FANDOM

Premium-Eras-canon
Bu makale gezegen ile ilgili. Aynı isimli Jedi Şövalyesi veya ışın kılıcı kristali; ya da Sith İmparatorluğu subayı Ilun makalesini arıyor olabilirsiniz.
"Jedi'lar için daha kutsal bir yer yoktur."
―Jedi Padawan Ahsoka Tano, Ilum'un Kristal Mağaraları hakkında[src]

Ilum, Bilinmeyen Bölgeler'de yer alan 7G sektöründe bulunan Ilum sisteminde buzla kaplı bir gezegendi. Ilum, yıldızı mavi cüce Asar'ın beşinci gezegeniydi ve Asar ile sistemin kuyruklu yıldız bulutundan kabaca aynı uzaklıktaydı. Ilum, Jedi Düzeni tarafından binlerce yıl boyunca Jedi gençlerinin ışın kılıçları için kyber kristalleri bulduğu ve topladığı ayin Buluşma'nın merkez noktası olmuştu.

Jedi Düzeni, Darth Sidious'un emriyle yok edildiğinde yeni Galaktik İmparatorluk, Ilum'u işgal edip birinci ve ikinci Ölüm Yıldızları için kullanılacak olan devasa kyber kristallerini bulmak için kazıya başladı. Kazıların çokluğu gezegenin merkezinde ve daha sonra ekvatorunda devasa bir hendeğin oluşmasına neden oldu.

İmpartorluk'un düşüşünden sonra varis devleti olan İlk Düzen, devasa hendeği İmpartorluk'un kara enerji çevirme ve hiperuzay tünelleme araştırmalarını ürünü sistem yok edici bir süper silah olan Starkiller Üssü'ne çevirdi. İlk Düzen tarafından gizli tutulan Ilum, Hosnian sisteminin yok edilmesinden sonra Direniş tarafından yok edilene kadar mobil bir üs ve silah platformu olarak görev yaptı. Poe Dameron'un yönettiği saldırı sonrası gezegen içine çöktü ve daha sonradan Ilum'da hayatını kaybeden ünlü kaçakçı Han Solo anısına Solo olarak adlandırıldı.

Tasvir

Ilum bir cüce gezegenden daha küçük, karasal astronomik bir cisimdi. Kyber kristal zengini çekirdeği[15] ve soğuk iklimiyle,[10] boyutuna rağmen bir gezegen sayılıyordu.[15] Bilinmeyen Bölgeler'in 7G sektörü[1] olarak bilinen parçasında kendi ismiyle aynı sistemde yer alıyordu. Ilum arktik bir gezegendi ve bu neredeyse tüm gezegenin buz ve kar ile kaplı olduğu ve duyarsız canlılarla dolu olmasına rağmen çoğu türün[16] yaşamasına elverişsiz olduğu anlamına geliyordu.[3]

Ilum'un soğuk yüzeyinin altında Kristal Mağarası olarak bilinen bir konum yer alıyordu. Labirent tarzı mağaralarda kyber kristali yetişiyordu ve bu Jedi Düzeni'ni, Jedi adaylarının kendilerini Güç'e adayarak kendileri için kristal topladığı ayin olan Buluşma'yı gerçekleştirmesi için Ilum'a getirmişti. Bu yüzden Ilum, Jedi Düzeni için yüzyıllar boyunca kutsal bir yerdi.[17]

Zeminin altında ayrıca gezegenin volkanik faaliyeti ile oluşan gayzerler vardı. Bu gayzerler yeraltı su depozitolarını ısıtıyordu fakat süresi ve sıcaklığı volkanik faaliyet veya mineral tortulanmasına göre değişiyordu. Binlerce yılda oluşan madde birikmesi ve hidrotermik sıvılardan oluşma suretiyle jeolojik oluşumlar da gezegenin mağaralarında mevcuttu.[11]

YSÖ 18'de İmparatorluk çoktan Ilum'un kaynaklarını sömürmeye ve kyber kristali topladıkları için yüzeyini yok etmeye başlamıştı ve bu uzaydan görülebiliyordu. Jedi Tasfiyesi kurtulanı Ahsoka Tano gezegene döndüğünde, gezegenin yörüngesinde ez az iki Yıldız Destroyeri ve bir maden gemisi olduğunu gözlemlemişti. Gezegenin büyük parçaları yok edildi ve bu gezegenin çekirdeğinden çıkan magma ve kayayı ortaya çıkardı.[17]

Tarih

Keşif

Jedi Temple Ilum

Ilum'un yüzeyi kuraktı ve karla kaplıydı.

