werden verzameld.

Onder de oppervlakte beschikte Pasaana over een uitgebreid grottenstelsel waar zich waterbronnen bevonden. De aanwezigheid van gevaarlijke dieren zoals de Vexis slang verhinderden echter dat deze gangenstelsels allemaal waren verkend. Een andere diersoort op Pasaana was de Oki-Poki, een knaagdier met hele grote oren.

Het Festival of Ancestors, dat een keer plaatsvond in 42 jaar, werd gehouden in de Forbidden Desert of Forbidden Valley van Pasaana. Andere locaties waren de Ikledu Wastes en de Jamtareen Mountains.

GeschiedenisEdit

Luke Skywalker en Lando Calrissian trokken naar Pasaana in 21 ABY om een spoor te volgen dat kon leiden naar de terugkeer van de Sith. Lando besloot om op Pasaana te blijven. Hij was er enkel bekend als ‘The Hermit’ om onder de radar te blijven van de First Order die eerder zijn dochter hadden ontvoerd.

Tijdens de opkomst van de First Order werden er patrouilles naar de planeet gestuurd tijdens het Festival in 35 ABY. De First Order had geen interesse in Pasaana, maar door de drukte van het Festival werden er toch TIEs en stormtroopers gestuurd.

Door Luke’s notities wist Rey dat haar voormalige meester de woestijnplaneet had bezocht toen de Resistance bevestiging kreeg dat de Sith effectief waren teruggekeerd. Samen met Poe Dameron, Finn, Chewbacca, C-3PO en BB-8 nam Rey het spoor weer op dat Luke en Lando hadden onderzocht. Dat leidde hen met hulp van Lando naar Lurch Canyon en de Shifting Mires, een levensgevaarlijk gebied van zwart drijfzand. Daar vonden ze de overblijfselen van Ochi, net als zijn dolk die een grote rol speelde in het vinden van de teruggekeerde Darth Sidious.

VerschijningEdit

BronEdit