Gördüğünüz versiyon sayfanın tamamlanmış hali değil veya gereğinden kısa ancak yapılacaklar listemizde ön sıralarda. Eğer bu şablon uzun süredir sayfadaysa veya sayfanın genişletilmesini istiyorsanız tartışma sayfasına not bırakınız.

"Daha medeni bir çağ için zarif bir silah."
―Obi-Wan Kenobi, Luke Skywalker'a babasının ışın kılıcını veriyor[kaynak]

Işın kılıcı genellikle Jedi, Sith ve diğer Güç'e duyarlı bireyler tarafından kullanılan bir silahtı. Işın kılıçları kyber kristali tarafından güçlendirilen, genellike metal bir kabzadan çıkan ve istendiğinde kapatılabilen bir plazma kılıçtan oluşuyordu. Tecrübe ve eğitim gerektiren bir silahtı ve Güç ile birlikte kullanıldığında büyük oranda kuvvetleniyordu. Sith'ler tarafından da kullanılmasına rağmen, galakside bazılarının sadece Jedi'ların ışın kılıcı kullanabildiğine inanması yüzünden Jedi adı ile anılıyordu.

Işın kılıçları genellikle hem savunma hem de saldırı için kullanılıyordu. Bir ışın kılıcı etten, patlama dayanıklı kapılara kadar hemen her şeyi kesebiliyordu. Bir ışın kılıcı saldırısını önlemenin tek yolu enerji üreten Z6 isyan kontrol copu gibi bir elektro asa, bazı nadir materyaller ya da başka bir ışın kılıcı idi. Savunma amaçlı kullanıldığında, bir Güç'e duyarlı birey blaster mermilerini saptırabiliyor ve tecrübe ile gelen mermileri atan kişiye ya da başka bir hedefe bile gönderebiliyordu. Tecrübeli Jedi'lar ışın kılıçları ile Güç yıldırımı hareketini bile etkisiz hale getirebiliyordu. Bazıları çift bıçaklı ışın kılıcı ya da birçok kılıcı aynı anda kullananlar olsa da çoğu kullanıcı tek bıçaklı ışın kılıcını tercih ediyordu.

Işın kılıcı muharebesi yedi forma ayrılıyordu: Form I, Form II, Form III, Form IV, Form V, Form VI, Form VII.

Tarih

"Bu silah senin hayatın!"
―Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker'a[kaynak]

Twi'lek bir Jedi, Güç'ü kullanarak ışın kılıcını yaratıyor.

Işın kılıçları Cumhuriyet devrinden binlerce yıl önce Malachor Büyük Afeti'nde kullanılmıştı. Ayrıca Rashfond Savaşları ve Parliock Barış Koruması'nda da kullanılmıştı.[1] Proto-kılıç antik bir prototip ışın kılıcı türüydü.[14]

Işın kılıçları Klon Savaşları başladığında galaktik ilişkilerde büyük bir yol oynadı. Daha önceden barış koruyucuları olan Jedi'lar, Büyük Cumhuriyet Ordusu'nda Jedi Generalleri oldular ve bu yüzden ışın kılıçlarını barış koruma rollerinden farklı şekilde kullanmaya başladılar.[15]

Klon Savaşları bittiğinde ve Jedi Tasfiyesi gerçekleştiğinde, onları kullanan Jedi'ların sayısı büyük oranda azaldığı ve hayatta kalanlar da dikkat çekmekten kaçındığı için ışın kılıçları nadir bir obje haline geldi. İmparatorluk yönetiminin büyük çoğunluğu sırasında, büyük oranda kullanılan tek ışın kılıcı Darth Vader'ın ve çöküş yıllarında sürgün Obi-Wan Kenobi ile Luke Skywalker'ın idi.[2]

İmparatorluk yenildikten sonra, Luke yeni bir Jedi jenerasyonu eğitmeye başladı. Fakat bu öğrenciler Kylo Ren ve Ren Şövalyeleri tarafından katledildi ve yine sadece bir karanlık taraf kullanıcısının ışın kılıcı kullandığı bir devir başlattı.[13]

Teknik ve özellikler

Bileşenler

"Rashfon Savaşlarından, Parliock Barış Koruması ve bizim Klon Savaşlarına kadar bir ışın kılıcı Jedi'ların tek gerçek müttefiki. Ama nasıl çalışıyorlar? Hmm? Evet, bana kristal getirdiniz fakat onlara hayat verene kadar hayatsız kalacaklar."
―Huyang, bir grup Jedi gencine[kaynak]

