FANDOM

Tab-canon-white
Tab-legends-black
Premium-Eras-canon
Han ve Leia - Cinsiyetler

Leia Organa ve Han Solo, sırasıyla; dişi ve erkek insanlar.

"Umarım bu erkekler ile ilgili değildir."

"Aklımda sadece bir erkek olduğunu biliyorsun anne."

Jessa ve Merei Spanjaf, Merei'nin Zare Leonis ile olan ilişkisi üzerine[src]

Galaksideki çoğu canlı genellikle iki cinsiyetten birine aitti—erkek ve dişi—bunlar, cinsel ve fizyolojik özellikleri belirlerlerdi. Ancak galakside en az 5 cinsiyet daha vardı.[1][2] Galaktik İmparatorluk içinde erkek veya dişi dışında bir cinsiyete sahip olan bireylere Neutroiler denirdi.[3] Ortak Lisan'da nötr zamirler "zhe" ve "onlar", Eleodie Maracavayna ve Taka Jamoreesa dahil olmak üzere çoğu birey tarafından kullanılırdı.[4][5] Nötr cinsiyet zamirleri ayrıca Shyriiwook gibi diğer dillerde de vardı.[6]

Biyolojik ve kültürel önem

Çoğu duyarlı ve duyarsız tür dişi ve erkek cinsiyetlerine sahipti ve ikisi arasında çok fazla biyolojik benzerlik bulunurdu. İnsan ve insansı türler genellikle bir dişi ile erkeğin ilişkiye girmesi ve dişinin, dişi veya erkek bir bebeği doğurması ile ürerlerdi. Bir dişi, yaşamı boyunca birden fazla çocuğa sahip olabilir ve bazen bir kerede birden fazla çocuk doğurabilirdi. Doğum sırasında oluşan komplikasyonlar, bir dişide ağır hasara ve hatta ölüme yol açabilirdi. Çocuklar ebeveynlerinin genetik özelliklerini miras alırlardı, buna Güç'e olan hasssaslık da dahildi.[7]

Daha gelişmiş toplumlarda, dadı droidleri veya diğer süpervizörler, ebeveynleri onlarla yeterince zaman geçiremediğinde çocuklara bakabilirdi.[8][9]

Bütün türler tipik memeli üreme ve çocuk yetiştirme modellerini sergilememiştir. Neimodianlar gibi bazı türler, kurtçuk benzeri larva şeklinde doğup kısıtlı bir beslenme kaynağı için diğerleriyle rekabet ederlerdi.[10] Diğerleri, Geonosianlar gibi tek bir kovan kraliçesinin yumurtaları sayesinde ürerlerdi.[11] Chalhuddan türü beş cinsiyete sahipti ve yaşamlarının aşamalarında cinsiyetlerini, sıra ile diğer cinsiyetlerle değiştirirlerdi. Geçmiş ve gelecek cinsiyetlerinin özel zamirlere sahip olmaları, dillerinde çok fazla zamirin oluşmasına neden olmuştu ve bu durum genellikle insansı türlerin kafalarını karıştırırdı.[2]

Çoğu birey dişi-erkek veya erkek-dişi yönelimlere sahip olsa da galaksinin önemli derecede küçük bir azınlığı erkek-erkek, dişi-dişi, erkek-dişi/erkek ve dişi-erkek/dişi yönelimlere sahipti. Chandrila gibi bazı gezegenler, önyargısız kültürlere ev sahipliği yaptığı için gezegende halk içinde fiziksel şiddet tehdidi olmadan yönelimlerini dile getirebilirlerdi. Bununla birlikte, bazıları yönelimlerini açıkça dile getirirken kendilerini garip ve utanmış hissederlerdi.[12]

Bazı bireyler cinsel ilişkileri bağlayıcı ilişkiler olarak görmüyorlardı ve sadece eğlence için ilişkiye girerlerdi. Bununla birlikte, galaksideki çoğu birey bu tür yaşam tarzlarını alışılmadık olarak kabul ederdi ve bu bireyleri hör görürlerdi. Buna rağmen, Moff Delian Mors gibi bu tür yaşam tarzını benimseyen ve yüksek toplumda bulunan bireyler de vardı.[13]

Galaktik etki

Galaktik tarih boyunca, insan türünün hızlı bir şekilde üreme kabiliyeti galaksideki en kalabalık ırklardan biri olarak baskın olmasına neden oldu.

