Wikia

Rose Tico
Rose Tico
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Vrouw

Haarkleur:

Zwart

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Hays Minor

Functie:

Mecanicien

Wapen:

A3 Stunstop

Affiliatie:

Resistance

Relaties
Vader:

Hue Rose

Moeder:

Thanya Rose

Quote: "That's how we're gonna win, not fighting what we hate, but saving what we love."
-- Rose Tico

Rose Tico was een mecanicien van de Resistance die met Finn een avontuur beleefde na de vernietiging van de Starkiller Base. Rose had een zus genaamd Paige Tico.

BiografieEdit

JeugdEdit

Paige Tico en Rose groeiden op te Hays Minor, een van de dubbelplaneten in het Otomok System. Nadat de First Order hun planeet had leeggeroofd, vervoegden de zussen de Resistance. Paige was ouder dan Rose en Rose keek erg op naar haar zus.

ResistanceEdit

Paige opereerde als een schutter in de Cobalt Hammer, een van de MG-100 StarFortress SF-17 bommenwerpers. Samen met Rose ondernam ze verschillende missies en werd ze bijgelovig door haar medaille van Haysian Smelt rond de stangen van haar cannons te binden. Na een missie in het Atterra System moest de basis op D'Qar geëvacueerd worden. De Cobalt Hammer arriveerde op tijd met de andere bommenwerpers om de vloot te assisteren. Maar net daarvoor was Rose overgeplaatst naar de Raddus waar ze nood hadden aan techniekers. Rose was bijgelovig en wilde nooit vliegen zonder Paige, maar ze dacht aan hun vorige missie en besloot om Paige los te laten. Maar Paige sneuvelde echter in de aanval op de Fulminatrix en Rose rouwde om haar zus, het enige dat haar nog restte.

FinnEdit

Ondertussen was Finn ontwaakt en wilde hij vooral Rey helpen door de Resistance te verlaten met de S-Thread Transmitter Bracelet, waardoor ze hem altijd zou kunnen vinden. Op dat moment ontmoette Finn echter Rose die rouwde om het verlies om haar zus. Rose was onder de indruk van Finn, gezien zijn recente exploten bij Starkiller Base. Maar Rose besefte dat Finn wilde vluchten en ze verdoofde hem met haar A3 Stunstop. Finn legde daarna uit dat de First Order hen kon traceren door Hyperspace, maar samen bedachten Rose en Finn dat ze dat zouden kunnen uitschakelen vanop de Supremacy van Snoke. Ze legden hun plan uit aan Poe die niet te spreken was over de tactiek van Amilyn Holdo. Poe keurde hun missie goed, maar om aan boord van de Supremacy te geraken, hadden ze een codebreaker nodig.

Canto BightEdit

Via een tip van Maz Kanata trokken Finn, Rose en BB-8 naar Canto Bight waar ze de Master Codebreaker moesten vinden. Ze werden echter gearresteerd voor foutief parkeren. In de cel ontmoetten ze DJ, een mysterieus figuur dat zichzelf kon bevrijden uit de gevangenis en die claimde hen aan boord van de Supremacy te kunnen brengen. BB-8 rekende af met de Canto Bight Police, waardoor Finn en Rose werden bevrijd. Via de riool kwamen ze uit bij de Fathierstallen en konden ze op een Fathier terug naar hun schip trekken. Ondertussen had de Canto Bight Police ze in hun vizier, waardoor hun Resistance Light Shuttle werd vernietigd. Gelukkig kwamen BB8 en DJ tussenbeide om hen op te pikken.

SupremacyEdit

DJ hield zich aan zijn woord en kon de Libertine ongehinderd aan boord brengen van de Supremacy. Ondertussen hoorde DJ wel alle communicatie tussen Poe en Finn, waaronder de plannen van Holdo om via kleinere transports te vluchten. Finn, Rose en DJ vermomden zich als First Order officers en aangekomen aan de console, kon DJ de code kraken, waardoor Rose de tracking eventjes kon uitschakelen. Maar BB-9E had BB-8 opmerkt onder een zwarte doos en had de First Order verwittigd. Rose en Finn werden gearresteerd tot groot jolijt van Phasma die haar grootste mislukking weer in de ogen kon kijken. DJ had een deal gemaakt met de First Order in ruil voor de plannen van de Resistance. Hierdoor wist de First Order dat ze de kleinere schepen moest traceren en kon vernietigen. Phasma liet Rose en Finn executeren door een Stormtrooper Executioner, maar dat plan mislukte. Holdo had de plannen doorzien van de First Order en zette de Raddus in Hyperspace, dwars door de vloot van de First Order en dwars door de Supremacy. Van de verwarring maakten Finn en Rose gebruik om te vluchten. BB-8 hield stormtroopers op afstand door het kapen van een AT-ST Walker. Finn kwam oog in oog te staan met Phasma, maar in het duel moest Finn het afleggen. Phasma vuurde op Rose en dacht dat ze FN-2187 had gedood. Maar Finn was op een lift beland en gaf Phasma een zware klap met een Z6 Riot Control Baton. Daarna tuimelde Phasma in een diepe afgrond aan borod van het schip dat alsmaar meer uit elkaar aan het vallen was.

CraitEdit

Aan boord van een Xi-class Shuttle bereikten Finn, Rose en BB-8 de basis van de Resistance op Crait. Daar namen Finn en Rose deel aan de verdediging aan boord van een Skim Speeder. Hoewel Poe inzag dat de aanval op het Superlaser Siege Cannon zinloos was, bleef Finn vliegen richting het kanon. Hij wist dat een explosie in het centrum van het kanon, het zou uitschakelen. Maar net op het laatste moment crashte Rose's skim speeder met die van Finn, zodat hij uit de baan van het schot van het wapen tot stilstand kwam. Rose wilde niet dat Finn zich zou opofferen en wilde liever koesteren wat ze liefhad dan te vernietigen wat ze haatte. Rose gaf Finn en kus, maar verloor het bewustzijn. Finn bereikte opnieuw net de basis van de Resistance met de bewusteloze Rose toen Luke Skywalker was teruggekeerd om de Resistance te helpen. Rose werd meegenomen door Finn naar de Millennium Falcon waar ze een van de overlevenden was van de Resistance.

Achter de SchermenEdit

  • Rose wordt gespeeld door Kelly Marie Tran.
  • Haar volledige naam werd aangekondigd in Vanity Fair (juni, 2017).

VerschijningEdit

BronEdit