Diğer kullanımları için şuraya bakın: Ayrılık (belirsizlik).

"Bin yıldır ayakta duran bu Cumhuriyet'in ikiye bölünmesine izin vermeyeceğim!"
―Yüce Şansölye Palpatine[kaynak]

Ayrılıkçı Hareket olarak da bilinen Ayrılıkçı Krizi (YSÖ 2422); binlerce yıldız sisteminin Galaktik Cumhuriyet'ten ayrılıp Kont Dooku ve Bağımsız Sistemler Konfederasyonu'na bağlılık yemini ettiği, Cumhuriyet Devri'nin sonlarında gerçekleşen politik bir karmaşa dönemiydi. Kriz, Naboo İşgali'nden birkaç yıl sonra yaşandı ve Dooku ile halk arasında Cumhuriyet'in Yüce Şansölye'si Palpatine olarak bilinen ustası Sith Lordu Darth Sidious tarafından yönlendiriliyordu. Sith'lerin hedefi, Cumhuriyet'in kontrolünü tamamen ele geçirmelerini sağlayacak galaktik bir savaş başlatıp Cumhuriyet'i Galaktik İmparatorluk'a dönüştürmek ve Jedi Düzeni'ni yok etmekti. Bu amaca hizmet etmesi için Sith'ler, Kamino gezegeninde gelecekte Cumhuriyet'in ordusu olacak bir klon ordusunun kurulmasını gizlice yönettiler.

Ayrılıkçı Krizi'nin doğurduğu politik karmaşa Cumhuriyet'i sarstı. Şansölye Palpatine, diplomatik bir çözüm bularak Ayrılıkçı Birliği'yle savaştan kaçınacağını halka duyrudu. Ayrılıkçı Senatosu'nun üyeleri de dâhil Konfederasyon'daki çoğu kişi de savaşmak istemiyordu. Çünkü onlar yalnızca yozlaştıklarını düşündükleri Cumhuriyet'in hükmünden kurtulmak istiyorlardı. Cumhuriyet'in Sadıklar Komitesi'nin nüfuzlu üyelerinden biri olan Naboo Senatörü Padmé Amidala'ya yapılan bir suikast girişimininden sonra Jedi Şövalyesi Obi-Wan Kenobi, bir araştırma yürüttü ve hem Kamino'daki klon ordusunu hem de birtakım güçlü ticaret liderlerinin Geonosis'teki bir buluşmasını açığa çıkardı. Yakın gelecekte İdari Ayrılıkçı Konseyi olarak bilinecek bu ticaret liderleri, kaynaklarını Kont Dooku'nun davasına adadılar. Bu ticaret kurumları arasında, Ayrılıkçılar için sayısız savaş droidi üretmeyi vadeden Ticaret Federasyonu da vardı.

Kriz, Jedi Düzeni'nin üyelerinin Ayrılıkçılar tarafından esir alınan Usta Kenobi, Senatör Amidala ve Padawan Anakin Skywalker'ı idamdan kurtarmak için Geonosis'e gelip Birinci Geonosis Savaşı'nı başlatmalarıyla sonuçlandı. Galaktik Senato tarafından Şansölye'ye bahşedilen olağanüstü durum yetkileriyle Büyük Cumhuriyet Ordusu'nda görevlendirilen klon askerler, Jedi Büyük Usta Yoda önderliğinde Geonosis'e vardılar ve Ayrılıkçı Droid Ordusu'yla savaştılar. Cumhuriyet savaştan zaferle ayrılsa da bu savaş, 3 yıl sürecek Klon Savaşları'nın yalnızca ilk çatışmasıydı. Klon Savaşları'nın sonunda Sith'lerin hedefleri gerçekleşti: Cumhuriyet Konfederasyonu yendi fakat Şansölye, güvenlik namına Cumhuriyet'i Galaktik İmparatorluk'a dönüştürmek için savaşı bir bahane olarak kullandı. Yaklaşık 25 yıl sonra İmparatorluk nihayet yeni bir Cumhuriyet tarafından yıkılsa da, bundan sonra bile Ayrılıkçı Krizi'nin mirası onlarca yıl yaşamaya devam etti. İmparatorluk'un küllerinden doğan İlk Düzen, Galaktik Cumhuriyet'in Ayrılıkçı Krizi sırasında galakside sağlayamadığı türden bir istikrarı sağlayabilmek için ek girişimlerde bulundu.

Görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

Jedi Tarihi
Baş Jedi · Jedi Düzeni · Yüzyıllık Karanlık · Sith Savaşları · Sith savaşı · Büyük Malachor Afeti · Entruvia Çatışması
Ordu Aspectu Kıyameti · Mandalor-Jedi Savaşı · Eski Cumhuriyet'in Düşüşü
Darth Momin'in bir şehri yok etmesi · Büyük Hiperuzay Savaşı · Takodana Savaşı · Jedi-Sith Savaşı
Jedi–Zygerrialı çatışması · Drazkel'in ayında karmaşa · Naboo Krizi · Açık-Kapalı Savaşı · Ayrılıkçı Krizi
Klon Savaşları · Mandalor iç savaşı · Büyük Jedi Tasfiyesi · Galaktik İmparatorluk'a karşı erken isyan
Galaktik İç Savaş · Luke Skywalker'ın Jedi akademisinin yok edilişi · İlk Düzen/Direniş savaşı
[edit]
Sith Tarihi
Yüzyıllık Karanlık · Sith Savaşları · Sith savaşı · Büyük Sith Savaşı · Sith İmparatorluğu
Büyük Malachor Afeti · Darth Momin'in bir şehri yok etmesi · Büyük Hiperuzay Savaşı
Kayıp Yıllar Savaşı · Sith Devri · Takodana Savaşı · Jedi-Sith Savaşı · İkili Yönetim
Büyük Plan (Oba Diah · Naboo Krizi · Ayrılıkçı Krizi · Klon Savaşları)
Darth Maul (Drazkel'in ayında karmaşa · Mandalor iç savaşı · Gölge Birliği'ne karşı sefer)
Galaktik İmparatorluk (Büyük Jedi Tasfiyesi · Erken isyan · Galaktik İç Savaş)
Malachor görevi · Dünyalar Arası Dünya · Ebedi Sith (İlk Düzen–Direniş savaşı)
[edit]
Ayrılıkçı Krizi
Galaktik zaman çizelgesi

Öncesi: Naboo İşgali · Açık-Kapalı Savaşı

Sonrası: Klon Savaşları

Ayrılıkçı Krizi Çatışmaları
Ansion · Antar 4 · Coruscant · Kamino · Geonosis (I) · Geonosis (II)
Alakalı konu ve makaleler
Bağımsız Sistemler Konfederasyonu · Galaktik Cumhuriyet · Büyük Cumhuriyet Ordusu · Jedi Düzeni · Sith · Askeriye Yaratım Yasası ·