Yaddle
Yaddle.jpg
Uiterlijke kenmerken
Geslacht:

Vrouw

Lengte:

0,61 meter

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Groen

Biografie
Geboren:

509 BBY

Wapen:

Lightsaber

Affiliatie:

Jedi Order

Loopbaan als Jedi
Rang:

Jedi Master

Padawan(s):

Oppo Rancisis

Yaddle in de Jedi High Council

Yaddle was een Jedi Master die in de Jedi High Council zetelde voor de Clone Wars. Ze behoorde tot hetzelfde species als Master Yoda.

Biografie[bewerken | brontekst bewerken]

Yaddle werd 509 jaar voor de Battle of Yavin geboren en naar de Jedi Temple gebracht waar ze opgroeide tot een volwaardig Jedi Master. Yaddle trainde de Thisspiasian Oppo Rancisis als haar Padawan. Yaddle stond bekend vanwege haar wijsheid, haar rust, haar geduld en vriendelijkheid.

Een van Yaddle's krachten was Morichro, een zeldzame Force-kracht waardoor de lichaamsfuncties van een tegenstander verminderden tot op het punt van de dood. Ze gebruikte een groene lightsaber.

Toen Qui-Gon Jinn op het punt stond om de Padawan van Dooku te worden, droeg Yaddle hem op om naar bed te gaan toen hij aan het oefenen was met zijn lightsaber in zijn kamer.

Battle of Naboo[bewerken | brontekst bewerken]

Samen zetelde ze met haar ex-Padawan Oppo Rancisis in de Jedi High Council. Ondertussen was Qui-Gon zelf uitgegroeid tot een Jedi Master en was Yaddle getuige van de komst van Anakin Skywalker naar de Jedi Temple. Hoewel Anakin volgens Qui-Gon The Chosen One was, weigerde de Council dat Anakin zou worden opgeleid, al werd die beslissing teruggedraaid na de dood van Qui-Gon op Naboo. Yaddle reisde niet mee naar Naboo om de plechtigheid bij te wonen.

Na de Invasion of Naboo en voor de Clone Wars besloot Yaddle om een rustiger leven te leiden. Ze gaf haar zetel in de Jedi High Council op en daar werd ze vervangen door Shaak Ti. Het was niet geweten of Yaddle de Clone Wars en Order 66 overleefde.

In elk geval herinnerde Greez Dritus zich Yaddle. In 14 BBY haalde de Latero piloot een fabel op die hij als kind hoorde op Lateron. Die sprak van een oude Jedi met groene, puntige oren. Cere Junda vroeg hij wist het was en Dritus zei dat het wel degelijk ging over Yaddle en niet over Yoda.

Legends[bewerken | brontekst bewerken]

  • Zat Yaddle jarenlang vast op Koba.
  • Yaddle was de Padawan van Polvin Kut.

Achter de schermen[bewerken | brontekst bewerken]

  • Phil Eason bewoog Yaddle op de set.
  • De schets van Yaddle was oorspronkelijk bedoeld als eentje van een jonge Yoda, maar het figuur werd als een vrouwelijk lid van Yoda's species toegevoegd in de film.

Verschijning[bewerken | brontekst bewerken]

Bron[bewerken | brontekst bewerken]

Bron Legends[bewerken | brontekst bewerken]