FANDOM

Tab-canon-white
Tab-legends-black
Premium-Eras-canon

"Şimdi de unvanlar listemize Ustanın yanı sıra General de ekliyoruz."
―Jedi Ustası Ki-Adi-Mundi, Geonosis Savaşı'ndan bir süre sonra[src]

Bir Jedi General, Büyük Cumhuriyet Ordusu içinde yüksek rütbeli bir Jedi askerî subaydı. Unvan, Klon Savaşları'nın başlangıcından kısa süre sonra, YSÖ 22'de yaratıldı. Sadece Jedi Şövalyeleri, Jedi Ustaları ve Jedi Düzeni'nin yönetim kolu olan Jedi Yüksek Konseyi bu rütbeyi alabilirdi. Generaller olarak Jedi'ın rolü, Galaktik Cumhuriyet'in klon askeri ordusu güçlerine Bağımsız Sistemler Konfederasyonu'na karşı liderlik etmekti.

YSÖ 19 zamanında Jedi, galaksiye yayılmış durumdaydı. Savaşın son safhaları yaklaştığında Yüce Şansölye Sheev Palpatine, 66. Emir'i yürürlüğe koydu. Klonların boyun eğmeye programlandıkları askerî protokol, Jedi Düzeni'nin yok edilişini getirecekti. Sonuç olarak Obi-Wan Kenobi ve Büyük Usta Yoda gibi bazıları kurtulabilse de bundan haberleri olmayan Jedi generaller, komutasında oldukları askerler tarafından kısa sürede infaz edildi.

Büyük Ordu'nun Jedi subaylarının çoğunu tasfiye eden Palpatine, gerçek kimliğini olan Sith'in Kara Lordu Darth Sidious'u kullanarak Cumhuriyet'i, Galaktik İmparatorluk olarak reforme ve kendisini İmparator ilan etti. Bir yandan da Anakin Skywalker, Güç'ün karanlık tarafına düştü ve Darth Vader kimliği benimseyerek İmparator'un infazcı çırağı oldu.

Güçler

"Çatışma sırasında cezalandırma yetkisine sahip."
Klon Kaptan CT-7567, Pong Krell'in bir Jedi General olarak otoritesi hakkında[src]
Jedi Generals Geonosis

Jedi Mace Windu, Ki-Adi-Mundi ve Kit Fisto, Geonosis Savaşı zamanında fiili Jedi Generallar olarak hizmet veren Jedi'lar arasındaydı.

General rütbesi, sahibi Jedi'a Büyük Cumhuriyet Ordusu taburlarına liderlik etme otoritesini verirdi.[4] Bir Jedi General, Jango Fett'in genetik şablonu kullanılarak kısıtlanmış bağımsızlık ve ileri seviye sadakat programlamasıyla klonlanmış seçkin askerlerden oluşan taburların komutan subayıydı.[1] Generaller olaral Jedi'lar Galaktik Cumhuriyet'in Yüce Şansölyesi ile savaş koordinesi yapmak ve savaş alanında taburları liderlik etmek gibi sorumluluklara sahipti.[3] Mace Windu'nun Ryloth'u kurtarma seferlerinde yaptığı gibi üyeleri zaman zaman da savaş alanlarında liderlik yapsa da Jedi Düzeni'nin yönetim kurulu olan Jedi Yüksek Konseyi[5], genellikle askerî liderler olan Jedi'lara yol gösteriyordu.[6]

Klon askerleri, Jedi Generallerinin otoritelerine tabiydi.[7] Jedi ve Cumhuriyet'e sadıklardı[8] ancak ordunun aşağı tabakalarında itaatsizlik istisnaları görüldüğü olmuştu. Bunun gibi durumlarda Jedi, generallik rütbesini kullanarak tutuklama ve askeri mahkemeye çıkarma emri verebilirdi. Eğer zanlıya isnad edilen suç ihanetse general, otoritesini kullanarak tutukluyu doğrudan infaz ettirme gücüne sahipti. İnfaz, bir bölüğün ateş açması veya generalin durumu ele alması ile tamamlanabilirdi.[7]

Tarih

"General Kenobi, yıllar önce Klon Savaşları'nda babama hizmet ettiniz."
―Prenses Leia Organa, Obi-Wan Kenobi'ye[src]
GreeonKashyyyk

Klon Savaşları sırasınca Jedi Generaller ve Klon Komutanlar, Büyük Cumhuriyet Ordusu'nun liderleri olarak birlikte çalıştı.