Kylo Ren'in ışın kılıcının iç kısmı

Bir ışın kılıcı, içerisinde bulunan güç hücresinden enerji çekiyordu.[16] Işın kılıcını çalıştıran bölümler modülasyon çevrimi ve bir enerji valfından oluşuyordu. Gerekli olan kısımlar arasında kılıç emitör kefeni, emitör dizeyi ve silahı açıp kapatmak için bir tür aktivatör bulunuyordu. Eklenebilen parçalar ise tutacak çıkıntısı ve kılıç uzunluk ayarlayıcısı idi.[11][16] Bazı ışın kılıçları eğitimler için ölümcül olmayan düşük enerji moduna sahipti.[17] Tek bıçaklı ışın kılıçları bir kemere takılabilsin diye kemer çengeline ya da kullanılmadığı sırada kullanıcının belinde bulunan özel yere takılması için yuvarlak bir parçaya sahipti.[16][18][19][20][21]

Kylo Ren'in ışın kılıcı gibi özel olarak tasarlanmış ışın kılıçları, çatlak kristalden çıkan fazla gücü iki taraftan çıkarıp ışın kılıcını sabit tutarak, istikrarsız kristalleri bile kullanabiliyordu.[22]

Montaj sırasında, emitör matrisini ters monte etmemek çok önemliydi çünkü ışın kılıcı aktif hale getirildiğinde güç hücresi patlayabiliyordu. Kısa süreli olduğunda bu kılıcın kapanmasına neden oluyordu ama uzun süreli aktif halde kaldığında patlayabiliyor ve etrafında bulunanları öldürebiliyordu.[1]

Estetik

Kabzalar, iç bileşenleri koruyan ve saran birçok parçadan oluşuyordu. Kullanılan metal basit olanlardan Haysian smelt[23] gibi metallere kadar değişkenlik gösteriyordu fakat bir metal kadar sert olan ve Brylark ağacından yapılan parça ile Cartusion balinası gibi bazı yaratıkların kemikleri de kullanılıyordu.[1] Hatta bazı metaller değerli taşlarla süsleniyordu.[24] Kabzanın her bir parçası birçok dizayn felsefesinden birine ve kullanıcının materyal seçimine, ideolojisine ve kişisel seçimlerine göre hazırlanıyordu.[23][25][26]

Yüksek Cumhuriyet Devri sırasında çeşitli ışın kılıçları kullanılıyordu.

Galaktik Cumhuriyet'in son yıllarında Jedi Düzeni dört stilden yararlandı: Vazife ve Azim, Barış ve Adalet, Dizginsiz Doğa ile Kahramanlık ve Bilgelik.[23][25] İlk iki tanesi Jedi'ın Güç'e ve Düzen'e olan hayat boyu bağlılığını yansıtma amacı güden basit dizaynlar idi.[27][28] Son iki tanesi ise yaşan Güç'ü hatırlatması için fauna ve bitki örtüsünden elde edilen dirençi doğal materyalleri kullanıyordu.[27][28]

Sith Düzeni ise iki stilden yararlandı: Hırs ve Güç ile Kuvvet ve Kontrol.[23][25] Her ikisi de kullanıcıların vahşiliğini, insafsızlığını ile yücelik elde etmek uğruna doyumsuz isteklerini gösteren keskin ve güçlü formlar kullanıyordu.[27][28]

Diğer bir stil olan Koruma ve Savunma ise antik zamanlarda yaşamış ilk Güç kullanıcıları tarafından tercih edilmişti. Gizemle gölgelenmiş dizayn ve yazıtlara yer veriyordu fakat stilin bir gizem yaratması amacıyla yaratıldığına inanılıyordu ve silahı kendi savunması için kullanacak kişinin duygusal tarafsızlığını simgeliyordu.[25][28]

Kesme gücü

"Düşündüğümden daha ağır."
"Enerji mütemadiyen kristalden akıyor. Basit bir kılıç ile savaşmaktan çok mevcut gücünü yansıtıyorsun."
―Sabine Wren ve Kanan Jarrus, Karakılıç hakkında[kaynak]

Qui-Gon Jinn ışın kılıcını bir kapıyı kesmek için kullanıyor.

Enerji kılıcının gücü o kadar fazlaydı ki neredeyse her şeyi kesebiliyordu. Işın kılıcı yaraları hakkında önemli bir not çok ağır bir yaralanma olsa dahi nadiren kanamaları idi. Çünkü enerji kılıcı geçtiği sırada yarayı dağlıyordu ve bu yüzden ağır bir yara dahi kanama ile sonuçlanmıyordu.

