FANDOM

Premium-Eras-canon
We'redoomed

Biz mahvolduk!

Bu makale önemli bir konuyu kapsamaktadır ve büyük ilaveler ve/veya çalışmalara ihtiyaç duymaktadır.

Lütfen diğer makalelere devam etmeden önce bu makaleyi en yüksek kalitede tamamlayın.

"Biz, Asi Birliği, galaksinin özgür bireyleri adına—ve yetkisiyle—niyetlerimizi yayınlıyor ve ilan ediyoruz:
Elimizdeki bütün yöntemleri kullanarak sizinle ve kuvvetlerinizle savaşmak ve karşı çıkmak;
Özgür varlık haklarına aykırı herhangi bir İmparatorluk yasasını reddetmek;
Yıkımızını dile getirmek ve Galaktik İmparatorluk'a yıkım getirmek;
Sonsuza dek galaksideki tüm varlıkları özgür kılmak."
Bu amaçla mülkümüzü, şerefimizi ve hayatlarımızı taahhüt ediyoruz.''"
―İsyan'ın Deklarasyonu[src]
İlk İsyan, İsyan, Birlik ve Asi Birliği olarak da bilinen Cumhuriyet'i Yeniden Kurma İttifakı, Bail Organa ve Mon Mothma tarafından Galaktik İmparatorluk'un saltanatına karşı oluşturulan bir direnişti. İttifak, Organa tarafından İmparatorluk'a karşı önceden oluşturulan ama daha az örgütlü bir hareketten kuruldu. Bu ilk grup, Ghost ve Phoenix Birimi ekibi de dahil olmak üzere bir dizi asi ekibinden bir araya geldi. Atrivis Direniş Grubu, Mothma'nın “İttifak” olarak adlandırmaya başladığı, Cumhuriyet'i Yeniden Kurma İttifakı teşkillenmeden önce İttifak'a katılan ilk ekiplerden birisiydi. İttifak, isyancı ittifak beyannamesi ve isyan beyannamesi belgesi ile kamuya açık olarak resmen ilan edildi.

Birlik ve ondan önceki hücreler İmparatorluk Senatosu'ndaki çabalarını Mon Mothma, Bail Organa ve daha sonra kızı Leia Organa gibi emekli üyeleri tarafından yönetilen Eski Cumhuriyet'in restore edilmesini isteyen, İmparatorluk'un genelindeki hoşnutsuzluktan doğdu. İmparatorluk vatandaşlarından ve Jan Dodonna, Ryder Azadi ve Wedge Antilles gibi İmparatorluk Ordusu'ndan gelen savunuculardandı. Organa ve Ahsoka Tano tarafından kurulup bir araya getirilen asiler, Kanan Jarrus, Padawan'ı Ezra Bridger gibi hayatta kalan Jedi'lardan destek aldı. Kaptan Rex gibi Klon Savaşları gazileri de ilk harekette yardımcı oldu.

Bütünüyle savaşa karşı koymak yerine İttifak, gezegenleri kontrol etmek yerine galakside küçük üsler kurarak hükümete karşı bir yıpratma savaşı düzenledi.

İttifak, İmparatorluk'un süper silahı Ölüm Yıldızı'nın planlarını başarılı bir şekilde çaldıktan ve Yavin Savaşı'ndaki uzay istasyonunu Luke Skywalker'ın yardımıyla yok ettikten sonra savaşın gelgitleri değişmeye başladı ve Asi tehdidi İmparatorluk'un tarafında büyük hasarlar bırakmaya başladı ve Galaktik İç Savaş boyunca İmparatorluk ile savaşmaya devam etti.

Sonunda, İttifak, ikinci Ölüm Yıldızı'nın inşaatı sırasında İmparatorluk'a bir hücum başlattı ve galip geldi, bu savaş Endor Savaşı olarak bilinecekti. İttifak, süper silahı yok etmenin yanı sıra bir Süper Yıldız Destroyeri yok ederek İmparatorluk Ordusu'na ağır bir darbe indirdi, Darth Vader, savaşın sonunda ölmeden önce İmparator Sheev Palpatine'i öldürdü ve Luke Skywalker babasını aydınlık tarafa geri döndürdü. İttifak, kısa bir süre sonra Jakku Savaşı'nda İmparatorluk'u yenecek ve savaşa etkin bir şekilde son veren Galaktik Ahenk antlaşmasını imzalayarak İmparatorluk'u teslim olmaya zorlayacak olan Cumhuiyet'i, Yeni Cumhuiyet adı altında yeniden örgütledi.

