The Force Unleashed

De game van Star Wars: The Force Unleashed heeft, net zoals andere games, een eigen, unieke soundtrack die speciaal voor de game geschreven is.

Informatie[bewerken | brontekst bewerken]

Deze soundtrack is gecomponeerd door Mark Griskey, die eerder ook de soundtrack van Knights of the Old Republic II: The Sith Lords samenstelde. In de soundtrack is gebruik gemaakt van de bestaande Star Wars thema's van John Williams uit alle zes films, om het zowel vernieuwend als herkenbaar te maken. Ook maakte Griskey gebruik van zijn eigen stem, die hij mengde met de muziekstukken.

Er is echter een verschil tussen deze score en de in-game muziek die te horen is tijdens het spelen van The Force Unleashed. Jesse Harlin heeft gebruik gemaakt van de software van LucasArts en ILM om de verschillende, afzonderlijk van elkaar opgenomen muziekelementen te laten combineren afhankelijk van het tempo van de acties die door de speler worden ondernomen, de locatie en gebeurtenissen. Op deze manier wordt voor elke speler een unieke beleving gecreëerd.

Voor de release van de game (19 september 2008) is door LucasArts een promotionele soundtrack uitgegeven die is samengesteld door Jesse Harlin, om de hoofdthema's en sferen te introduceren die door Mark Griskey zijn ontwikkeld om het verhaal te vertellen en de nieuwe personages te definiëren. De muziek is tevens ontwikkeld om een brug te slaan tussen de twee trilogieën. De elf nummers die aanwezig zijn in deze promo zijn opgenomen bij Skywalker Sound, en hebben een speelduur van 27 minuten. Er zijn in de soundtrack drie motieven aanwezig; The Force Theme, Darth Vader/The Imperial March en de Rebel Alliance Theme. Ze zijn niet echt duidelijk afzonderlijk van elkaar te horen, maar worden in de diverse nummers kort aangehaald.

Het is op dit moment nog niet bekend of er een volwaardig album met de soundtrack wordt uitgegeven voor de verkoop. De promo is niet uitgegeven voor verkoop.

Tracklist[bewerken | brontekst bewerken]

Promo Soundtrack[bewerken | brontekst bewerken]

  1. The Force Unleashed (1:20)
  2. General Kota and the Control Room Duel (3:44)
  3. Infiltrating the Junk Temple (2:55)
  4. Drexl's Raiders (2:52)
  5. Approaching Felucia (3:28)
  6. The Sarlacc Unleashed (3:20)
  7. Maris and the Bull Rancor (2:11)
  8. PROXY and the Skyhook (2:37)
  9. Redemption (2:19)
  10. Juno Eclipse and Finale (1:12)
  11. Bonus: Ton'yy Rho's Uglehop (1:14)

Totale tijd 27:16

Achter de Schermen[bewerken | brontekst bewerken]

  • Als uitgegaan wordt van de soundtrack, lijkt het zo dat het einde waarin Starkiller terug keert naar de Light Side de canon-versie van het verhaal is, en niet de keuze om het "Ultimate Evil" te worden.
  • Er zijn in de promo soundtrack al twee nieuwe namen te zien, Drexl en Ton'yy Rho.

Link[bewerken | brontekst bewerken]