"Harika savaşçılar oldukları söyleniyor. Zeki, becerikli, gururlu. Birbirlerine de oldukça sadık."
Eli Vanto, Chiss üzerine[kaynak]

Chiss, koyu mavi saç ve kırmızı gözlere sahip mavi derili duyarlı insansı bir türdü. Csilla gezegeninden geliyorlardı.

Chiss Yükselişi, Chiss türünün yönetim organıydı ve Bilinmeyen Bölgeler'de bulunuyordu. Galaksinin geri kalanıyla oldukça az iletişim kuran Chiss, Baş Amiral Thrawn'ın Galaktik İmparatorluk rütbelerinde tırmanmaya başlamasına kadar Bilinmeyen Bölgeler'de bile bir efsane olarak biliniyordu.

Biyoloji ve görünüm

"O da ne, göz hastalığı olan bir Pantoralı mı?"
Driller MarDapp, Thrawn'ın görünümü üzerine[kaynak]

Chissler mavi deri ve kırmızı gözlere sahipti.

Chiss şekil, özellik ve boyut bakımından insanlara oldukça benzedikleri için İnsansı bir tür olarak biliniyordu. Derileri mavi, saçları koyu mavi ve gözleri kırmızı renkteydi. İlk iki özellikleri yüzünden Pantora gezegeninden gelen mavi deriye sahip insansı Pantoralılar[2] blue-skinned humanoids from Pantora,[8] ile karıştırılıyorlardı ancak Pantoralılar kırmızı gözlere sahip değildi. Renklerinin yanı sıra Chiss gözleri, insanlarınkinden hafifçe daha iyiydi ve görünür spektrumları kızılötesi alana giriyordu. Buna ek olarak işitme duyuları da daha keskindi.[2]

Chiss tarafından Görü olarak bilinen Güç'e hassaslık son derece nadirdi ve Üçüncü Görü[9] olarak bilinen önsezi ve İkinci Görü olarak bilinen telepati gibi sınırlı şekilde ortaya çıkıyordu ve yaşlandıkça gücü azalıyor ve en sonunda ortadan kalkıyordu.[9] Bu Chissler neredeyse her zaman dişi oluyorlardı. İkinci ve Üçüncü Görü sırları Chiss Yükselişi'nde en iyi saklanan sırlardan biriydi ve hatta çoğu Chiss bunun varlığından bile habersizdi. Üçüncü Görü'nün karışıklıklarına aşina olan Chiss İmparatorluk Baş Amirali Mitth'raw'nuruodo İkinci Görü'den haberdardı fakat yeteneklerini bilmiyordu.[4] Görü'yü kullanabildiği fark edilen kızlar Bilinmeyen Bölgeler'in tehlikeli hiperuzay yollarından Chiss filosunu geçirmek için navigasyoncu olarak kullanılıyordu. Cheunh dilinde "gök yürüyücüsü (sky-walker)" anlamına gelen ozyly-esehembo olarak biliniyorlardı.[9]

Toplum ve kültür

"Ancak bir gerçek her zaman sabit kalmıştır: Chiss'e güç ve saygı ile yaklaşılmalıdır. Kişi güçlü olmalıdır çünkü Chiss sadece sözlerini yerine getirebilecek olanlarla ilgilenir. Kişi saygılı olmalıdır çünkü Chiss bu sözlerin tutulacağına inanmalı."
Thrawn'ın günlüğünden bir bölüm[kaynak]

Chiss Yükselişi'nin idari sınıfı Aristokra olarak biliniyordu. Chiss askeriyesi Chiss Savunma Filosu'ndan oluşuyordu.[2]

Dış bölgelerden yabancılar ile olan nadir temaslarda ticaret dili Sy Bisti'yi kullanmalarına rağmen, ana Chiss dili Cheunh[4] idi.[2] Yazılı konuşma Chiss alfabesi ile yapılıyordu.[4]

