Sithpedi
Advertisement
Sithpedi

"Ben Jyn Erso. Galen ve Lyra'nın kızı. Sen kaybettin."
"Kaybettim, öyle mi?"
"Babamın intikamı. Ölüm Yıldızı'na bir kusur yerleştirdi. Makinenin ortasına bir fitil koydu. Ve daha demin bütün galaksiye o fitili nasıl yakacaklarını söyledim."
―Jyn Erso ve Orson Krennic[kaynak]

Kestrel Dawn, Jyn Dawn, Liana Hallik, Tanith Ponta, Lyra Rallik ve Nari McVee olarak da bilinen Jyn Erso, Scarif Savaşı sırasında yapılan Ölüm Yıldızı planlarını çalma görevinde Rogue One'a liderlik ederek Cumhuriyet'i Yeniden Kurma Birliği'nin kilit üyelerinden ve eski bir suçlu olan dişi bir insan askerdi. Jyn, Güç Kilisesi'ne kendisini adamış bir üye olan Lyra Erso ve Galaktik İmparatorluk için Ölüm Yıldızı'nın yapımına zorlanmış bilimci Galen Walton Erso'nun kızıydı. Ölüm Yıldızı projesinin komutanı Direktör Orson Callan Krennic, kızına zaman zaman "Yıldız tozu" olarak seslenen Galen Erso'yı kaçırırken Jyn'in annesini de öldürtmüştü. Jyn devam eden süreçte direniş savaşçısı Saw Gerrera tarafından büyütülecek ve ordusunda çocuk bir asker olacaktı.

Erso, Partizanlar tarafından terk edildikten sonra tek başına birkaç sene geçirdi. Bu süreçte tehlikeli galakside hayatta kalabilmek için çeşitli suçlar işledi. YSÖ 0'da Jedha gezegeninde Ölüm Yıldızı ve Galen hakkında bilgiye sahip olan Gerrera'yı bulması için Asi Birliği'ne alındı. Bu sırada babasının Ölüm Yıldızı'nın var olduğu, planların Scarif'te tutulduğu ve planlara yerleştirdiği ölümcül bir hassas nokta olduğunu açıkladığı bir holografik kayıt buldu. Eadu'da babasını kurtarmaya çalışan Jyn, başarısız olmuş ve babasını kaybetmişti. Asi Birliği'nin desteği ile Jyn ve Yüzbaşı Cassian Jeron Andor, Rogue One filosunu Scarif'teki İmparatorluk güvenlik kompleksine götürdü. Orada Ölüm Yıldızı'nın planlarını çalacaklardı. Yörüngeye ulaşan Asi Birliği'ne planları aktarmayı başaran Jyn ve Andor, Ölüm Yıldızı'nın kısa süre sonra tehdidi yok etme amacıyla Scarif'e ateş etmesi üzerine hayatlarını kaybettiler.

Erso, yaşasaydı daha da önemli bir birey haline geleceğine inanan Asi lider Mon Mothma tarafından seve seve hatırlanacaktı. Ancak fedakârlığı boşuna değildi. Asi Birliği, planları Galen'in savaş istasyonuna yerleştirdiği zayıf noktayla değerlendirdi. Luke Skywalker'ın Yavin Savaşı sırasında bu hassas noktayı hedef alması üzerine dev silah yok olacak ve İmparatorluk'un çöküşü başlayacaktı.

Erken yaşam

Biyografi

Jyn Erso, YSÖ 21'de Klon Savaşları döneminde Zelpen Endüstrileri'nde pasifist bir bilimci olan Galen Erso ve eşi ve iş ortağı Lyra Erso'nun çocuğu olarak buzul Dış Halka gezegen Vallt'ta doğdu. Babasının, Bağımsız Sistemler Konfederasyonu'nun Galaktik Cumhuriyet'e karşı olan savaşında üstünlük sağlaması için ihtiyaç duyduğu kyber kristaliyle ilgili bilgileri vermemesi üzerine bir Ayrılıkçı hapishanesinde doğan Jyn, komplekste annesi ve bakıcılar tarafından bakılarak altı ay geçirdi. Bu noktada Jyn ve ebeveynleri, beklenmedik bir şekilde bir uzay limanına nakledildi. Limanda; Galen'ın daha önce Cumhuriyet'in Gelecekler Programı'ndan tanıdığı Teğmen Komutan Orson Krennic, Galen'ı kurtarıp Coruscant'a getirmek için bekliyordu.[3]

Sonraki birkaç ay boyunca Jyn, babası iş ararken Coruscant'ın Galaktik Şehir'inde bir dairede konakladı. Klon Savaşları'nın sonuna yaklaşıldığında Jyn'in babası Galen, Krennic tarafından Lokori gezegenindeki Sarmal Hiperİleti'de kendisine bir iş teklif edildiği hakkında bilgilendirildi. Galen'ın işi kabul etmesiyle Erso ailesi, o yenilenebilir enerji projesi üzerinde çalışırken gezegene yerleşti.[3]

