Diğer kullanımları için şuraya bakın: Jedi Tasfiyesi (belirsizlik).

"Kötü olana kadar öğrencim olan Darth Vader isimli genç bir Jedi, İmparatorluk'un Jedi Şövalyelerini avlamasına ve öldürmesine yardım etti. Babana ihanet etti ve onu öldürdü. Şimdi Jedi'lar neredeyse yok olmuş durumda."
―Obi-Wan Kenobi, Luke Skywalker'a[kaynak]

Jedi Tasfiyesi olarak da bilinen Büyük Jedi Tasfiyesi, Jedi Düzeni'nin Sith tarafından yok edildiği kurtulanların Galaktik İmparatorluk tarafından yok olma derecesine kadar avlandığı bir zaman dilimiydi. Jedi'ların yok edilmesinin kökleri Sith ile olan ve Sith'lerin neredeyse Jedi'lar tarafından yok edildiği antik savaşlara kadar gidiyordu. O zamandan YSÖ 19'a kadar gizlilik içinde çalışan Sith, Jedi Düzeni'nin yok edilişini planlıyordu. Sith'in yenilmesinden bir milenyum sonra halk önündeki kişiliği Cumhuriyet Senatörü Yüce Şansölye Sheev Palpatine olan Darth Sidious, Galaktik Cumhuriyet içinde olağanüstü hal yetkileri kazanmak için Klon Savaşları'nı başlattı ve savaş süresince Senato'yu kendisine neredeyse kontrolsüz olağanüstü yetkiler vermesi için manipüle etti. Buna ek olarak Sith tarafından Cumhuriyet için yaratılan klon askerlerin içinde aktif edildiğinde klonların Jedi liderlerini öldürmelerini sağlayacak olan biyoçipler bulunmaktaydı.

Jedi Tasfiyesi, Klon Savaşları'nın sonunda başladı. Sith'i yok edeceğine inanılan Seçilmiş Kişi Jedi Şövalyesi Anakin Skywalker, Palpatine'in bir Sith Lordu olduğunu keşfetti ve Jedi Ustası Mace Windu'ya haber verdi. Palpatine'in daha sonradan "Jedi İsyanı" olarak niteleyeceği olay olan Windu ve bir grup Jedi'ın Şansölye ile yüzleşmesi, üç Jedi'ın ölmesi ve Windu'nun Palpatine ile ışın kılıcı düellosuna girişmesi şeklinde gelişti. Eşi Padmé Amidala'yı ölümden kurtarmak için Sidious'a ihtiyacı olan Skywalker'ın araya girerek Jedi Ustası, Sith Lordu'nu öldüremeden onun kolunu kesti. Sidious ardından Windu'yu öldürdü ve Skywalker, Sith Lordu Darth Vader oldu. Akabinde Jedi Tapınağı'na bir saldırı düzenleyne Vader, tapınakta bulunan herkesi öldürdü. Vader Tapınak saldırısını gerçekleştirirken Sidious, 66. Emir'i yürürlüğe koydu ve galaksi çapında klon askerleri, Jedi komutanlarını öldürdüler. Emir başarıyla sonuçlandı ve sahada bulunan Jedi'ların neredeyse tamamı öldürülmüştü. Jedi'ların hain ilan edilmesi ve Klon Savaşları'nın bitmesiyle Sidious, kendisini İmparator ilan etti ve Cumhuriyet'i Galaktik İmparatorluk'a çevirerek Sith İmparatorluğu'nu yeniden canlandırdı. Fakat klonlarla ilişkisi olmayan veya tuzaktan kaçmayı başarabilen bir grup Jedi gelecek yıllarda Sith'in planlarına tehdit olacaktı.

İmparatorluk Devri, hayatta kalmış Jedi'ların İmparatorluk tarafından avlanmasının sürekliliğine tanıklık etti. Vader, işleri Jedi'ları bulmak ve avlamak olan bir grup Engizisyoncu'yu komuta ediyordu. Utapaulu eski Jedi Tapınağı Muhafızı Baş Engizisyoncu, Lothal gezegeninde eski Padawan Kanan Jarrus tarafından yönetilen bir grup asiyi avlamıştı. Bu asiler sonradan Galaktik İç Savaş sırasında İmparatorluk'a karşı savaşacak olan Cumhuriyet'i Yeniden Kurma İttifakı'nın yaratılmasına ön ayak olacaktı. Asilerden birisi, Vader'ın oğlu ve daha sonra onu aydınlık tarafa döndürecek son Jedi Luke Skywalker idi. Vader, oğlunu kurtarmak için ustası Sidious'u öldürdükten ve galaksideki Sith hükmünü bitirdikten kısa süre sonra ölecekti.

Görünümler

Appearances

Canon olmayan görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

66. Emir ve Jedi Tasfiyesi Savaşları
Palpatine'in ofisi · Jedi Tapınağı · Zeffo (I) · Bracca (I) · Mustafar (I) · Coruscant · Al'doleem'in nehir ayı
Coruscant (II) · Mon Cala (Mon Cala (II) · Bel Şehri · Mon Cala (III))
Caleb Dume'un kurtarılışı · Eeth Koth'un gezegeni · Jedi Düzeni'ni gizlice kurma görevi · (Bracca (II) · Bogano
Zeffo (II) · Kashyyyk · Nur)
· Stygeon Prime · Vyndal · Fort Anaxes · Lothal
Mustafar (II) · Cumhuriyet medikal istasyonu · Bilzen · Çekiç Kasaba · Oosalon · Malachor
[edit]
Jedi Tarihi
Baş Jedi · Jedi Düzeni · Yüzyıllık Karanlık · Sith Savaşları · Sith savaşı · Büyük Malachor Afeti · Entruvia Çatışması
Ordu Aspectu Kıyameti · Mandalor-Jedi Savaşı · Eski Cumhuriyet'in Düşüşü
Darth Momin'in bir şehri yok etmesi · Büyük Hiperuzay Savaşı · Takodana Savaşı · Jedi-Sith Savaşı
Jedi–Zygerrialı çatışması · Drazkel'in ayında karmaşa · Naboo Krizi · Açık-Kapalı Savaşı · Ayrılıkçı Krizi
Klon Savaşları · Mandalor iç savaşı · Büyük Jedi Tasfiyesi · Galaktik İmparatorluk'a karşı erken isyan
Galaktik İç Savaş · Luke Skywalker'ın Jedi akademisinin yok edilişi · İlk Düzen/Direniş savaşı
[edit]
Sith Tarihi
Yüzyıllık Karanlık · Sith Savaşları · Sith savaşı · Büyük Sith Savaşı · Sith İmparatorluğu
Büyük Malachor Afeti · Darth Momin'in bir şehri yok etmesi · Büyük Hiperuzay Savaşı
Kayıp Yıllar Savaşı · Sith Devri · Takodana Savaşı · Jedi-Sith Savaşı · İkili Yönetim
Ulu Plan (Oba Diah · Naboo Krizi · Ayrılıkçı Krizi · Klon Savaşları)
Darth Maul (Drazkel'in ayında karmaşa · Mandalor iç savaşı · Gölge Birliği'ne karşı sefer)
Galaktik İmparatorluk (Büyük Jedi Tasfiyesi · Erken isyan · Galaktik İç Savaş)
Malachor görevi · Dünyalar Arası Dünya · Ebedi Sith (İlk Düzen–Direniş savaşı)
[edit]