YSÖ 22[9], Geonosis Savaşı zamanında[4] Jedi, yeni kurulmuş Büyük Cumhuriyet Ordusu'nda askeri bir rütbeye sahip değildi. Yine de yüksek rütbeli Jedi'lar 80 klon askeri alayını komutasında bulunduran fiili generaller olarak hizmet verebiliyordu. Jedi Yüksek Konseyi'nin yetenekli liderliği altında klon ordusu başarıyla karada ve havada Bağımsız Sistemler Konfederasyonu güçlerine karşı verilen savaşlarda muzaffer çıkmıştı.[4] Geonosis zaferlerinin akabinde[1] Jedi Düzeni'nin askeri güçlerdeki rolü resmileştirildi. Böylece Jedi Şövalyeleri ve Jedi Ustaları, Christophsis Savaşı zamanında Jedi General rütbesini alabiliyor hale gelmişti.[3]

Klon Savaşları boyunca Jedi Generaller sadakatli klon askerleri ile birlikte galaksi çapında çatışmalara katıldı.[8] Ancak savaşın sonunda Jedi Düzeni'nin tasfiyesini zorlayan bir askeri protokol[10] olan 66. Emir'in verilmesi üzerine[2] hain ilan edilen Jedi, klon askerleri tarafından neredeyse tamamen yok edildi. Klonların bilmediği şey, 66. Emir'in karşı koyamayacakları kontrol çipleri tarafından zorlanacağıydı. Bu, Sith'in Jedi'a karşı yaptığı planın büyük bir parçasıydı.[11] Generaller Yoda ve Obi-Wan Kenobi tasfiyeden kurtulsalar da Sith Lordu Darth Sidious, Jedi Düzeni'nin çöküşünün[2] üstüne kendisini Galaktik İmparatorluk'un İmparator'u ilan etti.[9]

Battle of Wills EaW

Obi-Wan Kenobi, Klon Savaşları'nda bir Jedi General olarak hizmet etti ve eninde sonunda Galaktik İmparatorluk'a karşı olan savaşta hizmet verdi.

Kendi isteğiyle sürgüne giden Kenobi, sürgünde onlarca yıldan sonra Prenses Leia Organa tarafından bulundu. Üvey babası Bail Organa'ya ve Klon Savaşları'na verdiği hizmetin farkında olan Prenses, General Kenobi'nin Cumhuriyet'i Yeniden Kurma İttifakı'na Galaktik İmparatorluk'a karşı olan savaşında yardımını isteyen bir mesaj yollamıştı. Eninde sonunda hem Kenobi[12] hem de Yoda[13], Birlik'e akıl hocaları olarak yardım edecek ve Sith'in Kara Lordu Darth Vader kişiliğini benimsemiş düşmüş Jedi General Anakin Skywalker'ın[2] oğlu Luke Skywalker'ı eğitecekti.[12][13]

Sahne arkası

Jedi, Büyük Cumhuriyet Ordusu'na liderlik ederken ilk olarak 2002 filmi Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı'nda görüldü.[1] 2016 canon referans kitabı Star Wars Complete Locations'da bahsedildiğine göre o zamanlar Jedi, Jedi General rütbesi resmi olarak bulunmadığı için sadece fiili generaller olarak hizmet veriyordu.[4]

Görünümler

Kaynaklar

Notlar ve referanslar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Star Wars: Bölüm II Klonların Saldırısı
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 Star Wars: Bölüm III Sith'in İntikamı
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Star Wars: Klon Savaşları filmi
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Star Wars: Complete Locations
  5. StarWars-DatabankII Eeth Koth (yedek bağlantı)
  6. StarWars-DatabankII Mace Windu (yedek bağlantı)
  7. 7,0 7,1 TCW mini logo Star Wars: Klon Savaşları – "Carnage of Krell"
  8. 8,0 8,1 StarWars-DatabankII Clone Troopers (yedek bağlantı)
  9. 9,0 9,1 Star Wars: Galaksi Atlası
  10. TCW mini logo Star Wars: Klon Savaşları – "Conspiracy"
  11. TCW mini logo Star Wars: Klon Savaşları – "Orders"
  12. 12,0 12,1 Star Wars: Bölüm IV Yeni Bir Umut
  13. 13,0 13,1 Star Wars: Bölüm V İmparator'un Dönüşü