Shaak Ti
Shaak Ti.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Togruta

Geslacht:

Vrouw

Lengte:

1,78 meter (zonder Montrals)
57 kilogram

Haarkleur:

Geen

Oogkleur:

Zwart

Biografie
Thuiswereld:

Shili

Overleden:

19 BBY

Functie:

Jedi Councillor

Wapen:

Lightsaber (Blauw)

Affiliatie:

Jedi Order
Galactic Republic

Loopbaan als Jedi
Rang:

Jedi Master

Shaak Ti praat met Lama Su

Quote: "Unity wins war, gentlemen"
-- Shaak Ti

Shaak Ti was een vrouwelijke Togruta Jedi Master die in de laatste jaren van de Galactic Republic één van de belangrijkste Jedi was.

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

Shaak Ti werd geboren op Shili, maar groeide op te Coruscant waar ze een Jedi Master werd. Sommigen dachten dat Togruta giftig waren omwille van hun rode huidskleur en alhoewel dit niet correct was, deed Shaak Ti zelf niets om die beweringen te weerleggen. Na de Battle of Naboo kreeg ze een zetel aangeboden in de Jedi High Council nadat Yaddle een minder actieve functie wou vervullen in de Jedi Order.

In 22 BBY was Shaak Ti een van de Jedi die naar Geonosis reisde om Obi-Wan Kenobi en Anakin Skywalker te redden. Haar uitmuntende gevechtstechnieken zorgden ervoor dat ze de Battle of Geonosis overleefde.

In de Clone Wars werd Shaak Ti toegewezen als de Jedi Master die op Kamino de training van de Clone Cadets moest overschouwen. Hierbij kreeg ze hulp van voormalige Bounty Hunters El-Les en Bric. Shaak Ti bekeek de simulaties en oordeelde welke Clone teams klaar waren voor de strijd. Dankzij haar kreeg het sukkelende Domino Squad nog een laatste kans om zich te bewijzen, wat ze ook deden. Nadat de Rishi Moon Listening Post was vernietigd, ontving Shaak Ti samen met Lama Su Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi in Tipoca City om de nakende aanval te bespreken. Tijdens de Battle of Kamino hielp de Togruta om het command centrum te verdedigen tegen de Aqua Battle Droids.

Later in de Clone Wars was Shaak Ti getuige van het bizarre gedrag van Clone Trooper Tup en van Fives. Fives probeerde te achterhalen waarom Tup plots Jedi Master Tiplar had vermoord. Shaak Ti was destijds bijna voortdurend in conflict met dokter Nala Se. Uiteindelijk kon Shaak Ti Fives inrekenen en zorgen dat hij op audiëntie kon bij Palpatine. Dat verliep echter faliekant, want toen Shaak Ti de deur opende van de kamer, zag ze hoe Fives in een gevecht was betrokken bij de Coruscant Guards. Shaak Ti verwittigde de Jedi High Council die Anakin Skywalker op pad stuurde om het probleem op te lossen.

Shaak Ti was aanwezig tijdens de conflicten en problemen die zich stelden tijdens de laatste fase van de Clone Wars, zoals het vertrek van Ahsoka Tano, de mysterieuze reis van Yoda en het plan van de Jedi om Dooku te laten vermoorden met hulp van Asajj Ventress en Quinlan Vos.

Tijdens de Battle of Coruscant moesten Shaak Ti en Roron Corobb Palpatine beschermen. Nadat Corobb en de clones werden uitgeschakeld door Grievous bleef Shaak Ti strijden. Grievous kon haar echter neutraliseren door haar te laten electrocuteren met kabels. Grievous nam haar lightsaber en vluchtte met Palpatine naar de Invisible Hand. Toen de Jedi het contact met Shaak Ti verloren, werden Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi naar Coruscant geroepen in allerijl.

Toen de Jedi ontdekten dat Palpatine Darth Sidious was verbleef Shaak Ti in de Jedi Temple. Ze wist dat er vreselijke dingen stonden te gebeuren en ze nam een boodschap op in een Holocron waarin ze aanspoorde om de legende van de Jedi voort te zetten. Terwijl Shaak Ti mediteerde, werd ze neergestoken door Darth Vader, net zoals Yoda al in een visioen had gezien.

Jaren later belandde het holocron met haar boodschap in de handen van Grakkus. Toen Luke Skywalker door de Hutt was gevangen genomen, moest hij proberen om het holocron te openen. Luke slaagde erin om verschillende holocrons te openen, waaronder dat van Shaak Ti.

Lightsaber[bewerken | brontekst bewerken]

Tijdens de Clone Wars gebruikte Shaak Ti een vrij eenvoudige Lightsaber die Grievous kon ontvreemden tijdens de Battle of Coruscant toen hij Shaak Ti in leven liet, nadat hij Palpatine had ontvoerd. Het model was 26,80 centimeter lang en 3,30 centimeter breed. Het had een blauw Adegan Crystal en het heft was afgewerkt met koper en Durasteel.

Legends[bewerken | brontekst bewerken]

Shaak Ti op Hypori

  • In haar leven trainde ze twee Jedi Padawans die echter allebei vroegtijdig stierven. Om haar Padawans op te leiden, nam Ti ze mee naar haar thuisplaneet Shili om hen daar voor te bereiden op het leven als Jedi. Ti vond dat training belangrijker was dan ervaring.
  • Shaak Ti was samen met Mace Windu Darth Sidious op het spoor, niet lang voor de gebeurtenissen in Episode III.
  • Shaak Ti werd op verschillende manieren gedood: ze werd gedood door General Grievous en in het spel 'The Force Unleashed' leefde ze een teruggetrokken bestaan op de planeet Felucia met de gebroken Jedi Maris Brood.

Achter de schermen[bewerken | brontekst bewerken]

Shaak Ti in Star Wars: The Force Unleashed

Shaak Ti vs. Secret Apprentice

  • Shaak Ti werd gespeeld door de Israëlische actrice Orli Shoshan.
  • In Episode III werden maar liefst twee scènes van Shaak Ti verwijderd waarin ze stierf. In de eerste scène doodt Grievous haar aan boord van de Invisible Hand. In een tweede versie wordt ze vermoord door Darth Vader tijdens een meditatie in de Temple. De enige maal dat Ti te zien is in Episode III is als hologram in de Jedi Council.

Verschijning[bewerken | brontekst bewerken]

Bron[bewerken | brontekst bewerken]

Wiki.png
Yodapedia heeft 11 afbeeldingen gerelateerd aan Shaak Ti.