De Valahari waren de menselijke bewoners van de planeet Valahari in de Outer Rim.

Specificaties[bewerken | brontekst bewerken]

De Valahari werden bestuurd door een leidinggevend adellijk geslacht en ze waren gespecialiseerd en bijzonder sterk in het ontwikkelen en bouwen van schepen en starfighters. Tijdens de Clone Wars regeerde het House of Vane op de planeet, een geslacht dat banden onderhield met de Dooku's van Serenno, maar ook met de Jedi Order dankzij Dooku's verleden als Jedi Master.

Valahari wilde neutraal blijven, maar toen er geruchten kwamen dat de planeet de CIS bijstond met het leveren van technologie en motoren van starfighters, diende de Republic in te grijpen. De dood van Viscount Hark Vane deed de Valahari sneller besluiten om de CIS te steunen tijdens de Clone Wars. Wat Obi-Wan Kenobi later ontdekte was dat Asajj Ventress het schip van Vane had gesaboteerd zodat de Valahari sneller een beslissen zouden nemen.

De confrontatie eindigde catastrofaal, want zowel Harko Vane als Tofen Vane vonden de dood in de strijd, waardoor Valahari en de familie hun twee voornaamste leiders verloren.

Bron[bewerken | brontekst bewerken]