Işın kılıcına dayanaklı materyaller

Başka bir ışın kılıcı hariç, bir ışın kılıcına dayanabilecek çok az materyal vardı:

  • Zillo Canavarı postu ışın kılıcı darbelerini engelleyebiliyordu fakat bu materyal yaratığın türünün son bulması yüzünden oldukça nadirdi.
  • Beskar, Mandalore ve ayı Concordia'da bulunan demiri kullanarak yapılan özel bir çelikti ve ışın kılıcı darbelerine dayanabiliyordu.[29]Bunun güzel bir örneği, Ahsoka Tano'nun ışın kılıcı kılıçlarına direnen Din Djarin'in zırhı veya Calodan'ın hakimi Morgan Elsbeth tarafından Din Djarin'e teklif edilen ve Tano'nun kılıçlarına karşı savaşmak için kullandığı beskar mızrağıdır
  • Elit Praetorian Muhafızları zırhı ışın kılıcı darbelerine dayanabiliyordu ve hatta eldivenler darbeleri engelleyebiliyordu. Fakat direkt bir saldırı veya bıçaklama zırhtan geçebiliyordu.
  • Kortosis zırhı, özel örgü kortosis fiberinden oluşan savunma matrisi ile yapılan, bir ışın kılıcının enerjisini kılıca tekrar göndererek onu kısa süreli kapatma yeteneğine sahipti.[30]

Yararlılık

Akuatik gezegen Mon Kala'da, Jedi Kit Fisto, Anakin Skywalker ve Ahsoka Tano hiçbir zarar görmeden ışın kılıçlarını su altına kullanabilmişti.[31] Jedi Şövalyesi Anakin Skywalker, Jedi Ustaları Yoda ve Obi-Wan Kenobi ile Savage Opress'in kullandığı gibi ışın kılıçları karanlık ortamalarda bir ışık kaynağı olarak da kullanılabiliyordu.

Varyasyonlar

Kullanım ve uygulama

Muharebe

"Enerji mütemadiyen kristalden akıyor. Basit bir kılıç ile savaşmaktan çok mevcut gücünü yansıtıyorsun. Düşüncelerin, hareketlerin enerji haline geliyor. Onlar da kristalden geçip kılıcın bir parçası oluyorlar."
―Kanan Jarrus, Sabine Wren'e[kaynak]

Anakin Skywalker ve Darth Tyranus, Coruscant üzerinde ışın kılıcı muharebesine girişmişti.

Işın kılıcı muharebesi, ışın kılıcı kullanan kişilerin tercih ettiği savaşma stiliydi. Bin yıl boyunca standart[36] olarak kabul edilen yedi "klasik" forma birçok muharebe stili ve yetenek isteyen çeşitli savaşma metotları eklendi. Işın kılıçları genellikle iki el ile kullanılıyordu.[19]

Ayinler

"Konsey'in tanıdığı hakla, Güç'ün iradesiyle, Kanan Jarrus, ayağa kalkabilirsin."
―Baş Engizisyoncu'nun tayfı Jedi olarak Kanan Jarrus'u şövalye yapıyor.[kaynak]

Işın kılıçları, Jedi Düzeni'nin şövalyelik töreninin önemli bir parçasıydı. Tören sırasında bir Padawan'ın örgüsü bir Jedi Ustası tarafından kesiliyordu. Usta daha sonra Padawanın omzuna hizalayıp "Konsey'in tanıdığı hakla, Güç'ün iradesiyle, [Padawan ismi], ayağa kalkabilirsin." sözünü söylüyordu.

Pratik uygulamalar

Işın kılıçları çoğu materyali kesebiliyordu. Parlayan plazma bıçağı gerekli olduğunda bir ışık kaynağı olarak kullanılabiliyordu.