Çoğu Chiss, Mitth'raw'nuruodo örneğinde de olduğu gibi çok heceli üç farklı bölümden oluşuyordu. İlk kısım bireyin ailesini, ikinci kısım bireyin ismini ve üçüncü kısım ise diğer sosyal faktörleri belirtiyordu.[4] İsimlerinin uzun haline ek olarak Chiss, Mitth'raw'nuruodo'nun Thrawn olarak kısaltılması gibi bir isim varyantı da kullanıyordu.[2] Bu kısa isim şekline öz isim adı veriliyordu ve resmi durumlar haricinde genellikle bu isim kullanılıyordu. Chiss arasında bulunan yabancılar için nadir olarak insan Eli Vanto'ya üç kısımdan oluşan "Eli'van'to" ismi verilmişti ve mürettebat üyeleri öz isim olarak "Ivant"'ı kullanıyordu. Amiral Ar'alani gibi öz isme sahip olmayan kişiler de vardı.[4]

Tarih

Galaksinin Bilinmeyen Bölgeler'inde bulunan Csilla gezegeninden gelen Chiss,[3] İmparatorluk Devri sırasında Chiss Üstünlüğü olarak bilinen bir hükümet tarafından yönetiliyordu.[2]

Tüm bu gizliliğe rağmen Mitth'raw'nuruodo isimli bir Chiss, Galaktik İmparatorluk'ta bir subay olmuştu. Yavin Savaşı öncesinde isyanın ilk demleri ile savaşında Galaktik İmparatorluk'un, İmparatorluk Askeriyesi'ne Baş Amiral[2] olarak hizmet etmişti.[10]

Yavin Savaşı'ndan kısa süre sonra eski Senatör Johhar Kessen, bir grup dişi Chiss paralı askerin hizmetinden faydalanmıştı.[1] Galaktik İç Savaş sırasında da dişi bir Chiss casus, sahte deri kullanarak insan İmparatorluk subayı kılığında İmparatorluk'a sızmıştı.[11]

Sahne arkası

Alexsandr Kallus bir ön tasarımı onu Chiss olarak resmediyordu.

Chiss türü ilk kez, tanımlanmasa da Timothy Zahn'ın 1991'de yazdığı ve Star Wars Legends devamlılığında bulunan Thrawn Üçlemesi'nin[12] ilk kitabı olan İmparatorluğun Varisi'nde ortaya çıktı. Türün adı, daha sonra Zahn'ın Star Wars: Thrawn'ın Eli İkilemesi'nde[13] son kitabı olan ve 1998'de yayınlanan Vision of the Future'da açıklandı. Chiss, 21 Ağustos 2014'te Disney Interactive[1] tarafından yayınlanan mobil oyun Star Wars: Commander'da yer alan altıncı hikaye görevi Secret Alliances'da göründüğünde canon oldu.[14]

Nihayetinde insan olmasına karar verilmesine rağmen, canon televizyon dizisi Star Wars Rebels'ın düşmanlarından biri olan Ajan Kallus'un ön tasarımı, onu Chiss türünün bir üyesi olarak resmetmişti.[15] Sonunda Chiss, Baş Amiral Thrawn biçiminde dizide göründü.[2]

Görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Star Wars: Commander
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 Thrawn
  3. 3,0 3,1 Star Wars: Alien Archive
  4. 4,00 4,01 4,02 4,03 4,04 4,05 4,06 4,07 4,08 4,09 4,10 4,11 4,12 Thrawn: Treason
  5. Chaos Rising
  6. 6,0 6,1 TwitterLogo.svg Del Rey (@DelReyStarWars) on Twitter "When the #ThrawnAscendancy trilogy begins, you'll be going beyond the galaxy far, far away.... into a new world of stories. Take a look at the Dramatis Personae along with helpful info about the Chiss Ascendancy, both included inside #StarWar #ChaosRising." (screenshot)
  7. StarWars-DatabankII.png Grand Admiral Thrawn (yedek bağlantı)
  8. StarWars-DatabankII.png Pantoran (yedek bağlantı)
  9. 9,0 9,1 9,2 Thrawn: Alliances
  10. Star Wars Rebels: Steps Into Shadow
  11. Cyphers and Masks
  12. İmparatorluğun Varisi
  13. Vision of the Future
  14. Tumblr.png Disney Interactive — "Star Wars: Commander" Plans Have Been Intercepted Detailing Who is Winning the Galactic Civil War on Tumblr (backup link) "Five million players have now joined the war (downloaded Star Wars: Commander since its launch on August 21)." (screenshot)
  15. StarWars.com StarWars.comStar Wars Rebels: Meet Agent Kallus, Imperial Enforcer (yedek bağlantı)