Klon Savaşları sırasında Büyük Cumhuriyet Ordusu için, ödül avcısı Jango Fett'in erkek klonları üretilmişti. Bu klonlar, Kamino gezegenindeki kuluçkahanelerde yetiştirilmiş, büyüme hızlarını arttırmak[14] ve emirlere daha sadık olmak için genetik olarak değiştirilmişlerdi.[15]

Jeopolitik veya ekonomik sıkıntı nedeniyle, çeşitli türlerin birçok erkek ve kadın üyesi kendilerini hayat kadını veya metresler olarak hayatlarını geçindirirlerdi. Büyük ölçüde hör görülen bu tür faaliyetler, çoğu zaman kötü şöhretli alanlarda yaşanırdı ve sömürü, kölelik ve hatta tecavüz ile sonuçlanabilirdi. Bu tür mekanları işlek tutan bireyler genellikle düzenli ilişkilere sahip olmayan kumarbazlar, uzaycılar, baharat bağımlıları ve dikkate değer politik güce sahip nüfuzlu veya zengin insanlardı.[16][12] Twi'lek, galaksinin en güzel dış görünüşe sahip türlerinden birisi olarak kabul edilirdi ve bu, sayısız kölecinin Twi'lek anadünyası Ryloth'tan sayısız dişi Twi'lek yakalamasına neden olmuştu.[13]

Galaktik İmparatorluk'un askeri personeli arasında kantinlerde yalvarış veya "metres" arama gibi eylemlere "üs dışı reaksiyon" denirdi. Bu faaliyetlerin en çok yapıldığı konumlar Ryloth'un başkenti Lessu'daki Sekizgen ve Coruscant yeraltı dünyasıydı.[13] İmparatorluk'ün hükümdarlığı sırasında İmparatorluk Sadakat Memuru Sinjir Rath Velus, bireyi daha iyi sorgulayabilmek için genellikle onun cinsel partnerini arardı.[12]

Droidler biyolojik bir cinsiyete sahip olmasalar da daha gerçekçi olmaları için "eril" ve "dişil" kişiliklere sahip olacak şekilde programlanırlardı. Böylece, mekanik varlıklara bile erkek veya dişi diye hitap edilirdi.[17]

Yıldız gemilerinden bahsederken genellikle dişil hitaplar kullanılırdı ancak İlk Düzen–Direniş savaşı zamanında bunun eski kafalılık olduğu düşünülürdü.[18]

Görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. Bloodline
  2. 2,0 2,1 Leia, Princess of Alderaan
  3. "Olay Tutanağı"—Farklı Bir Açıdan
  4. Aftermath: Life Debt
  5. Last Shot
  6. Doctor Aphra Annual 1
  7. Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı
  8. TCW mini logo Star Wars: Klon Savaşları – "Children of the Force"
  9. Servants of the Empire: Edge of the Galaxy
  10. Star Wars: Absolutely Everything You Need to Know
  11. StarWars-DatabankII Karina the Great (yedek bağlantı)
  12. 12,0 12,1 12,2 Aftermath: Life Debt
  13. 13,0 13,1 13,2 Lords of the Sith
  14. SWCustom-2011 StarWars.comStar Wars: Bölüm II - Klonların Saldırısı
  15. Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı
  16. Aftermath
  17. Star Wars: Bölüm IV Yeni Bir Umut
  18. The Last Jedi: Rose Tico: Resistance Fighter