Tusken Cycler Rifle
Tusken Cycler.jpg
Product
Model:

Tusken Cycler

Type:

Slugthrower

Fabrikant:

Tusken Raiders

Prijs:

200 tot 400 Credits

Specificaties
Capaciteit:

12 tot 15 schoten

Bereik:

20 meter

Affiliaties
Gebruikers:

Tusken Raiders

Tusken Cycler in actie

Het Tusken Cycler Rifle was het standaard vuurwapen van de Tusken Raiders op Tatooine.

Gebruik[bewerken | brontekst bewerken]

De Tusken Cycler was een statussymbool voor de Sand People en enkel de sterkste krijgers mochten er één hanteren. Tusken Cyclers werden ofwel zelf samengesteld door de Sand People of werden deze wapens gevonden uit de wrakken in de woestijn van Tatooine of werden ze gestolen van Moisture Farmers. Onderdelen als metaal, onderdelen van schepen en alles wat ze vonden, gebruikten ze om de cycler te maken. Per stam waren er slechts enkele Tuskens die wisten hoe ze deze wapens moesten maken. De ammunitie bestond meestal uit gewone kogels, maar soms gebruikten de Tuskens ook explosieve kogels die ze in hun borstzakken staken. Andere extra elementen dat de Tuskens toevoegden aan de cyclers was een telescopisch zicht en een riem om het wapen beter te dragen.

De Sand People konden zich verbazend snel aanpassen aan de geweren toen ze deze voor het eerst leerden kennen van de kolonisten. Eerst maakten de kolonisten zich weinig zorgen om de geweren van de Sand People, maar toen ze na verloop van tijd kolonisten begonnen te vinden die met zeer accurate schoten waren neergeknald, begon hun vrees toe te nemen. De Tusken Raiders vormden met hun Cycler Rifles een natuurlijk obstakel tijdens de Boonta Eve Classic waar ze op de Canyon Dune Turn op Podracers schoten. Dit deden ze omdat het Mos Espa Circuit doorheen één van hun heilige plaatsen kruiste.

De Cycler was een vrij primitief wapen, maar daarom kon het niet minder gevaarlijk zijn. Het gebruikte een magnetische puls accelerator om het projectiel door de lange loop te jagen. Daardoor was het ook minder luidruchtig als een Blaster. Een uitzondering hierop was het Thunder Rifle, een oud Tusken wapen dat eigenlijk was bedoeld om vijanden weg te jagen.

De geweren konden erg verschillen qua ontwerp, maar de meeste modellen konden maximaal 15 schoten afvuren alvorens ze moesten worden herladen. Het bereik was zo’n 20 meter al konden scherpschutters doelwitten van op veel grotere afstand raken.

Verschijning[bewerken | brontekst bewerken]

Bron[bewerken | brontekst bewerken]