Yavin Savaşı zamanında Asi Birliği sembolleri ve logoları olarak Kırmızı Yıldızkuşu'nu seçtiler

Tarih

Erken temeller

Jedi'ın desteklediği direniş hareketleri

"Ayrılıkçılar sayıca üstünler. Onları nasıl hedef alacağınızı ve yok edeceğinizi göstereceğiz."

"Şimdi açık olmak gerekirse, sizin savaşınızı savaşmak için değil, size mümkün olan en verimli ve başarılı şekilde nasıl uygulanacağını göstermek için buradayız."

―Obi-Wan Kenobi ve Anakin Skywalker Onderon Asileri'ne talimat verirken.[src]
OnderonAsileri

Jedi'den eğitim alan ve oluşturulan birçok milislinin ilki olan Onderon isyancıları.

Cumhuriyet'i Yeniden Kurma Birliği, Galaktik İmparatorluk'un zulmüne karşıt bir hareket olsa da kökleri, İmparatorluk'un doğuşundan önceye dayanmaktaydı. Galaktik Cumhuriyet'in son yıllarında, Jedi, Klon Savaşları döneminde Anakin Skywalker'ın önerisi üzerine, Ayrılıkçı'ların elinde bulunan gezegenlerde Onderon Asileri gibi direniş birimleri oluşturmaya yardım etmişti. Aralarına yenileri de eklenen bunun gibi ekipler, İmparatorluk Çağı'nda gevşek bir ağda birleşirken sonradan Cumhuriyet'i Yeniden Kurma Birliği olarak yeniden örgütlenecekti.

2,000'in Delegasyonu

"Demek özgürlük böyle ölüyor... alkışlarla birlikte."
―Padmé Amidala, Yeni Düzen'in beyanı sonrası Bail Organa'ya`[src]
2000 Delegasyonu toplantısı

Mon Mothma, Bail Organa ve Padme Amidala (solda), Palpatine'e, İmparator olmadan önce bile ilk karşı çıkanlar arasındalardı.

Ayrıca Klon Savaşları esnasında Yüce Şansölye Sheev Palpatine, birçok acil durum yetkisini Galaktik Senato'dan alıp kendisine vermişti. Bu durum, içlerinde Alderaan'dan Bail Organa, Naboo'dan Padme Amidala ve Chandrila'dan Mon Mothma bulunduğu Şansölyenin Sadık Komite üyelerinin, Şansölye'nin sahip olduğu yetkiler hakkında şikayetler dile getirmelerine sebep verdi. Hoşnutsuz senato temsilcileri 2.000 Delegasyonu oluşturdu. İmzalayanlarının, Palpatine'in yönetimine ilişkin endişelerini ve Palpatine'in acil durum yetkilerini en kısa zamanda bırakması isteklerini resmen ifade eden bir belge olan 2.000'in Dilekçesi'ni imzaladılar.

Kısa bir süre sonunda Klon Savaşları sona ermişti ve Palpatine, bütün Senato önünde Cumhuriyet'i tek taraflı olarak ortadan kaldırdı ve kendisini Galaktik İmparator olarak ilan etti, böylece demokratik hükümeti otoriter bir rejime, Galaktik İmparatorluk'a dönüştürdü.

Galaktik halkın büyük bir kısmı tarafından tanınmayan İmparator Palpatine -aynı zamanda Sith Lordu Darth Sidious- Klon Savaşlarını başlatmış, savaş sürerken güç toplamış ve böylece Cumhuriyet'i sonlandırabilmişti. İmparator hiç vakit kaybetmeden, barışın koruyucuları olan Jedi şövalyelerini İmparatorluk'un düşmanları olarak ilan etmiş ve galaksideki adalet düzenini bozmaya başlamıştı. Klon Savaşları'nın sona ermesinden ve artık Palpatine'in Sith çırağı Darth Vader olarak bilinen Jedi Şövalyesi Anakin Skywalker'ın kendi eşi Senatör Amidala'yı öldürmesinden sonra Senatör Organa ve Senatör Mothma İmparatorluk'u devirmek için gizlice plan yapmaya başlamışlardı.

İmparatorluk Çağı

Herhangi büyük bir muhalefetin yokluğundan yararlanan Galaktik İmparatorluk, Palpatine'in egemenliğinin ilk zamanlarında sivil topluma korku aşılamak için geniş bir ordunun toplanması ve kullanılması gibi etkenler sayesinde çok gelişti. Cumhuriyet'in son yıllarında olduğundan daha az etkili olan Senato, büyük çaplı askeri genişlemeyi kısıtlamak için hiçbir şey yapmadı. Bu arada, derin bir gizlilik içinde İmparatorluk, tüm gezegenleri yok edebilecek, ay büyüklüğünde bir savaş istasyonu olan Ölüm Yıldızı üzerinde çalışıyordu. Birçok kişi İmparatorluğa karşı kin tutsa da, birkaçı hareket etmeye cesaret etti. Harekete geçenler genellikle kendi çıkarları için bunu yaparlardı ama zor da olsa asilerin ortaya çıkışını örgütlediler.

