Wikia

Spira
Astrografisch
Regio:

Core Worlds

Sector:

Lytton Sector

Stelsel:

Spira System

Manen:

Iktotchi

Omlooptijd:

377 dagen

Rotatietijd:

25 uren

Fysisch
Atmosfeer:

Standaard

Zwaartekracht:

Standaard

Klimaat:

Warm gematigd

Terrein:

Oceanen
Kleine eilandketens

Maatschappelijk
Kolonisten:

Mensen

Taal:

Basic

Populatie:

500.000

Staatsvorm:

Tourism Guild leende de planeet van het Empire

Valuta:

Credit

Bezienswaardig:

Spira Regatta
Aspre Plunge

Affiliatie:

Galactic Republic
Galactic Empire

Spira was een oceaanplaneet die lag in de Core Worlds. Het was de thuisplaneet van politica Sei Taria en een van de bekendste toeristische oorden.

Ligging & LevenEdit

Spira lag ten zuiden van Coruscant tegen de grens met de Deep Core. Het was een oceaanplaneet met een lage obliquiteit waardoor er een grote klimaatzone heerste op de planeet. Het tropische klimaat en het gebrek aan al te veel gevaarlijke en grote roofdieren maakte van Spira een toeristische trekpleister in de Core Worlds.

Duizenden eilanden, waarop hotels waren gebouwd, waren gelegen in de oceaan van Spira. De stranden op de planeet waren in het totaal zo’n 11.000 kilometer lang. De Shinkai Abyss en Atoria Island waren twee geografische punten op Spira. Levensvormen waren de carnivore Camray Eel en de Galub Sea Slug

Cultuur & GeschiedenisEdit

Spira werd voor 1.000 BBY ontdekt door de Republic. Deze laattijdige ontdekking had vermoedelijk te maken met het feit dat de planeet op de grens lag met de Deep Core. Spira was de thuisplaneet van Sei Taria en nadat Finis Valorum een officieel mandaat bekleedde verhuisde hij officieel van Coruscant naar Spira. Na de oprichting van de New Order bewerkstelligde het Tourism Guild een overeenkomst met het Empire om Spira in hun naam te mogen besturen. Tijdens de New Order bezat Spira zo’n 4.527 hotels.

Waar eens de rijke burgers van de Galactic Republic met vakantie gingen, waren de bungalows aan de rand van de oceanen ingenomen door politici en dienaars van het Galactic Empire. Het Empire hield een zeer minieme aanwezigheid op Spira en de Imperial Army was er enkel aanwezig als bescherming van hoge officieren, zoals Moffs die er met vakantie kwamen. De troepen op Spira hielden de wet hoog in het vaandel en wapendracht was verboden op de planeet.

Hoewel het Empire ook het luchtruim in de gaten hield, was er ook de Spira Police Force die de dagelijkse orde controleerde op de planeet. Ondanks de nauwe samenwerking gehoorzaamde deze eenheid aan de regering van Spira en niet rechtstreeks aan het Empire.

Door de overeenkomst van het Tourism Guild met het Empire, mochten enkel passagiersschepen, gecontracteerde vrachtschepen en schepen van het Empire op Spira landen. Het meest luxueuze resort op Spira was het Aspre Plunge, dat deels onder water lag. Nabij The Point lag een oud scheepswrak dat al talloze eeuwen werd bezocht door schattenjagers en duikers.

Spira was befaamd omwille van de Spira Regatta Open, een bootrace die door talloze toeristen ter plaatse en overal in het universum werd bekeken. Tijdens de Separatist Crisis maakte de ontspanningssector veel verlies, maar de Spira Regatta bleef meer en meer succes oogsten.

BronEdit

In andere talen