YSÖ 19'da Ayrılıkçılar tarafından gezegene yapılan birkaç saldırının ardından Konfederasyon, Sarmal Hiperİleti tesisine ve çevresine büyük bir taarruz gerçekleştirdi. Komplekse hücum eden büyük bir savaş droidi kuvveti yaklaşırken Jyn ve ebeveynleri bir kuryede tesisten kaçarak etraftaki bir yerleşkeye indi. İki tarafta da savaş iyice alevlenirken Erso ailesi, bir grup klon asker tarafından geri döndürüldü fakat eninde sonunda kapana kısıldı. Bir binanın önündeki moloz tepesine tırmanmaya çalışırlarken Galen ve Lyra, tepenin çok uzun olduğunu fark etti. Savaş droidleri etraftaki Lokorileri öldürerek ilerlerken Galen kendini Jyn ve Lyra'nın önüne attı ve şaşırtıcı olarak bütün droidler bir anda kapatıldı. Aile bunu bilmese de, Klon Savaşları sona ermişti.[3]

İmparatorluk çağı

Coruscant'ta yaşam

Savaşın bitmesiyle Cumhuriyet, eskiden Yüce Şansölye olan İmparator Palpatine tarafından Galaktik İmparatorluk'a dönüştürüldü. Galen'ı İmparatorluk için aslında Kutsal Güç Projesi olarak bilinen bir süpersilah geliştirme programı olan bir kyber kristali sürdürülebilir enerji projesinde çalışmaya ikna eden Krennic, Erso ailesini projenin eski B'ankor Sığınağı'na dayalı olan kompleksine yerleştirdi. Galen çalışmaya devam ettikçe, zamanının çoğunu "Mac-Vee" adında bir MV dadı droidle geçiren Jyn'le arası açılmaya başlıyordu. Jyn, Coruscant'ta kaldıkları süre boyunca yatarken Oktav Merdiven gibi holodramalar izliyordu.[3]

Dört yaşında Jyn, Coruscant'ta.

Üç yaşındayken Jyn, annesi, Has Obitt ve Nari Sable; Krennic'in isteği üzerine oradaki arkeoloji projelerine yardım etmek için Dış Halka gezegeni Alpinn'e gitti. Oradayken Jyn, diğer üçüyle birlikte keşfe çıkıyordu ve arkeoloji kampında ilgi odağı olmak hoşuna gidiyordu. Coruscant'a döndükten sonra Jyn'in babası, özellikle Lyra'ya olacak şekilde onlara her zamankinden daha uzaktı. Jyn bilmese de ebeveynlerinin birbirine ilgisizlikleri, Kutsal Güç Projesi'ne olan çelişkili bakış açılarından kaynaklanıyordu ve ikisi de birbirinden sırlar saklıyordu.[3]

Daha sonra Galen, Jyn'in yanına gelip çizdiği bir resim hakkında soru sordu ve Oktav Merdiven'den Brin isimli bir karakter olduğu cevabını aldı. Galen, karakterin kendine benzediğini fark etti ve Jyn, babasına isterse Brin olabileceğini söyledi. Galen, artık Jyn'in yanında olmadığını belirtince pişmanlık hissetti ve sevgiyle kaplandı. Sonrasında Galen ve Lyra, birbiriyle Krennic'le ilgili bazı tedirginliklerini paylaştılar ve Galen'ın kyber araştırmasının aslında kötü sonuçlar doğuracak bir proje olduğunu fark ettiler. Projeden direkt olarak ayrılamayacağını bildiği için çift kaçmaya çalıştı. Has Obitt'le bir buluşma noktası ve zamanı ayarladıktan sonra Galen, Lyra ve kollarında dört yaşındaki Jyn, kompleksten ayrılıp geçit törenindeki kalabalıkların arasından zorlukla geçti. Ancak Obitt, Krennic tarafından yakalandıktan sonra Erso ailesiyle kendi yıldız savaşçısında eski Onderonlu özgürlük savaşçısı Saw Gerrera buluştu.[3]

Coruscant'tan ayrılırken Jyn ve Gerrera, geminin ön camından yıldızları inceledi. Uygun bir gezegen bulunca Jyn ve Gerrera; Galen ve Lyra'ya saklanabilecekleri bir gezegen gösterdi: Lah'mu. Hiperuzaya geçtikten sonra Gerrera, Jyn'in ebevenlerine onunla istedikleri zaman iletişime geçebilmeleri için bir ileti kartı verdi. Oyuncaklarını ve Mac-Vee'yi arkada bırakmak zorunda kalsa da Jyn, ailesinin yanında rahattı ve Saw Gerrera'yı arkadaşı olarak görüyordu.[3]

Saklanma

"Jyn, ne yaparsam yapayım, seni korumak için yapıyorum. Anladın mı?"
"Anladım."
―Galen ve Jyn — (ses) Dinle (dosya bilgisi)[kaynak]

Annesi Jyn'e bir kyber kristali veriyor.