İmparatorluk'a karşı örgütlü direnişin nadir bir örneği, Ryloth gezegenindeki İmparatorluk işgaline son vermek isteyen Cham Syndulla'nın Serbest Ryloth hareketiydi. Klon Savaşları sırasında Ayrılıkçılar'ın Ryloth'u işgaline direnen Twi'lek Direnişi'nden kuruldu.Yıllar boyunca Twi'lek Direnişi, Ryloth sisteminde gizli üsler oluşturdu ve İmparatorluk'a yönelik baskınlar düzenledi.

Bir asi ekibi örneği, Klon Savaşları'nın sona ermesinden bir yıl sonra ortaya çıktı, İmparatorluk, Antar 4'ündünyasını Bağımsız Sistemler Konfederasyonu ile olan geçmiş bağları için ciddi bir şekilde cezalandırmaya karar verdi. Wilhuff Tarkin'in öncülüğünü yaptığı bu ölümcül operasyon, eski Cumhuriyet İstihbarat ajanı Berch Teller'ın kendi direniş hücresini kurmasına neden oldu. İsyancılar, kuruluşlarından dört yıl sonra, İmparatorluk haini Yardımcısı Koramiral Dodd Rancit tarafından kendilerine verilen bilgilerle çeşitli İmparatorluk hedeflerine saldırmak için Tarkin'in kişisel yıldız gemisi olan Carrion Spike'ı çalmayı başardılar. Teller'in isyancıları daha sonra Ölüm Yıldızı projesi için önemli parçaları taşıyan İmparatorluk konvoyuna bir saldırı başlattı. Ancak planları çok geçmeden

Back in the early days, before the Rebellion formally existed, a lot of guerrillas got their hands dirty doing things no one else wanted to do—or even think about. The Alliance would never have existed without them, Princess. Those men and women were my mentors—I've spent my entire career trying to live up to their example.

Erken Asiler

"İlk günlerde, İsyan resmen varolmadan önce, birçok gerilla ellerini kirletti, kimsenin yapmak istemediği şeyleri, hatta düşünmeye bile zahmet etmedikleri. İttifak, onlarsız asla varolamazdı, Prenses. Bu erkekler ve kadınlar benim akıl hocalarımdı. Tüm kariyerimi kendi örneklerine uymaya çalışarak geçirdim."
―Binbaşı Lokmarcha, Prenses Leia Organa'ya
Dağılmış ekipler
"Daha büyük bir isyan hakkında hiçbir şey bilmiyorum. Eğer bilseydim bile, sana anlatmak yerine ölmeyi tercih ederim."
―Kanan Jarrus, Engizisyoncu'ya
Ancak 5 YSÖ'de birkaç asi ekibi toplandı ve büyüyen İmparatorluk baskısına ve Dış Halka'ya yayılımına karşı hamle olarak galaksiye yayıldı. Bu ekiplerden biri Spectre'lar idi, Dış Halka gezegeni Lothal'da kurulmuştu. İçlerinde Hera Syndulla, Cham Syndulla'nın kızı, ve geminin kaptanı; İmparatorluk'un gazabından saklanan Jedi Ustası Depa Billaba'nın Padawanı Kanan Jarrus; Eski bir Lasat Onur Muhafızı olan ve Lasan Kuşatmasından kurtulan Garazeb "Zeb" Orrelios; Eski bir Mandalore İmparatorluk akademisinde askeri öğrenci, grafiti sanatçısı ve silah uzmanı Mandalorelı Sabine Wren; astromekanik droidi C1-10P ("Chopper"); ve aralarında sonradan katılan, ailesi İmparatorluk tarafından İmparatorluk'a karşı konuştukları için tutuklanan, Lothallyalı ve Güç'e yatkın yetim Ezra Bridger. İsyanlar, Atrivis sektöründe de, Kurtarıcılar'ın bir İmparatorluk garnizonu ele geçirmesinin ardından İmparatorluk Donanması tarafından yıkıcı bir şekilde yenilmesi üzerine başladı. Travia Chan başkanlığındaki Atrivis Direniş Grubu, Atrivis sektöründe de etkindi ve müzakereden sonra, Mothma'ya katılmaya karar verdiler ve Mothma'nın “İttifak” olarak adlandırdığı ilk gruplardan biri oldular.