Görünümler

Canon olmayan görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "A Test of Strength"
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Star Wars: Bölüm IV Yeni Bir Umut
  3. Star Wars 9
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 4,8 4,9 Star Wars Lightsabers: A Guide to Weapons of the Force
  5. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Lightsaber Lost"
  6. StarWars.com StarWars.com"Missing in Action" Trivia Gallery; resim #9 (of 13)
  7. Ultimate Star Wars states that kyber crystals form the heart of a lightsaber.
  8. StarWars-DatabankII.png Lightsaber (yedek bağlantı)
  9. StarWars-DatabankII.png Sith (yedek bağlantı)
  10. Doctor Aphra 2
  11. 11,0 11,1 11,2 Star Wars Rebels: The Visual Guide
  12. Aftermath: Life Debt
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Star Wars: Bölüm VII Güç Uyanıyor
  14. SWYTlogo.png Resmi Star Wars YouTube kanalı'nda Inside Secrets of the Empire with David S. Goyer, the New runDisney Dark Side Medals, and More!
  15. Star Wars: The Clone Wars (TV series)
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 Rebels-mini-logo.png Star Wars Rebels – "Path of the Jedi"
  17. Rebels-mini-logo.png Star Wars Rebels – "The Mystery of Chopper Base"
  18. 18,0 18,1 Star Wars: Bölüm I Gizli Tehlike
  19. 19,0 19,1 Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı
  20. Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı
  21. Star Wars Rebels: Spark of Rebellion
  22. 22,0 22,1 Star Wars: The Force Awakens: The Visual Dictionary
  23. 23,0 23,1 23,2 23,3 Star Wars Jedi: Fallen Order
  24. Karanlık Mürit
  25. 25,0 25,1 25,2 25,3 Star Wars: Galaxy's Edge - Savi's Workshop
  26. Disneyland: Savi's Workshop – Handbuilt Lightsabers
  27. 27,0 27,1 27,2 Although six generalized styles (four for the Jedi and two for the Sith) are identified in Star Wars Jedi: Fallen Order and Savi's Workshop uses lightsaber parts from all six, Savi's condensed them into three styles (two for the Jedi and one for the Sith). Duty and Resolve was merged into Peace and Justice; Valor and Wisdom was merged into Elemental Nature; Passion and Strength was merged into Power and Control. The Protection and Defense style does not appear in Fallen Order.
  28. 28,0 28,1 28,2 28,3 WDWNT: Custom Lightsaber Building at Savi's Workshop in Star Wars: Galaxy's Edge
  29. Ultimate Star Wars, New Edition
  30. Thrawn: Alliances
  31. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "Water War"
  32. Rebels-mini-logo.png Star Wars Rebels – "Rise of the Old Masters"
  33. Star Wars: The Clone Wars (film)
  34. 35,0 35,1 35,2 Knights of Fate
  35. 36,0 36,1 36,2 Star Wars: The Visual Encyclopedia
  36. Darth Vader: Dark Lord of the Sith 9
  37. TCW mini logo.jpg Star Wars: Klon Savaşları – "The Wrong Jedi"
  38. StarWars.com Encyclopedia Encyclopedia'da Jedi Order (eski bağlantı; yedek bağlantı)
  39. Gadgets and Gear
  40. Rebels-mini-logo.png Star Wars Rebels – "Trials of the Darksaber"

Dış bağlantılar

Işın kılıçları
Savaş:
Düello · Form Sıfır · Jar'Kai · Kader Kasırgası
Formlar:
I (Shii-Cho) · II (Makashi) · III (Soresu) · IV (Ataru) · V (Shien/Djem So) · VI (Niman) · VII (Juyo/Vaapad)
Teknikler:
Cho mai · Cho sun · Dulon · Yüksek blok · Yüksek darbe · Düşük blok · Düşük darbe · Orta darbe · Mou kei · Hazır pozisyon · Sai cha · Sai tok · Shiim · Sun djem · Hızlılık
Varyasyonlar
Standart kılıç · Baston ışın kılıcı · Bastırılmış enerji baltası · Balçak ışın kılıcı · Kavisli-kabza ışın kılıcı · Karakılıç · Çift bıçaklı ışın kılıcı (Çift bıçaklı dönen ışın kılıcı · Mafsallı çift bıçaklı ışın kılıcı · Bölünebilen ışın kılıcı) · Çift-aşama ışın kılıcı · Büyük ışın kılıcı · Muhafız shoto · Hafif folyo · Işın kırbacı · Işın kılıcı mızrağı · Işın kılıcı tabancası · Işın kılıcı tüfeği · Proto-kılıç · Shoto ışın kılıcı · Orak bıçaklı ışın kılıcı · Sith ışın kılıcı · Eğitim ışın kılıcı
Işın kılıcına dayanıklı materyaller
Örgü-zırh · Beskar · Kortosis · Phrik · Zillo Canavarı
Teknoloji
Kılıç emitörü · Diyatiyum güç hücresi · Kyber kristali · Kabza tutamacı
[edit]