İlerleyen dört yılda Jyn, ebeveynleriyle birlikte İmparatorluk'tan kaçmak için Lah'mu gezegeninde bir çiftlikte yaşadı.[4] Erso ailesi, bulundukları taktirde bir kayanın altına Jyn'in kaçabileceği gizli bir oda yapma planı kurdu. Bu plan, YSÖ 13'te[4] Orson Krennic bir ölüm askeri mangasıyla evlerine vardığında uygulamaya kondu.[5] Saw Gerrera'yla iletişime geçtikten sonra Galen, Jyn'le vedalaşıp Lyra'yla Jyn arkadan kaçarken Krennic'le yüzleşti. Jyn'e bir kyber kristali kolyesi veren Lyra, kendisi de Krennic'le yüzleşmeye gidecekken Jyn'e saklanmasını söyledi. Ancak Jyn, onları takip edip uzun çimenlerde saklanmaya karar verdi ve Lyra'yı Krennic'e bir blaster tabancası çekerken izledi. Krennic'in askerlerine ateş etmesini emretmesiyle Lyra, öldürülmeden önce Krennic'i omzundan vurmayı başarabildi. Uzaklaşmanın zamanı geldiğini fark edince Jyn; Krennic, Galen'ı alıp ölüm askerlerine kendisini aramalarını emretmesiyle kaçıp saklanmaya gitti.[5]

Yer altı odasında biraz zaman geçirdikten sonra Jyn, yaklaşan ayak sesleri duydu. Kapak açıldığında Gerrera'nın orada durduğunu gördü.[5] Gerrera, ufaklığı kendi kızıymışcasına kaldırdı.[6] İlerideki sekiz yıl boyunca Jyn, acımasız savaşcılarla bağ kurup Gerrera'nın ayaklanmasındaki bir asker hâline geldi. Gerrera'nın Partizanları genellikle ahlaksız olarak değerlendiriliyordu[4] fakat Gerrera, Jyn'i yaptıkları en büyük gaddarlıklardan korumaya çalışıyordu.[6]

Jyn'in Wrea'daki süresi boyunca Gerrera, diğer Partizanlara Jyn'in onun kızı olduğunu söyledi. Jyn; hayatta kalabilmesi için Gerrera tarafından blasterlar, coplar, kod çoğaltıcılar ve silahsız dövüşte eğitildi. Jyn, sık sık görüştüğü Partizanlar arasında fikirler oluşturmuştu: kendisine hijyen ve kişisel sağlık hakkında tavsiyeler veren Idryssa Barruck'a saygı duydu; yakın zamanda arkadaş olduğu küçük kız Maia'ya ısındı; kablo fünyelerini öğrenmesinde ve genellikle onunla eğitim yapan Staven'la arkadaş kaldı; ona yüzmeyi öğrettikten sonra öpmeye çalışan Codo'ya olan mesafesini korudu ve ukala Reece Tallent'ı küçümsemeyi sürdürdü. Kod çoğaltıcı yeteneklerini geliştirdiğinde Saw ve Partizanlarına görevlerinde ufak işlerle yardım etti.[7]

On bir yaşında Erso, Gerrera'ya Galaktik İmparatorluk'la savaşırlarken yardımcı olması için onlara koaksiyum teklif eden Enfys Nest ve Bulut Sürücüleri'yle buluşurken eşlik etti. Gerrera, Erso'yu kendisinin vesayeti olarak tanıttı ve Nest onu neden bu kadar tehlikeli bir buluşmaya getirdiğini sordu. Gerrera, Jyn'in öğrenmesi gerektiğini söyledi ve Nest, Erso'ya diğerlerinin onu yaşından dolayı küçümseyebileceğini ve böyle durumlarda onları böyle düşündüklerine pişman etmesini önerdi. Sonrasında Nest, Gerrera'yla daha fazla tartışma için bir mekiğe bindi ve Erso, Gerrera'nın onu küçümseyebileceğini söyledi. Nest gülümsedi ve kızın hızlı öğrendiğini fark etti.[8] On iki yaşında Jyn, Gerrera'nın milisinden favorisi olan Arhul Nemo'yla tanıştı.[9]

