Wikia

Quote: "It's outrageous that, after all of those hearings, and four trials in the Supreme Court, Nute Gunray is still the Viceroy of the Trade Federation."
-- Sio Bibble

Het Supreme Court was het hoogste gerechtshof tijdens de Galactic Republic en blijf bestaan onder het Galactic Empire.

SpecificatiesEdit

Het Supreme Court zetelde in de Galactic Courts of Justice op Coruscant. Het was het hoogste gerechtshof waar beroep kon worden aangetekend voor beslissingen die in lagere gerechtshoven waren gemaakt. De uitspraak van het Supreme Court was beslissend voor de wet en de grondwet.

Het Supreme Court had macht over bepaalde belangrijke gerechtszaken, zoals deze tussen twee aangesloten planeten van de Republic, tussen een aangesloten planeet en de Republic zelf, tussen een lid van de Republic en een aangesloten planeet of tussen een lid van een rechtbank, die niet aangesloten was bij de Republic, en een burger van de Republic of aangesloten planeet en zaken die te maken hadden met handel en reizen. De Supreme Court kwam echter niet tussenbeid tenzij de zaak te maken had met een overtreding ten opzichte van de Republic wetten. Zelfs dan nog hoorde het Supreme Court slechts een klein deel van de hen aangeboden rechtszaken.

De Supreme Court bestond uit verschillende rechters, waaronder de Chief Justice die door de Supreme Chancellor werd voorgesteld en werd goedgekeurd door de andere rechters. Deze individuele rechters werden eveneens voorgesteld door de Chancellor en goedgekeurd door de Senate.

Toen de Trade Federation Naboo had bezet, reageerde Padmé Amidala dat de Courts nog langer discussieerden over een beslissing dan de Senate. Tijdens zijn leiderschap van de Republiek als Supreme Chancellor, kreeg Palpatine de kans om, met uitzondering van vijf leden, alle rechters inclusief de Chief Justice te vervangen. Mace Windu zei dat Palpatine macht had over de senaat en de rechtbanken. Nadat Palpatine Keizer werd, bleef het supreme court functioneren.

Nute Gunray werd zelfs na vier processen nog steeds toegelaten als de Viceroy van de Trade Federation en werd amper bestraft voor zijn aanval en inname van Naboo.

VerschijningEdit

BronEdit