Ilum'un kayıtlı tarihi, Galaktik İmparatorluk'un kurulmasından bin yıl önce başlamıştı.[3] Ahch-To'da[18] Jedi Düzeni'nin kurulmasından kısa süre sonra bir bir Jedi izci Güç'ü kullanarak hiperuzayda seyahat etti ve Bilinmeyen Bölgeler'e gitti. Güç'te kuvvetli bir rezonansa çekildi ve Ilum'u buldu. İzci, Ilum'un duyarlı hayata sahip olmadığını fakat duyarsız hayvan yönünden zengin olduğunu rapor etti.[3]

Jedi kullanımı

Daha sonradan keşif takımları gönderildi ve pontit ve mephit gibi doğal oluşan kyber kristallerinin bol olduğunu keşfetti. Jedi Yüksek Konseyi; bilginler, zanaatçılar ve gezegeni savunmak için savaşçılar gönderdi. Konsey gezegenin galaksiden saklanması gerektiğine karar verdi. Hiperuzay araştırmacıları, Merkez Dünyalar gezegeni Metellos'tan direkt olarak Ilum'a giden kesintisiz bir hiperuzay rotasını haritalandırdı ve oldukça karmaşıktı. Sonradan Ilum hakkında tüm bahsedilmeler silindi ve yerel, sektör çaplı ve galaktik yıldız haritalarında yoktu.[3]

Ilum'da bulunan Jedi Tapınağı, gezegende zeki yaşam belirtisinin son sembolüydü fakat neredeyse tamamen buzla kaplıydı. Ilum'da bulunan diğer tüm üsler Jedi'lar tarafından ortadan kaldırılmıştı. Ilum diğer tüm gezegenlerden daha fazla kyber kristali ihracatı yapıyordu.[3]

Klon Savaşları

IlumJediTempleInterior-TG

Ilum'da bulunan Jedi Tapınağı'nda Jedi gençleri "Buluşma" olarak bilinen ve ik ışın kılıçlarını inşa etmek için kyber kristali topladıkları bir ayin yapıyordu.

Gelenek olarak bir grup Jedi genci ilk ışın kılıçlarını inşa etmek için Crucible üzerinde yüksek rütbeli bir Jedi ile birlikte Ilum'a gidiyordu.[3] YSÖ 20 yılında Klon Savaşları sırasında bir Buluşma yapıldı. Padawan Ahsoka Tano, Jedi gençleri Byph, Ganodi, Gungi, Katooni, Petro ve ZattBüyük Usta Yoda'nın beklediği Kristal Mağarası'na götürdü. Her bir genç kristallerini almak için farklı bir denemeden geçti.[9]

Tüm gençler, mimar droid Huyang tarafından eğitim alıp ışın kılıçlarını inşa ettikleri Crucible ile Ilum'dan ayrıldı.

66. Emir yürürlüğe girdiğinde 481. Lejyon'un klon askerleri, saklanan Jedi'ları öldürmeleri için Ilum'a gönderildi.[3]

Görünümler

Canon dışı görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Ultimate Star Wars
  2. Star Wars: Episode VII The Force Awakens romanlaştırması
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 3,13 3,14 Nexus of Power
  4. 4,0 4,1 4,2 Star Wars: Bölüm VII Güç Uyanıyor
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Star Wars: Complete Locations
  6. Star Wars: The Force Awakens Beginner Game
  7. SWCustom-2011 StarWars.comWhere in the Galaxy Are the Worlds of Star Wars: The Force Awakens?(makale) (yedek bağlantı)
  8. 8,0 8,1 Star Wars Super Graphic: A Visual Guide to a Galaxy Far, Far Away
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 TCW mini logo Star Wars: Klon Savaşları – "The Gathering"
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 Encyclopedia-Logo Encyclopedia'da Ilum (eski bağlantı; yedek bağlantı)
  11. 11,0 11,1 Star Wars Jedi: Fallen Order
  12. 12,0 12,1 Star Wars: The Rise of Skywalker: The Visual Dictionary
  13. Age of Resistance - Finn 1
  14. Catalyst: A Rogue One Novel
  15. Cite error: Invalid <ref> tag; no text was provided for refs named TROS_VD
  16. Star Wars: Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
  17. 17,0 17,1 Ahsoka
  18. Star Wars: The Last Jedi: The Visual Dictionary