Görünümler

  • Star Wars: Galaxy of Heroes
  • Star Wars: Force Arena
  • Forces of Destiny: Daring Adventures: Volume 2
  • Forces of Destiny: Daring Adventures: Volumes 1 & 2
  • Catalyst: A Rogue One Novel (İlk görünüm)
  • Catalyst: A Rogue One Novel sesli kitabı
  • Darth Vader Annual 2 (Hologramlarda görüldü)
  • Solo: A Star Wars Story: Expanded Edition
  • Solo: A Star Wars Story: Expanded Edition sesli kitabı
  • Rebel Rising
  • Rebel Rising sesli kitabı
  • Lost Stars internet çizgi romanı
  • Leia Organa: Ordeal of the Princess (Geçmişe dönüşlerde göründü)
  • ForcesOfDestinyLogo-Dplus.png Star Wars: Forces of Destiny – "The Stranger"
  • ForcesOfDestinyLogo-Dplus.png Star Wars: Forces of Destiny – "Accidental Allies"
  • ForcesOfDestinyLogo-Dplus.png Star Wars: Forces of Destiny – "Jyn's Trade"
  • Asiler mini logo.png Star Wars Asiler – "A World Between Worlds" (Sadece ses)
  • Star Wars: Boots on the Ground
  • Rogue One: Bir Star Wars Hikayesi
  • Rogue One: A Star Wars Story romanlaştırması
  • Rogue One: A Star Wars Story sesli kitabı
  • Star Wars: Rogue One: A Junior Novel
  • Star Wars: Rogue One: A Junior Novel sesli kitabı
  • Star Wars: Rogue One: Secret Mission
  • Star Wars: Rogue One Graphic Novel Adaptation
  • Rogue One Adaptation 1
  • Rogue One Adaptation 2
  • Rogue One Adaptation 3
  • Rogue One Adaptation 4
  • Rogue One Adaptation 5
  • Rogue One Adaptation 6
  • Star Wars: Bölüm IV Yeni Bir Umut (İlk bahsedilme) (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • A New Hope: The Princess, the Scoundrel, and the Farm Boy (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • A New Hope: The Princess, the Scoundrel, and the Farm Boy sesli kitabı (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • Star Wars: Yeni Bir Umut genç romanlaştırması (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • Star Wars Battlefront (DLC)
  • "İhtişamın Eşiğinde"—Farklı Bir Açıdan (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • From a Certain Point of View sesli kitabı (Sadece bahsi geçti)
  • Battlefront II: Cehennem Mangası (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • Battlefront II: Inferno Squad sesli kitabı (Yalnızca dolaylı bahsedilme)
  • Star Wars (2015) 39 (Sadece bahsi geçti)
  • Star Wars (2015) 42 (Sadece bahsi geçti)
  • Star Wars (2015) 52 (Sadece bahsi geçti)
  • Star Wars (2015) 54 (Sadece bahsi geçti)
  • "Heroes of the Rebellion"—From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back (Sadece bahsi geçti)
  • "Rogue Two"—From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back (Sadece bahsi geçti)
  • Alphabet Squadron (Sadece bahsi geçti)
  • Alphabet Squadron sesli kitabı (Sadece bahsi geçti)
  • Shadow Fall (Sadece bahsi geçti)
  • Shadow Fall sesli kitabı (Sadece bahsi geçti)
  • Victory's Price (Sadece bahsi geçti)
  • IDWStarWarsAdventuresLogoSmaller.png ""—Star Wars Adventures Ashcan (Geçmişe dönüşlerde göründü)
  • "Whills"—Farklı Bir Açıdan (Sadece bahsi geçti)

Canon dışı görünümler

  • LEGO Star Wars Movie Short: Star Wars: Rogue One As Told By LEGO

Kaynaklar

SithpediFavicon.png
Sithpedi'nin bu makaleyi ele alan ses dosyalarını incele!

Notlar ve referanslar

  1. Catalyst: A Rogue One Novel, Jyn Erso'nun Birinci Geonosis Savaşı'ndan bir yıl sonra Vallt'ta doğduğunu belirtiyor. Star Wars: Galaksi Atlası da Birinci Geonosis Savaşı'nı YSÖ 22'ye yerleştirmekte. Böylece Erso, YSÖ 21'de doğmuş olmalı.
  2. Star Wars: Galaksi Atlası, Jyn Erso'nun öldüğü Rogue One: Bir Star Wars Hikayesi olaylarını YSÖ 0'a yerleştirmekte.
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 Catalyst: A Rogue One Novel
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Star Wars: Rogue One: The Ultimate Visual Guide
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Rogue One: Bir Star Wars Hikayesi
  6. 6,0 6,1 Rogue One: A Star Wars Story romanlaştırması
  7. Rebel Rising
  8. Solo: A Star Wars Story: Expanded Edition
  9. Star Wars: Rogue One: Rebel Dossier
Advertisement