Sithpedi
Advertisement
Sithpedi
"Bir tuzak olduğunu ve bizim atmosferi geçip bir yüzey saldırısı düzenleyeceğimizi beklediklerini mi düşünüyorsun?
Bu oldukça zayıf bir taktiğe benziyor ama yine de burada bir şey yerinde değil.
"
Jedi Generaller Obi-Wan Kenobi ve Anakin Skywalker[kaynak]

Razor Crest, Trask gezegeninin atmosferine giriyor.

Bir atmosfer, yeterli kütleye sahip bir gök cismini çevreleyen bir gaz kütlesiydi ve böylece yer çekimsel bir güç yaratıyordu. Örnekler arasında gezegenler, aylar ve büyük asteroitler vardı. Galaksideki neredeyse tüm türler hayatta kalabilmek için atmosfere ihtiyaç duyuyordu. İnsanlar ve birçok diğer türün oksijen soluduğu biliniyordu.

Nem çiftlikleri gezegenin atmosferinden su toplamak için buharlaştırıcılar kullanıyordu.

Quarzite gezegeni yıldız gemilerine kaza yaptıracak ve yaşayan organizmaları ise düzleştirecek kadar basınçlı bir atmosfere sahipti.[1]

Tür I atmosferler

Nefes alınabilir

Galaksideki çoğu duyarlı yaşam, suyun çözücü olmasıyla karbona dayalı bir biyokimyaya sahipti. Genellikle oksijen, nitrojen ve hidrojenden oluşan bir atmosferde evrimleşiyorlardı. Gazlar birçok benzer tür tarafından solunabilecek yeterli seviyede olduğunda Tür I atmosfer olarak biliniyordu. Tür I atmosfere sahip gezegenlerin neredeyse her zaman gelişmiş bir yerli yaşamı oluyordu.[2]

Tür I atmosfere sahip gezegenler, havalarının doğal olarak yenilenmesi için bitki yaşamına veya oksijeni salan ve nefes alınabilir bir forma çeviren başka bir kimyasal mekanizmaya güveniyordu. Bu olmadan atmosferde bulunan tüm oksiken diğer kimyasallar ile bağlanıyordu ve karbon dioksit gibi bileşenlerde hapsoluyordu.[2] Jakku gibi gezegenler Tür I atmosfere sahipti.[3]

Tür II atmosferler

Nefes maskesi önerilir

Bir Tür II atmosfer genellikle yerli yaşamı destekleyecek kadar atmosferik oksijen ve nitrojene sahipti. Yerli olmayan bazı türler Tür II atmosfere bir nefes maskesi olmadan dayanabiliyordu ancak bu fizyolojilerine bağlıydı. Yeterli basınç eksikliğinin sonucu veya zehirli veya gaz karışımlarının sonucu olarak bu gaz karışımını solumak insanlar ve diğer birçok türe rahatsızlık veya zarar veriyordu. Hissedilen etkinin yüksek bir zirveyi tırmanırken yaşanan rakım hastalığına veya hava kirlenmesi ya da duman solurken yaşanan boğulma efektine benzer olduğu biliniyordu.[2]

Tür III atmosferler

Nefes makesi önemli

Tür III atmosfere sahip gezegenler bazen yerel yaşamı destekleyebiliyordu ve bazı türler bu atmosfer türünde soluyabiliyordu ancak bu fizyoloji ve biyokimyaya dayanıyordu. İnsanlar ve çoğu tür için Tür III amotsferde solumak anında veya seviyeli rahatsızlığa sebep oluyordu ve bu ardından inkapasitasyona ve uzun vadeli hasara yol açıyordu. Amotsferde yeterli seviyede oksijen ya da nitrojen bulunmaması, yetersiz atmosfer basıncı veya zehirli ve karışık gazların varlığının buna yol açtığı düşünülüyordu.[2]

Oksijen soluyan türler için muhtemel zararlı etkiler, bir nefes maskesinin gerekli olduğuna işaret ediyordu. Ancak Tür III atmosferde deriyi veya diğer organları etkileyecek unsurlar yoktu ve bir çevre giysisine ihtiyaç duyulmuyordu.[2]

Tür IV atmosferler

Çevre giysisi gerekli

Tür IV'ün sınıflandırması ya yanıcı ya da zehirli atmosferler için kullanılıyordu. Ayrıca atmosferin çok az ve hatta neredeyse olmadığı gezegenleri belirtmek için de kullanılıyordu. Tüm Tür IV atmosferler galakside bulunan birçok türü inkapasitasyona uğratmaya veya öldürmeye yetiyordu. Bunu önlemek için bireylerin kendi mühürlü çevresi olan bir giysi giymesi gerekiyordu. Tür IV atmosfere sahip gezegenler çok nadiren yerel yaşama sahipti ancak bazı türler buna tolere edebiliyor ve hatta evrimleşebiliyordu.[2]

Görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Bounty"
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Build the Millennium Falcon.png Star Wars: Build the Millennium Falcon 43 (Secrets of Spaceflight: Types of Atmosphere)
  3. Poe Dameron: Flight Log

Dış bağlantılar

Advertisement