Wikia

RZ-2 A-Wing Interceptor
RZ-2
Product
Klasse:

Starfighter

Fabrikant:

Kuat Systems Engineering

Prijs:

190.000 (New Republic)
115.000 (Resistance)

Specificaties
Afmeting:

7,682 meter lang
4,62 meter breed
2,02 meter (hoog)

Snelheid:

1.360 km/h

Hyperdrive:

Klasse 1.0

Bemanning:

1

Voorraad:

1 week

Affiliaties
Affiliatie:

New Republic
Resistance

Tallie Lintra

Tallie Lintra in de cockpit

De RZ-2 A-Wing was de opvolger van de RZ-1 A-Wing Interceptor en werd gebruikt door de New Republic en de Resistance.

SpecificatiesEdit

Hoewel de New Republic de productie van A-wings beperkt hield, maakte de Resistance er dankbaar gebruik van om te patrouilleren en als escorte voor MG-100 StarFortress SF-17 bommenwerpers. Net zoals tijdens de Rebel Alliance, waren de piloten trots dat ze een A-wing konden besturen vanwege de snelheid en de temperamentvolle starfighter.

De RZ-2 werd gebouwd op basis van het originele R-22 Spearhead ontwerp, waarop ook de RZ-1 was gebouwd. De snelheid van de RZ-2 lag nog hoger en de snuit van de starfighter werd iets langer gemaakt. Het gevoelige besturingssysteem werd ook iets beter afgesteld. Ook waren de stoorzenders aangepast, net als de sensors die nog beter en sneller data konden vergaren. Hierdoor was de RZ-2 ook perfect geschikt voor patrouillewerk van een starfighter die snel uit hyperspace kwam, data verzamelde en snel weer vertrok.

De RZ-2 was bewapend met twee cannons en twee concussion launchers. De laser cannons konden nu ook probleemloos achterwaarts worden geplaatst, zodat ze achtervolgers konden bestoken. Dat zorgde bij de RZ-1 soms voor een probleem dat de cannons achterwaarts bleven vaststeken.

De deflector generators bevonden zich voor de cockpit zodat het hele schip kon beschermd worden. Achter de cockpit zat de hyperdrive generator.

GeschiedenisEdit

Na de Military Disarmament Act verlaagde de New Republic de productie van de RZ-2. Decennia later slaagde de Resistance erin om enkele exemplaren te verkrijgen waarmee ze hun vloot beschermden. In 34 ABY vlogen ze als escorte voor de MG-100 StarFortress SF-17 bommenwerpers die de Fulminatrix aanvielen nabij D'Qar. Die aanval werd een succes, ondanks het verlies van alle SF-17s. Maar een voltreffer in de hangar van de Raddus zorgde ervoor dat bijna alle resterende A-wings werden opgeblazen.

WapensEdit

ApparatuurEdit

VerschijningEdit

BronEdit