FANDOM

30px-Era-new

Dziedzic Imperium
Dziedzic Imperium
Tytuł oryginału Heir to the Empire
Autor Timothy Zahn
Tłumaczenie Anna i Jan Mickiewicz
Ilustracja na okładce Tom Jung
Wydawnictwo Amber
Wydawnictwo w USA Bantham Books
Rok wydania PL 1994
Rok wyd. oryginalnego 1991
ISBN 83-7169-350-8
Ilość stron 400
Era Era Nowej Republiki
Linia czasowa 9 ABY
Cykl Trylogia Thrawna

Dziedzic Imperium (Heir to The Empire), to powieść napisana przez Timothy'ego Zahna w 1991 roku będąca pierwszą cześcią trylogii zwanej Trylogia Thrawna. W dwudziestą rocznicę w 2011 roku wydano specjalną edycję powieści (20th Anniversary Edition). W Polsce pierwszy raz książkę wydano w 1994 roku (w twardej okładce). Drugie wydanie miało miejsce w 1996 roku, trzecie w 1997 roku, czwarte w 2001 roku i piąte w 2004 roku. W 2018 roku wydawnictwo Uroboros wydało powieść w Polsce z nowym tłumaczeniem Marcina Mortki.

Umiejscowienie akcji powieści w czasie

Z informacji zawartych w książce dowiadujemy się, że akcja powieści ma miejsce 5 lat po bitwie o Endor, czyli w roku 9 ABY. W bitwie o Endor Imperium Galaktyczne poniosło sromotną klęskę. Zginął Imperator, utracono drugą Gwiazdę śmierci, superniszczyciel Egzekutor oraz inne okręty. Na niszczycielu Chimera zginął kapitan i dowództwo po nim przejął Gilad Pellaeon. Wkrótce potem flota imperialna wycofała się z pola bitwy. Cztery lata po bitwie o Endor kapitana Pellaeona odnalazł ostatni wielki admirał Imperium - genialny strateg Thrawn. Thrawn na podstawie dzieł sztuki poszczególnych ras i kultur potrafi przewidzieć możliwe reakcje przeciwników i odnaleźć ich słabe punkty, które wykorzystuje by pokonać swych przeciwników. Jedyny nie człowiek kiedykolwiek mianowany przez Imperatora na takie stanowisko, podczas domowej wojny galaktycznej zdobywał dla Imperium nowe terytoria w Nieznanych regionach. Wrócił, żeby pokonać Nową Republikę ustanowioną przez Rebeliantów, którzy pięć lat po Endorze przejęli już 3/4 dawnego terytorium Imperium. Żeby Thrawn mógł rozpocząć ofensywę potrzebuje jeszcze tylko kilku informacji. W tym celu w rejonie Paonid i Obroa-skai od roku przeprowadza rajdy i wypady, podczas których jego żołnierze włamują się do baz danych i ściągają zawarte w nich informacje. Nowa Republika nie zdaje sobie sprawy, że resztkami Imperium zaczął dowodzić zdolny wielki admirał i szykuje się potężna imperialna kontrofensywa.

Fabuła powieści

Przestrzeń kosmiczna niedaleko układu Obroa-skai
Okręt flagowy wielkiego admirała Thrawna, niszczyciel gwiezdny Chimera, w przestrzeni kosmicznej niedaleko układu Obroa-skai oczekuje powrotu grupy zwiadowczej wysłanej na rajd informacyjny na centralną bazę danych Obroa-skai. Pellaeon, kapitan okrętu, bezkompromisowo dyscyplinuje młodego porucznika Tschel za sposób, którym przekazał mu wiadomość o powrocie zwiadowców z Obroa-skai. Ubolewa nad współczesnym stanem floty, w której służą duże ilości kompletnie niedoświadczonych młodych ludzi, co wynika z olbrzymich strat poniesionych podczas długotrwałej wojny. Nakazuje by dowódca zwiadu jak najszybciej przekazał zdobyte dane i idzie złożyć meldunek do prywatnej kwatery wielkiego admirała Thrawna. Ku swojemu niezadowoleniu, zanim wejdzie do kwatery, daje się w przedsionku zaskoczyć osobistym ochroniarzem admirała, Rukhiem, niesłyszalnie skradającym się wojownikiem rasy Noghri. Przedstawicieli tego tajemniczego i wojowniczego gatunku Thrawn wykorzystuje do zadań specjalnych. Rukh pozwala kapitanowi wejść do kwatery admirała. Kiedy Pellaeon wchodzi do środka czeka go następna niespodzianka w postaci muzeum sztuki znajdującego się wewnątrz. Admirała zastaje siedzącego na kopii fotela admiralskiego znajdującego się na mostku niszczyciela i studiującego otaczające go holograficzne muzeum wypełnione różnymi eksponatami. Kapitan informuje admirała o powrocie zwiadu z Obroa-skai. Melduje mu o udanym włamaniu do centralnej bazy danych i o zgubioeniu pościgu wysłanego za zwiadem imperialnym. Admirał nie wierzy by zwiadowcy zgubili pościg. Stwierdza, że jeszcze mają trochę czasu i opowiada kapitanowi o otaczających ich eksponatach. Wywód admirała przerywa meldunek porucznika Tschela z mostku niszczyciela, który zgłasza przybycie wrogiego pościgu. Pościgiem okazała się być grupa bojowa Nowej Republiki składająca się z czterech fregat szturmowych i 3 eskadr myśliwców...

Okładki

Trylogia Thrawna

Era Nowej Republiki

Powieści
Dziedzic Imperium | Ciemna strona Mocy | Ostatni rozkaz

Komiksy
zeszyty:
Dziedzic Imperium 1 2 3 4 5 6 | Ciemna strona Mocy 1 2 3 4 5 6 | Ostatni rozkaz 1 2 3 4 5 6
polskie wydania zbiorcze:
Dziedzic Imperium 1 2 3 | Ciemna strona Mocy 1 2 3 | Ostatni rozkaz 1 2 3 pozostałe wydania zbiorcze:
Heir to the Empire | Dark Force Rising | The Last Command
The Thrawn Trilogy

Podręczniki do Roleplaying Game (WEG)
Heir to the Empire Sourcebook | Dark Force Rising Sourcebook
The Last Command Sourcebook | The Thrawn Trilogy Sourcebook

30px-Era-new