Wikia

Tantive IV
Tantive IV
Specificaties
Model:

CR90 Corvette

Klasse:

Corvette

Fabrikant:

Corellian Engineering Corporation

Kleur:

Wit, Grijs, blauw, Rood

Hyperdrive:

Klasse 2.0

Affiliaties
Eigenaar:

House of Organa

Affiliatie:

House of Organa

Tantive IV Toydaria

Tantive IV op Toydaria

Stormtroopers Tantive IV

Stormtroopers enteren de Tantive IV

Quote: "This is a consular ship. We’re on a diplomatic mission."
-- Raymus Antilles

De Tantive IV was een Corellian Corvette dat dienst deed als persoonlijk schip voor de leden van het House of Organa tijdens de Galactic Republic tot de Galactic Civil War.

Bouw & UitzichtEdit

Het CR90 Corvette Tantive IV was 150 meter lang en werd voortgedreven door elf motoren. De Tantive IV was op het moment dat het werd vernietigd sterk bewapend met zes Turbolasers waarvan twee dubbele. De Tantive IV had acht Class-6 Escape Pods aan boord.

Het interieur bestond uit vier dekken. Het belangrijkste dek had een vergaderzaal in het midden van het schip en een tech station. In het ‘hamervormige’ hoofd van het schip bevond zich uiteraard de cockpit die minstens werd bemand door twee piloten, de vertrekken van de bemanning en van de Captain, de computerruimte en een militaire briefing kamer. Op het eerste dek bevonden zich de vertrekken van Princess Leia Organa. De gangen van de Tantive IV waren wit en netjes van kleur.

GeschiedenisEdit

De Tantive IV werd gebouwd door Corellian Engineering Corporation in opdracht van House Organa van Alderaan. Het schip was in dienst tijdens de Clone Wars, want met de Tantive IV landde Bail Organa samen met Jar Jar Binks op Toydaria om King Katuunko te overtuigen om Ryloth te steunen en de invasie van de CIS af te weren. De missie werd uiteindelijk een succes.

Op het einde van de Clone Wars gebruikte Bail ook de Tantive III. Samen met Captain Raymus Antilles kwamen de droids R2-D2 en C-3PO ook regelmatig aan boord van de Tantive IV. In 18 BBY brak Ahsoka Tano in op de Tantive IV zodat ze tegen Bail kon praten over wat ze van zin was. Het schip nam deel aan de evacuatie van Raada. In 5 BBY bracht Kanan Jarrus R2-D2 en C-3PO terug naar de Tantive IV en Bail Organa na een kort verblijf op Lothal waar ze de Specter Cell hadden geholpen.

Bails pleegdochter Leia Organa ‘erfde’ het schip van haar vader toen ze na haar Day of Demand hulpmissies kon ondernemen. De Tantive IV was toen herkenbaar aan de diplomatieke rode markeringen van een consulair schip. Zo vloog ze naar Wobani, waar ze honderd vluchtelingen redde en aanwierf als 'personeel' voor haar schip. Hierdoor werden Bails geheime onderhandelingen gedwarsboomd om de vluchtelingen elders onder te brengen. Leia bleef de Tantive VI gebruiken, maar ook Bail bleef missies ondernemen in de Tantive IV, onder andere voor de jonge Rebel Alliance. Dankzij een waarschuwing van Leia kon Bail net op tijd ontsnappen bij Paucris in de Tantive IV.

Kort voor de Battle of Scarif was de Tantive IV dringend toe aan reparaties. Dat gebeurde in een van de hangars van de Profundity, het vlaggenschip van de Rebel Alliance. Aan boord bevonden zich Leia Organa, maar ook R2-D2, C-3PO en Captain Raymus Antilles. Bail had Leia de cruciale opdracht gegeven om Obi-Wan Kenobi te gaan opzoeken op Tatooine en om hem te overtuigen om terug te komen en de Rebel Alliance te helpen. Toen bleek dat de Battle of Scarif slecht zou aflopen, kon de bemanning van de Tantive IV in allerijl de belangrijke plannen te pakken krijgen die door de rebellen waren gestolen op Scarif.

Tantive IV Devastator

De Devastator neemt de Tantive IV gevangen

Omdat de Tantive IV helemaal niet volledig operationeel was, kon de Devastator boven Tatooine het schip inhalen door de Starboard Shield Projector te overladen met laservuur. De daaropvolgende explosie beschadigde het Power Generator System en de Main Reactor moest worden stilgelegd. Darth Vader en Stormtroopers veroverden de Tantive IV op zoek naar de gestolen plannen maar vond niets terug. C-3PO en R2-D2 ontsnapten voor het oog van Captain Bolvan in een Class-6 Escape Pod naar Tatooine met de gestolen plannen.

Darth Vader gaf aan Daine Jir de opdracht om aan de Imperial Senate te melden dat het schip een noodsignaal had uitgezonden en dat ontdekt was dat iedereen aan boord was gesneuveld. Niet lang later werd de Tantive IV vernietigd door het Empire. Jaren later dacht Leia Organa nog aan haar schip en haar bemanning en dat ze eigenlijk nooit te weten was gekomen wat er nu precies met de Tantive IV was gebeurd nadat ze was gevangen genomen boven Tatooine.

SpecificatiesEdit

MotorenEdit

ShieldsEdit

Escape PodsEdit

WapensEdit

Personeel van de Tantive IVEdit

LegendsEdit

Achter de SchermenEdit

  • De Tantive IV werd het eerst met naam genoemd in het Radio Drama van ‘A New Hope’.
  • In de cockpit van het model hing ILM mini-posters op van ‘Star Wars’ en van playboy.
  • Tot niet zo lang voor de productie van start ging, was de Tantive IV eigenlijk de Millennium Falcon, maar een ruimteschip in Space 1999 deed Lucas dit ontwerp veranderen en een ‘hamer’ als voorste deel op de Tantive IV zetten.
  • De verschijning van de Tantive IV werd geannuleerd door Lucasfilm in 2010. De vermelding van de Sundered Heart als het Corvette in RotS was erg verrassend. Leland Chee van Lucasfilm reageerde hierop op 6 augustus 2010: Yes, the Sundered Heart being in Revenge of the Sith instead of the Tantive IV is new. We thought long and hard before making this retcon given the effort we went through to come up with retrofit explanation as to why the corvette in Revenge of the Sith was the shorter CR70 version and the one in A New Hope was the longer CR90 version. That's about all I can say at this point. Dit werd later echter allemaal weer rechtgezet door de invoering van de Tantive III.
  • In de Episode Guide van de Clone Wars Serie werd expliciet vermelding gemaakt dat het de Tantive IV is

VerschijningEdit

BronEdit